Nový open source router Turris Omnia NG je v prodeji. Aktuálně na Allegro, Alternetivo, Discomp, i4wifi a WiFiShop.
Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o naší práci, prostředí ve kterém pracujeme a o naší firemní kultuře. Letos se dveře otevřou 26. 11. 2025 v 16:00. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem naši inženýři v Praze pracují, jak spolupracujeme se zákazníky, partnery i studenty, proč máme rádi open source a co pro nás skutečně
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
No nevim, bracha nedavno zaplatil za deset vinylu Beatles ekvivalent ceny desiti supernovinek na blueray...
Samozřejmě, že je i padesátiletá muzika zajímavá. A navíc se hraje i špatná hudba stará padesát let, protože už je retro.
A jinak je to velmi zajímavé. Posledně nám tady uživatel xm totiž tvrdil, že: "Poslanci Evropského parlamentu odolali obrovskému tlaku lobbystů z řad nahrávacích společností a znovu dokázali, že svoboda a práva občanů jim nejsou lhostejná."
Teď aby se xm přemisťoval výhradně kanály. Tam může vyprávět ty svoje báchorky na téma Svazu evropských socialistických republik... 
Souhlasím, i podle mě za to mohou agenti-přisluhovači a jejich diverzní akce. Snaží se nám to naše socialistické zřízení nabourat, ale my se v žádném případě nedáme!
V tom se právě mýlíte. Největší zisky plynou z klasik do 80tých let. Z toho dnešního baku málo co za něco stojí.
Souhlasim, ze v 80. letech se toho najde spousta zajimveho. Ale neodvazil bych se tvrdit, ze se dnes najde malo dobre hudby - Iron Maiden, Hammerfall, Manowar a podobne. Na heavymetalove scene je toho spousta ;)
Dekujme za spoustu skvele muziky pod CC licenci!!!
Hlasovala som na základe odporúčania expertov a zainteresovaných organizácií. Škoda, že pokiaľ sa touto problematikou zaoberáte, ste ma nekontaktovali vopred, keď sa táto legislatíva pripravovala a odhlasovala v príslušnom výbore EP (výbor JURI).Zaujímalo by ma, ako sa o tom, že sa chystá prejednávanie veci XY, dozvedieť s dostatočným predstihom.
Přitom je jasné, že motivaci autorů to nijak nezvyšuje.
+1 … spíš je to ještě tak, že vzniká více braku, takže by se dalo i řici, že je to prodlužování ochrany kontraproduktivní. 
Za dvacet let se stejně nedočkáš...
ochrana byla 50 let, která se teď prodlužuje na 70, se míní po smrti autora, nikoli po vydání dílaJe potřeba rozlišovat dvě věci. Jednak ochranu hudby a textu, kde se to počítá po smrti autora (s výjimkou anonymních a pseudonymních děl, kde se to z logických důvodů počítá od vydání). Jiná věc je ochrana kolektivních děl, kam obvykle (ne vždy!) patří i vydané hudební nahrávky - tam se lhůta počítá od vydání díla. Viz § 27 a § 59 AZ (kde se lze mj. také dočíst, že ta lhůta je u nás už dnes 70 let).
(2) Bylo-li dílo vytvořeno jako dílo spoluautorů, počítá se doba trvání majetkových práv od smrti spoluautora, který ostatní přežil.a §59 je podle mého irelevantní, protože:
(1) Kolektivním dílem je dílo, na jehož tvorbě se podílí více autorů, které je vytvářeno z podnětu a pod vedením fyzické nebo právnické osoby a uváděno na veřejnost pod jejím jménem, přičemž příspěvky zahrnuté do takového díla nejsou schopny samostatného užití.- písně Beatles byly uváděny pod jménem Beatles, což ovšem není právnická osoba, která by vedla vytváření díla (případně totéž pro dvojici Lennon/McCartney) a zahrnuté příspěvky jsou často schopny samostatného užití; o nějakém podnětu by se dalo hovořit u Briana Epsteina a o vedení u George Martina, což ovšem nejsou jména, pod kterými to bylo uváděno na veřejnost spíše se k tomu vztahuje §8:
(1) Právo autorské k dílu, které vzniklo společnou tvůrčí činností dvou nebo více autorů do doby dokončení díla jako dílo jediné (dílo spoluautorů), přísluší všem spoluautorům společně a nerozdílně. Na újmu vzniku díla spoluautorů není, lze-li výsledky tvůrčí činnosti jednotlivých spoluautorů do díla odlišit, pokud tyto nejsou způsobilé samostatného užití.(ovšem co o spoluautorství platí, pokud jednotlivé příspěvky jsou způsobilé samostatného užití, viz výše, to jsem nenašel) ještě bych podotknul, že samotná studiová práce je též tvůrčí činnost, takže rozdělení na autorství hudby a textu a autorství nahrávky není z tohoto hlediska možné (nanejvýše tak u záznamů perfektně nacvičených koncertů bez improvizace ...)
