Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Vývojář je zároveň i uživatelem – platí pro něj tedy stejné výhody. Přestav si aplikaci, kterou používáš a líbí se ti nějaké její funkce, chtěl by ses podívat, jak je to naprogramované, abys mohl totéž použít jinde, nebo to přímo okopírovat, nebo by sis chtěl aplikaci upravit… pokud ta aplikace používá GPL knihovny a je tudíž i sama pod GPL, tak to pro tebe – jakožto vývojáře – přináší tyhle svobody, můžeš program studovat, používat za libovolným účelem, upravovat a šířit.
Nikdo tě nenutí ten software používat a nemáš na něj žádný nárok – autor ho vůbec nemusel vytvořit nebo si ho mohl nechat jen pro sebe. Nebo ho mohl vydat pod proprietární licencí a nedovolit ti ho šířit, upravovat, studovat, používat komerčně nebo používat k jiným než autorem vyjmenovaným účelům. GNU GPL ti oproti tomu tu svobodu zaručuje – můžeš software používat k libovolnému účelu, můžeš ho studovat, upravovat, šířit…
Mám Playstation 4, nestál vôbec "spoustu peněz"
To je dost nesouvisející efekt resp. cenová politika, která je založená na tom, že jeden výrobek je levný (někdy i pod výrobními náklady) a k němu komplementární produkt (v tomto případě hry) naopak drahý a dohromady na tom výrobce vydělá. Ze stejného důvodu lze někdy koupit třeba tiskárnu, která je jen o něco málo dražší než tonery/inkousty do ní atd.
Jenže ty to bereš tak jakoby to "pronajímání" bylo něco špatného.
Tohle vlákno začalo otázkami ohledně svobody softwarových licencí. Pokud si uživatel jen pronajímá nějakou černou skříňku, do které nevidí, natož aby měl šanci ovlivnit, co se uvnitř děje, tak to nemá se svobodným softwarem vůbec nic společného – je to pravý opak té svobody, kterou GPL zaručuje všem uživatelům (včetně programátorů).
Viz diskuse pod vedlejší zprávičkou. Jinak bude lepší, když se na tohle zeptáš v poradně – tam ti to spíš vysvětlí a může to pomoci i ostatním, kteří v tom nemají jasno, zatímco tady pod zprávičkami to zapadne a podle titulku to nikdo nedohledá.
GPL není svobodná licenceGPL samozřejmě svobodná je.
Tiskni Sdílej: