Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.
Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.
Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
DisplaySize historicky slouží k přebití informace o fyzické velikosti obrazu, kterou obvykle dostane grafická karta přes EDID z monitoru. Prakticky se používá na nastavení správné hustoty bodů (dpi), aby aplikace mohli kreslit objekty s přesnými reálnými rozměry. Místo googlení zkuste manuál xorg.conf(5).
Že by tato hodnota měla vliv na rozměr obrazu na obrazovce, pochybuji. Nemůžu vyloučit, že dnešním LCD monitorům je možné doporučit reálnou velikost obrazu, ale považuji to za nepravděpodobné.
Spíše byste se měl zaměřit na výběr takového rozlišení (= rozměry obrazu v pixelech), který dané LCD zobrazuje rozumně. Nejlepší bude nativní rozlišení. Samozřejmě je nutné dodržet hodnoty/rozsah obnovovacích frekvencí.
Zjistěte si, co jaké hodnoty monitor snese, a nastavte je do položek HorizSync, VertRefresh a do sekce Screen připište subsekce Display se vyjmenovanými správnými Modes.
Nové verze xrandr sice umí spoustu věcí ladit za běhu, ale jsou neinteraktivní. Na tohle býval vhodnější nástroj xvidtune, který ale už nefunguje, protože nebyl přeportován na novou verzi xrandr.
Tiskni Sdílej: