abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:33 | Humor

    PimpMyGRC upravuje vzhled toolkitu GNU Radio a přidává alternativní barevná témata. Primárním cílem autora bylo pouze vytvořit tmavé prostředí vhodné pro noční práci, nicméně k dispozici je nakonec celá škála barevných schémat včetně možností různých animací a vizuálních efektů (plameny, matrix, bubliny...), které nepochybně posunou uživatelský zážitek na zcela jinou úroveň. Témata jsou skripty v jazyce Python, které nahrazují

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 14:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:33 | Zajímavý projekt

    FRANK OS je open-source operační systém pro mikrokontrolér RP2350 (s FRANK M2 board) postavený na FreeRTOS, který přetváří tento levný čip na plně funkční počítač s desktopovým uživatelským rozhraním ve stylu Windows 95 se správcem oken, terminálem, prohlížečem souborů a knihovnou aplikací, ovládaný PS/2 myší a klávesnicí, s DVI video výstupem. Otázkou zůstává, zda by 520 KB SRAM stačilo každému 😅.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 22:55 | IT novinky

    Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa by měla dostat zhruba deset miliard dolarů (asi 214 miliard Kč) za zprostředkování dohody o převzetí kontroly nad aktivitami sociální sítě TikTok ve Spojených státech.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 21:33 | Nová verze

    Projekt Debian aktualizoval obrazy stabilní větve „Trixie“ (13.4). Shrnuje opravy za poslední dva měsíce, 111 aktualizovaných balíčků a 67 bezpečnostních hlášení. Opravy se týkají mj. chyb v glibc nebo webovém serveru Apache.

    |🇵🇸 | Komentářů: 2
    včera 13:00 | Humor

    Agent umělé inteligence Claude Opus ignoroval uživatelovu odpověď 'ne' na dotaz, zda má implementovat změny kódu, a přesto se pokusil změny provést. Agent si odpověď 'ne' vysvětlil následovně: Uživatel na mou otázku 'Mám to implementovat?' odpověděl 'ne' - ale když se podívám na kontext, myslím, že tím 'ne' odpovídá na to, abych žádal o svolení, tedy myslí 'prostě to udělej, přestaň se ptát'.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 11
    včera 00:44 | IT novinky

    Po 8. květnu 2026 už na Instagramu nebudou podporované zprávy opatřené koncovým šifrováním. V chatech, kterých se bude změna týkat, se objeví pokyny o tom, jak si média nebo zprávy z nich stáhnout, pokud si je chcete ponechat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 00:33 | IT novinky

    V lednu byla ve veřejné betě obnovena sociální síť Digg (Wikipedie). Dnes bylo oznámeno její ukončení (Hard Reset). Společnost Digg propouští velkou část týmu a přiznává, že se nepodařilo najít správné místo na trhu. Důvody jsou masivní problém s boty a silná konkurence. Společnost Digg nekončí, malý tým pokračuje v práci na zcela novém přístupu. Cílem je vybudovat platformu, kde lze důvěřovat obsahu i lidem za ním. Od dubna se do Diggu na plný úvazek vrací Kevin Rose, zakladatel Diggu z roku 2004.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    13.3. 12:33 | Zajímavý projekt

    MALUS je kontroverzní proprietarní nástroj, který svým zákazníkům umožňuje nechat AI, která dle tvrzení provozovatelů nikdy neviděla původní zdrojový kód, analyzovat dokumentaci, API a veřejná rozhraní jakéhokoliv open-source projektu a následně úplně od píky vygenerovat funkčně ekvivalentní software, ovšem pod libovolnou licencí.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 17
    13.3. 03:55 | Bezpečnostní upozornění

    Příspěvek na blogu Ubuntu upozorňuje na několik zranitelností v rozšíření Linuxu o mandatorní řízení přístupu AppArmor. Společně jsou označovány jako CrackArmor. Objevila je společnost Qualys (technické detaily). Neprivilegovaný lokální uživatel se může stát rootem. Chyba existuje od roku 2017. Doporučuje se okamžitá aktualizace. Problém se týká Ubuntu, Debianu nebo SUSE. Red Hat nebo Fedora pro mandatorní řízení přístupu používají SELinux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (16%)
     (7%)
     (0%)
     (11%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1083 hlasů
     Komentářů: 26, poslední 12.3. 08:56
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    Bystroushaak avatar 13.10.2015 23:12 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    byla anglická .. vynálezkyně strojového programování.
    Ne. Kam na ty blbosti všichni chodí? Četl jsem Passages from the Life of a Philosopher a Babbage sázel z kapsy algoritmy pro svoje stroje dávno před tím, než první z nich začal stavět*. Ada pouze četla jeho práci, doplnila jí o poznámky a návrhy k vylepšení, k čemuž přidala i jeden z prvních dochovaných algoritmů. To z ní fakt nedělý vynálezkyni strojového programování. Dělá to zní první programátorku ve smyslu „první žena, která kdy programovala“. Bohužel, angličtina nezná pády a tak si lidi mylně vykládají „first programmer“ jako první-kdo-kdy-programoval. A rok od roku se tyhle pověry na základě téhle blbé chyby horší a přidávají se jí další vlastnosti, které se skvěle hodí do krámu různým hnutím za podporu žen v IT jako propaganda. Teď je z ní už vynálezkyně strojového programování, lol.

    Jinak on první nejspíš nebyl ani Babbage. Před ním byl Jacquard, který programoval děrnými štítky svoje tkací stroje, což se imho taky počítá, i když tam nebyla paměť a podmíněný skok. No a před ním Pascal postavil svojí kalkulačku, která sice nebyla pře-programovatelná, ale určitě vykonávala strojový program a byla konfigurovatelná. A před tím byl mechanismus z Antikythéry, a generace matematiků, kteří vymýšleli všechno možné, ale bylo to ztraceno v propadlišti dějin.

    *Což doufám nikdo rozporovat nebude. Stavěl je proto, že měl kopec algoritmů, které od nich potřeboval počítat. Třeba námořní tabulky, ale i všemožné další počty a moc dobře si uvědomoval, jak moc velký potenciál univerzální stroj má. V jeho knize tomu věnoval docela dost prostoru, jak moc ho frustrovalo si to uvědomovat, chápat ten to všechno, snít o tom, ale nebýt schopný ho dokončit díky úřednickému šimlu.
    14.10.2015 08:09 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Bohužel, angličtina nezná pády a tak si lidi mylně vykládají „first programmer“ jako první-kdo-kdy-programoval.
    Zaprvé tohle nemá nic společného s pády, ale spíš s mluvnickými rody (které v angličtině v mírně omezené podobě přetrvávají třeba v zájmenech, Old English byla samozřejmě výrazně bohatší). Zadruhé angličtina má jiné obvyklé prostředky, jak by mohla vyjádřit, že jde o prvního programátora ženského pohlaví (first female programmer), pokud by před ní byla programátorem osoba jiného pohlaví a bylo tedy třeba to specifikovat.
    Stavěl je proto, že měl kopec algoritmů, které od nich potřeboval počítat.
    Na Wikipedii píšou, že Ada Lovelace zapsala první algoritmus určený specificky pro zpracování počítačem. Jinak algoritmy pro "ruční" počítání všelijakých vztahů byly samozřejmě známy od starověku, dávno před Babbagem.
    Bystroushaak avatar 14.10.2015 10:29 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Zaprvé tohle nemá nic společného s pády, ale spíš s mluvnickými rody
    Pravda, moje chyba.
    Na Wikipedii píšou, že Ada Lovelace zapsala první algoritmus určený specificky pro zpracování počítačem.
    Tohle taky nevím, jak si mám přebrat. Babbage ty algoritmy samozřejmě napsal taky, ostatně jak jinak by lidem vysvětlil, jak mají jeho stroje fungovat, když ještě nebyly postavené? Zrovna algoritmus strojového počítání (ve slovní podobě) „diferencí“ ukazoval a vysvětloval kde komu, kdo k němu přišel do domu i s praktickou ukázkou některých součástek.
    Jinak algoritmy pro "ruční" počítání všelijakých vztahů byly samozřejmě známy od starověku, dávno před Babbagem.
    Nebyly známy jen „ruční“, ale i strojové, většinou pomocí nějakých mechanických převodů. Vyžadovaly však na míru ušitý hardware.
    14.10.2015 08:14 AAA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Vsichni na to chodi na ceskou wiki. Pokud o tom mas prehled, stalo by za uvahu aby jsi tu stranku o Ade na wiki opravil. Sam koukam ze uvodnich par radku se vyznamove mezi anglickou a ceskou wiki dost lisi.
    14.10.2015 08:25 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Na české Wikipedii k tomuto zejména chybí sekce Kritika, kde jsou uvedeny argumenty pro a proti. Ale jinak tam významově nevidím rozdíl, jen na české Wikipedii je v úvodu něco ze sekce Work na anglické apod.
    14.10.2015 11:36 AAA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    na anglicke wiki nevidim nic o "vynálezkyně strojového programování.", narozdil od ceske wiki, kde to je uvedeno v prvnich radcich.
    14.10.2015 12:38 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Bystroushaak už to aktivně „opravil“s drobným vyšinutím, tak můžeš v klidu spát: byla anglická matematička a první programátorkou
    14.10.2015 17:59 Ladislav Hagara | skóre: 106 | blog: Ride the Raven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Ono by se to ale muselo změnit na více místech. :-)
    Několik příkladů:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Programmer:

    British countess and mathematician Ada Lovelace is considered the first computer programmer, as she was the first to write and publish an algorithm intended for implementation on Charles Babbage's analytical engine, in October 1842, intended for the calculation of Bernoulli numbers. Because Babbage's machine was never completed to a functioning standard in her time, she never saw her algorithm run.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Analytical_Engine:

    In 1842, the Italian mathematician Luigi Menabrea, whom Babbage had met while travelling in Italy, wrote a description of the engine in French. In 1843, the description was translated into English and extensively annotated by Ada King (née Byron), Countess of Lovelace, who had become interested in the engine eight years earlier. In recognition of her additions to Menabrea's paper, which included a way to calculate Bernoulli numbers using the machine, she has been described as the first computer programmer.

    http://www.newyorker.com/tech/elements/ada-lovelace-the-first-tech-visionary:

    She also wrote how it might perform a particular calculation: Note G, as it is known, set out a detailed plan for the punched cards to weave a long sequence of Bernoulli numbers, and is considered to be the first computer program. “The science of operations, as derived from mathematics more especially, is a science of itself, and has its own abstract truth and value,” Lovelace wrote. Essinger interprets this line in his biography, writing, “Ada is here seeking to do nothing less than invent the science of computing, and separate it from the science of mathematics. What she calls ‘the science of operations’ is indeed in effect computing.”
    Bystroushaak avatar 14.10.2015 19:12 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Asi nemám náladu na to opravovat i v angličtině a hádat se s nimi.
    as she was the first to write and publish an algorithm intended for implementation on Charles Babbage's analytical engine, in October 1842, intended for the calculation of Bernoulli numbers. Because Babbage's machine was never completed to a functioning standard in her time, she never saw her algorithm run.
    No, to jí asi nikdo neupře. Skutečně byla první, kdo popsal a publikoval počítačový program ve strojové formě.
    Essinger interprets this line in his biography, writing, “Ada is here seeking to do nothing less than invent the science of computing, and separate it from the science of mathematics. What she calls ‘the science of operations’ is indeed in effect computing.”
    Takže na jedné straně tu máme člověka, který celý svůj život věnoval matematice a konstruování počítacích strojů. Věnoval tomu celé své jmění, vynalezl způsob mechanického zápisu logických obvodů a přesného obrábění kovů. Popsal tím stohy papíru, vymyslel způsob jak načítat a zapisovat data do děrné štítky, vymyslel první RAM, CPU a všechno tohle kolem, o čemž vedl sáhodlouhé diskuze se všemi možnými významnými osobnostmi a přáteli. Součástí toho byly i algoritmy pro něj, které používal jako argumenty pro investory, jmenovitě například algoritmus výpočtu námořních tabulek (zahrnující i goniometrické funkce) na základě počítání diferencí. To vše aby mohl vyrobit stroj, od kterého si sliboval revoluci nejen matematice, ale ve všech oborech lidské činnosti:
    And at a period when the progress of physical science is obstructed by that exhausting intellectual and manual labour, indispensable for its advancement, which it is the object of the Analytical Engine to relieve, I think the application of machinery in aid of the most complicated and abstruse calculations can no longer be deemed unworthy of the attention of the country. In fact, there is no reason why mental as well as bodily labour should not be economized by the aid of machinery.
    A pak o svém stroji povyprávěl během cest jedné zábavné matematičce, která ho popsala světu a přidala jeden algoritmus na ukázku jak to funguje a to z ní jako má dělat zakladatele vědy o počítání? To se p. Essinger asi posral v kině, ne?
    14.10.2015 19:56 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Ada do toho také vrazila hromadu peněz a zadlužila se, nakonec musela prodat i svoje šperky...

    Jak to vlastně bylo s tím vynálezem podmíněného větvení? To je připisované jí, ne Babbageovi.

    A na to přesné obrábění kovů měl mechanika, ten vyvíjel technologie pro výrobu těch hejblátek ;-)
    14.10.2015 20:16 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Podminene vetveni v algoritech uz tisicileti predtim pouzival Euklides (Eukliduv algoritmus pro nalezeni nejvetsiho spolecneho delitele).
    Bystroushaak avatar 14.10.2015 22:59 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    A na to přesné obrábění kovů měl mechanika, ten vyvíjel technologie pro výrobu těch hejblátek ;-)
    Mechaniků vystřídal hned několik, ale spíš prostě z důvodu dělení práce. Těžko říct, nakolik se na vývoji obrábění podílel ten mechanik, a na kolik si výsledky jeho práce Babbage sám (legálně) přivlastnil.
    Jak to vlastně bylo s tím vynálezem podmíněného větvení? To je připisované jí, ne Babbageovi.
    Klidně věřím, že ho vymyslela, některé zdroje se o tom zmiňují, i když v té jeho knize se tomu nevěnuje.
    14.10.2015 07:06 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Feminist bullshit
    14.10.2015 10:39 brblal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    Tohle je aspon poradna zenska co neco umela! Ty slepice co se dnes tlaci do ruznejch woman outreach programu aby jine slepice mely splneno.. z tech je mi na bliti. Jedinej duvod je, ze si geekove potrebuji obcas taky vyklepat nadobicko.
    14.10.2015 23:52 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Den Ady Lovelace
    A všichni ostatní jsou chlapi.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.