toto je ak sa nemylim copyriight na konkretnu nahravku; co sa tyka textu a hudby (notovy zapis) na to plati bezny copyright po smrti autora
Síce nesúhlasím so súčasnými metódami uplatňovania autorského práva a s autorskými zákonmi, ale na druhej strane nevidím dôvod prečo by dielo žijúceho autora malo prejsť automaticky pod publik domain proti jeho vôli.
Máš to nejaké pomýlené. Predpoklám že ty tiež neposielaš niekomu tantiémy za cd ktoré si kúpil pred 10 rokmi, len preto že ho práve počúvaš. A ak sa tvoj program náhodou predáva ešte aj dnes máš z neho príjem, čo je ekvivalent predaja hudobného cd.
A ak trváš an aplikácii z iných oblastí života, Tvoj program neprejde automaticky pod public domain po 50 rokoch proti tvojej vôli a nerozumiem prečo dielo niekoho iného by malo.
Predpoklám že ty tiež neposielaš niekomu tantiémy za cd ktoré si kúpil pred 10 rokmi, len preto že ho práve počúvaš.Ak by som svoje 20 ročné CD pustil naraz trom ľuďom, tak už je to verejná reprodukcia a musím zaplatiť vlastníkovi autorských práv. Ak budem dnes chcieť kúpiť CD vydané (a napr. aj vyrobené) pred N rokmi, tak ho za cenu média kúpiť nemôžem. Ak si zoženiem nahrávku pokútne na internete, tak som vraj spôsobil škodu vo výške XY. Ak si urobím rip starého CD-čka, a začnem ho predávať, poruším zákon. A ani nejdem začínať debatu o príplatkoch pri kúpe nosičov dát, kopíriek, ... Ide o to, že autor je chránený copyright-om po N rokov. To znamená, že za každé ďalšie použitie diela má príjem hoci s ním už prakticky nemá žiadnu prácu. Nie je žiadne iné odvetvie, kde štát zabezpečuje po desaťročia príjem len za to, že si v minulosti niečo urobil. (Existuje to len v prípade sociálneho/dôchodkového zabezpečenia - kedysi si platil a na dôchodku dostávaš. Ale dostávaš od štátu, nie odo mňa. Platil si tak ako ostatní a dostávaš tak ako ostatní.)
Lenže môj príspevok nebol o tom kto koľko komu má platiť, a nieje o tom ani prijatý zákon. V prvom príspevku som jasne napísal že so súčasným stavom nesúhlasím. Ale nerozumiem prečo, ak sa rozhodnem moju skladbu vydať napr. pod cc Attribution-Noncommercial-Share Alike alebo pod hocijakou inou je to snáď moje právo a moja vec, by sa mala samovoľne zmenit na nejakú inú ak si to neželám.
Ako si sám napísal, v ostatných oblastiach života to neplatí, tak prečo v hudbe áno?
Pokud se nekomu zda, ze je ochrana prilis velka, tak muze prispet zde: www.ceskapiratskastrana.cz
chtěl jsem glosovat tím, že prodloužení je chvályhodné, neboť tím brání přesunu do kategorie hudební folklór. Ale jak jsem se díval, i kdyby nebyl problém s anonymitou, vůbec by to nepomohlo a tak posílám na tiskárnu petiční arch.
Hlavně jsem dodnes nepochopil, proč se tato ochrana ,když už teda musí být ,vztahuje jen na komedianty a podobné živly. Jako technik jsem vytvořil pár konstrukcí ,které by za ochranu stály,ale to bych si samozřejmě musel platit sám po dobu,kdy bych ochranu chtěl. Jedná se přece také o dílo,navíc určitě prospěšnějsí ....
Nicméně pro ochranu Vaší práce tu jsou patenty.Pro jednotlivé konstrukce spíš užitné vzory. Nicméně tam je ochrana jen max. 10 let, v porovnání s dlouhou ochranou autorských děl. Případně lze použít ještě průmyslový vzor (používá se např. pro design aut), kde je ochrana do 25 let.
Tiskni
Sdílej: