O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.
Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".
Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).
Byla vydána nová verze 12.0 minimalistické linuxové distribuce (JeOS, Just enough Operating System) pro Kodi (dříve XBMC) a multimediálního centra LibreELEC (Libre Embedded Linux Entertainment Center). Jedná se o fork linuxové distribuce OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Center). LibreELEC 12.0 přichází s Kodi 21.0 "Omega".
/tmp
a ~/.cache
. (s tym, ze chromium-browser ma prikazane necacheovat viac nez 150 MB )
SWAP ma vyuzitie u notebookoch pretoze hibernacia sa robi do swapu... Ale to potom ruca tvoju teoriu o velkosti swapu (polovica RAM) - swap musi mat teda velkost min o veskosti RAM.
cize swap musi mat min. velkost RAMNemusí, protože se nepřenáší celá paměť. Zahazuje se například cache. Obraz běžného desktopu tak má 300-600 MB.
Nemusí, protože se nepřenáší celá paměť. Zahazuje se například cache. Obraz běžného desktopu tak má 300-600 MB.Tux On Ice ukládá i cache. A umí kompresi a ukládání do souboru.
Tux On Ice ukládá i cache.
K čemu je to dobré?
K čemu je to dobré?Jak bylo již řečeno, kvůli rychlejší odezvě systému po probuzení.
Moc smyslu v tom nevidím - ta data tak jako tak budete muset načíst z disku ...Načtení N gigabajtů v souvislém (popř. komprimovaném) bloku bude zpravidla mnohem rychlejší, než načítání milionu knihoven a spol. rozestrkaných po disku. Navíc subjektivně více toleruji, když si systém vyžádá nějakou tu sekundu navíc v jednom bloku, než když se mi to pak ještě 5 minut při každé akci škube.
... a navíc nemáte jistotu, že se při probouzení do cache načte opravdu to, co pak budete následně potřebovat.Jelikož se systém probudí do stejného stavu jako před hibernací, tak veškeré "co bude potřebovat" je shodné se stavem jako byste nehibernoval vůbec. Takže hibernace s cachí žádnou další "coby kdyby" vrstvu nevytváří.
…než když se mi to pak ještě 5 minut při každé akci škube.
Což se neděje, takže nemám potřebu tento neexistující problém řešit. Naopak, zbytečné ukládání (a následné načítání) postradatelných dat by mi vadilo mnohem víc.
intelovská grafika tu hibernaci nemá moc rádaTohle se dá nějak pořešit v hibernačních skriptech - můžete nechat před hibernací např. přepnout do textového režimu, nebo odebrat modul pro grafárnu a po probuzení ho tam vrátit atd. Nevím ale jestli to je specialita TOI nebo to umí i normální hibernace. (Já prakticky nic jiného než TOI nepoužívám.)
... není zpomalován souborovým systémem.Pokud narážíte na swap v souboru, tak ten IMHO není příliš zpomalován souborovým systémem. Ten "soubor" je jen odkaz na alokované místo na disku, kam si jádro leze samostatně.
Ono když někdo třeba v Huginu spojuje hafec HDR fotek, v GIMPu pracuje na velkym obrázku, otevírá ve Firefoxu 500 tabů.....a nebo dokonce dělá všechno najednou, tak jsou ty 4GB fakt málo, sice bych za stejnou cenu co před dvěma lety koupil 3x až 4x víc paměti, ale za blbost se platí, příště počkám až bude technologie dost zastaralá na to aby zlevnila a pak nakoupim
Další využití je samozřejmě ta hibernace, ono jestli netbook naskočí za pár vteřin z hibernace nebo za minutu od začátku je docela znát - u netbooku člověk čeká že když už ho nosí všude, tak že ho taky zapne a jede ;)
Já se vždycky "učil" že swap má mít velikost dvojnásobku paměti RAM. Co se týče rychlosti, tak mě to netrápí, když mi odešel disk, tak jsem koupil dva samsungy po tisícovce, sestavil SW RAID a jsem za vodou A že RAID je opravdu znát, můj první RAID byl SATA II disk se stařičkým 40GB PATA a zrychlení (proti samotný satě) bylo opravdu znát.
A jestli nechceš swap, tak nainstaluj "swapspace" - nebude tě to otravovat, ale když ti bude jako že opravdu docházet RAM, tak ti to vytvoří swap do souboru. Přestal jsem to používat jen protože mě okouzlila hibernace
…OOM killer zabije proces, o kterém si myslí, že za vyčerpání paměti může. Bohužel není neomylný a tak odstřelí třeba X.
Dá se mu napovědět pomocí /proc/$PID/oom_adj
, /proc/$PID/oom_score_adj
nebo v nových jádrech pomocí cgroups.
Tiskni Sdílej: