Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Roman Gilg, přispěvatel do KDE, Wayland, Xwayland a X Server, představil projekt KWinFT (KWin Fast Track), který vyvíjí flexibilní a snadno použitelný správce kompozitních oken pro Wayland a X11 založený na kódové základně KWin . Kromě správce oken projekt také vyvíjí knihovnu wrapland s implementací vazeb přes libwayland pro Qt / C ++, která pokračuje ve vývoji KWayland , ale je zbavena vazby na Qt. Kód je distribuován na základě licencí GPLv2 a LGPLv2. Cílem projektu je přepracovat KWin a KWayland pomocí moderních technologií a vývojových postupů, které urychlují vývoj projektu, kód refaktorů, přidávají optimalizace a zjednodušují přidávání základních inovací, které je obtížné integrovat do KWin ve své současné podobě. KWinFT a Wrapland lze použít k průhledné nahrazení KWin a KWayland, ale nejsou omezeny na rámec, který KWin ukládá mnoho produktů, přičemž zachování úplné kompatibility s nimi je prioritou, která brání rozvoji inovací. V KWinFT mají vývojáři ruce a mohou experimentovat s novými funkcemi, které se snaží udržovat stabilitu pomocí modernějších vývojových technik. Například pro ověření kódu KWinFT je zapojen kontinuální integrační systém, včetně ověření pomocí různých linterů, automatické generování sestav a pokročilého testování. Co se týče rozvoje funkčnosti, hlavní zaměření KWinFT bude na poskytování vysoce kvalitní a plné podpory protokolu Wayland, včetně přepracování architektonických prvků KWin, které komplikují integraci s Waylandem. Mezi experimentální inovace již přidané do KWinFT patří: Proces komponování byl přepracován, což výrazně zlepšilo vykreslování obsahu pod kontrolou X11 a Wayland. Kromě toho byl přidán časovač pro minimalizaci zpoždění mezi vytvářením a zobrazením obrazu. Bylo implementováno rozšíření „ prohlížeče “ protokolu Wayland , což umožňuje klientovi provádět akce pro změnu měřítka a oříznutí okrajů povrchu na straně serveru. V kombinaci s příštím hlavním vydáním XWayland vám rozšíření umožní napodobit změnu rozlišení obrazovky pro starší hry. Plná podpora rotace a zrcadlení výstupu pro relace založené na Waylandu. Program Wrapland poskytuje programovací rozhraní ve stylu Qt, které poskytuje přístup k funkcím libwayland ve formě vhodné pro použití v projektech C ++. Zpočátku plánovali vývoj Wraplandu jako vidlice KWaylandu, ale vzhledem k neuspokojivému stavu kódu KWayland se nyní považuje za projekt kompletního zpracování KWaylandu. Nejdůležitější rozdíl mezi Wraplandem a KWaylandem je odstranění vazby na Qt a možnost samostatného použití bez instalace Qt. V budoucnu bude Wrapland moci být používán jako univerzální knihovna s C ++ API, což eliminuje potřebu vývojářů používat C libwayland API. Připravené balíčky jsou vytvářeny pro uživatele systému Manjaro Linux. Chcete-li povolit KWinFT, stačí nainstalovat kwinft z úložiště a vrátit se zpět k běžnému KWin, nainstalovat balíček kwin. Použití Wrapland není omezeno na KDE, například byla připravena implementace klienta pro protokol řízení výstupu používaný ve wlroots , který umožňuje použití KScreen ke konfiguraci výstupu v kompozitních serverech založených na wlroots ( Sway , Wayfire ). Mezitím budou nadále zveřejňovány aktualizace projektu KWin-lowlatency, vytvoření redakční rady kompozitního manažera KWin s opravami pro zvýšení citlivosti rozhraní a vyřešení některých problémů souvisejících s rychlostí reakce na akce uživatele, jako je zpomalení vstupu. Pro zajištění ochrany proti roztržení během výstupu, aniž by to negativně ovlivnilo odezvu, podporuje KWin-lowlatency kromě DRM VBlank také použití glXWaitVideoSync, glFinish nebo NVIDIA VSync (ochrana mezer původně přítomná v KWin je implementována pomocí časovače a může vést k velkým zpožděním ( až 50ms) na výstupu a v důsledku toho na zpoždění reakce na vstupu). Nové verze KWin-lowlatency lze použít místo standardního složeného serveru v KDE Plasma 5.18.
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                