Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.
Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.
Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
int i __attribute__((aligned(128)));
printf("%d", sizeof(i));
prikaz printf by mal vypisat velkost 128, ale vypise 4!
Řešení dotazu:
int i __attribute__((aligned(128))); assert((intptr_t)&i % 128 == 0);Je samozřejmě možné, že použití aligned "něco" zvětší (strukturu obsahující daný prvek, nebo spotřebu zásobníku), ale není to nezbytně nutné.
int main(void)
{
static float a[4] __attribute__((aligned(128))) = {1.0, 2.0, 3.0, 4.0};
printf("%8u %8u %8u %8u\n", &a[0], &a[1], &a[2], &a[3]);
return 0;
}
vypise takyto vysledok:
268509056 268509060 268509064 268509068
Prva adresa je dlitelna 128 bezozvysku, ale druha, tretia a stvrta adresa uz nie.
Cize prva adresa aj u viacrozmernych poli bude delitelna bezozvysku cislom ktorym zarovnavam.
Ale preco tato struktura ma velkost 32:
struct {
char a;
int c __attribute__ ((aligned (16)));
char b;
}
char a; // 2B
int c; // 16B
char b; // 2B , dokopy 18B
zarovnavam na nasobky 16, tj 32 je najblizsi nasobok 16, kde (2+16+2) < 32 .. neviem ci sa to da chapat, co pisem .. :)
static float a[4] __attribute__((aligned(128)));
Prva adresa je dlitelna 128 bezozvysku, ale druha, tretia a stvrta adresa uz nie.To není překvapení, ten atribut se týká celého pole. Tzn. adresa pole je zarovnaná, pole jsou v C vždy "packed" (tedy je-li
T* p
, platí (char*)(p+1)-(char*)p==sizeof(T)
).
Ale preco tato struktura ma velkost 32:Představ si, že chceš udělat pole tvých struktur. Potom
(intptr_t)&array[0].c % 16 == 0
, stejně tak (intptr_t)&array[1].c % 16 == 0
. To znamená, že i ((char*)&array[1].c-(char*)&array[0].c) % 16 == 0 == sizeof(struct...) % 16
, z toho vyplývá, že velikost té struktury je dělitelná 16. No a 16 to být nemůže, protože c
musí být v paměti za a
(a z implementačních důvodů nelze mít celou strukturu zarovnanou např. na adresy -1 mod 16, takže a
bude taky zarovnané aspoň na 16).
Prakticky ta struktura vypadá takto:
1 byte a 15 byte - nic 4 byte c 1 byte b 11 byte - nic
.file "pokus.c" .section .rodata .LC0: .string "%8u %8u %8u %8u\n" .text .globl main .type main, @function main: .LFB0: .cfi_startproc pushq %rbp .cfi_def_cfa_offset 16 movq %rsp, %rbp .cfi_offset 6, -16 .cfi_def_cfa_register 6 movl $.LC0, %eax movl $a.2051+12, %r8d movl $a.2051+8, %ecx movl $a.2051+4, %edx movl $a.2051, %esi movq %rax, %rdi movl $0, %eax call printf movl $0, %eax leave .cfi_def_cfa 7, 8 ret .cfi_endproc .LFE0: .size main, .-main .data .align 128 .type a.2051, @object .size a.2051, 16 a.2051: .long 1065353216 .long 1073741824 .long 1077936128 .long 1082130432 .ident "GCC: (GNU) 4.4.4 20100630 (Red Hat 4.4.4-10)" .section .note.GNU-stack,"",@progbitsa když to necháte na překladači:
.file "pokus.c" .section .rodata .LC0: .string "%8u %8u %8u %8u\n" .text .globl main .type main, @function main: .LFB0: .cfi_startproc pushq %rbp .cfi_def_cfa_offset 16 movq %rsp, %rbp .cfi_offset 6, -16 .cfi_def_cfa_register 6 movl $.LC0, %eax movl $a.2051+12, %r8d movl $a.2051+8, %ecx movl $a.2051+4, %edx movl $a.2051, %esi movq %rax, %rdi movl $0, %eax call printf movl $0, %eax leave .cfi_def_cfa 7, 8 ret .cfi_endproc .LFE0: .size main, .-main .data .align 16 .type a.2051, @object .size a.2051, 16 a.2051: .long 1065353216 .long 1073741824 .long 1077936128 .long 1082130432 .ident "GCC: (GNU) 4.4.4 20100630 (Red Hat 4.4.4-10)" .section .note.GNU-stack,"",@progbits
Tiskni Sdílej: