Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
Na Quake4 som písal recenziu, sú pod ňou nejaké užitočné odkazy, špeciálne na stránky TTima z id software.
Ono je to pri nízkych detailoch hrateľné na všeličom; testoval som na Athlon 64 2800+, nVidia 6600 GT 128MB a 512 MB RAM na 1024x768 s nastavenou vyššou kvalitou a šlo to relatívne bez problémov. Bohužiaľ, akákoľvek ATI karta je vďaka "skvelým" ovládačom na takto náročné hry len veľmi málo použiteľná. (X2 je napríklad prakticky nehrateľná na starších ATI kartách technicky porovnateľných s nVidia modelmi, na ktorých sa dá hrať ešte relatívne bez ťažkostí.)
Každopádne demo má identické požiadavky ako plná hra, takže sa to možno oplatí aspoň vyskúšať.
Update: Tak som sa spýtal priamo Timothee Besseta:
<TTimo> well. in 1.3 we added an option to disable dynamic lighting, so it might actually run decently on older crap .. though that's not really how we would want anyone to experience the game
...takže áno aj nie...
Nie.
"There are no amd64 builds planned at this time. However the 32 bit binaries will run in a native amd64 environement."
Ak si správne spomínam, tvrdil, že by to nemalo takmer nijaký praktický efekt.
Heh, to hovorí T. Besset, nie ja -- okrem toho, závisí to od typu aplikácie a od vecí, na ktorých jej výkon stojí, niektoré natívny build pre amd64 ovplyvniť môže, iné bohužiaľ nie (typicky middleware); ja by som mu to každopádne veril, myslím, že sám používa 64bitový Debian.
. Hra samotna mi jela asi jako exkrementy pri zacpe
s binarkama jede nadherne,,..
. No ve woknech se to ještě dá, ale v linuxu je podpora grafických karet dost slabá co se akcelerace týče. Hlavně u ATI u NVIDIA karet je to v celku dobrý.
Většina dnešních her je psaná tak, aby si člověk musel kupovat stále nový hardware.
Vážně?
Mám 3 roky starý stroj: Athlon XP 2400+, 1G RAM, tehdy GF5700, dnes GF6600GT. Tehdy byla novinka UT2004, dnes v pohodě hraju Quake4, což je hra tohoto roku. Hrát se to dá celkem bez problémů (samozřejmně na high kvalitu můžu zapomenout, ale s tím se počítá). Nevím, odkud berete ty (s prominutím) žvásty o náročnosti. Pochopitelně grafická úrověň her se neustále zvyšuje a s tím i nároky na HW, což je ale v pořádku. Ale každá současná hra se dá nastavit tak, aby byla hratelná i na staré mašině.
TEDY ZATÍM JENOM POD WIDLEMA.NVidia je na cestě..
Tiskni
Sdílej: