Hudební přehrávač Amarok byl vydán v nové major verzi 3.0 postavené na Qt5/KDE Frameworks 5. Předchozí verze 2.9.0 vyšla před 6 lety a byla postavená na Qt4. Portace Amaroku na Qt6/KDE Frameworks 6 by měla začít v následujících měsících.
Byla vydána nová verze 2.45.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 96 vývojářů, z toho 38 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze počáteční podporu repozitářů, ve kterých lze používat SHA-1 i SHA-256.
Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Pokusy o dialog na téma uživatelského rozhraní GIMPu zatím všechny ztroskotaly a program je v současnosti obětí designové filozofie, která nesplňuje očekávání uživatelů. Navíc je tu Pixel, pro který jsou rozpory kolem GIMPu doslova živnou půdou. A proto se NewsForge ptá: Time to stick a fork in the GIMP?
Tiskni Sdílej:
7Klr a stejne tak 9Klr je nejvetsi shit pod sluncem.Vsak jsem ho taky nekupoval ted V dobe, kdy jsem ho porizoval (2003?) a jeste dlouho potom to bylo jediny CRTcko, ktery bylo schopny nabidnout za normalni cenu 1280x1024@85Hz. Od te doby slape jak hodinky a to po nekolikanasobnem prevozu autem ci dodavkou skoro pres celou republiku, nerozmatlany obraz, jas krasny. To jsou moje zkusenosti.
19" LCD dnes poridite pod 6000 a 17" neco malo pres 4000 bez DPH.Kdyz chcete 17" s 1280x1024 s odezvou pod 10ms, tak date skoro 6 s dani. Jsou i svinsky firmy, ktery jsou schopny za LCDcka s odezvou pres 20ms chtit treba 6 a pul. To je monitor dobrej tak na to, abych se na nem nasvacil. A u tridy II. s 3 pixelama v haji jeste porad nemate na reklamaci narok.
Jde o to, ze dialog pro otevreni souboru je idiotskej, uplne jinej, nez maji vsechny programy, ktere pouzivam.Je to klasickej GTK file dialog, o kterem se tu flejmovalo uz milionkrat. Rikat, ze je idiotskej, je nesmysl. Je to subjektivni zalezitost. Me vyhovuje.
O to, kolik ma GIMP oken, vubec nejde. Jde o to, ze dialog pro otevreni souboru je idiotskej, uplne jinej, nez maji vsechny programy, ktere pouzivam. Ten dialog si ani nepamatuje adresar, ktery otviral naposledy. Totez dialog pro ukladani. Dokonce maji oba dialogy spolecnou cestu, takze napriklad ukladat si praci do jineho adresare, nez jsou puvodni obrazky, je nekonecny opruz.Tak tohleto jsou vsechno cire nesmysly pramenici pouze z neznalosti a predcasneho souzeni.
Totez nastaveni nastroju. Proste si neni schopny zapamatovat nastaveni, ktere jsem pouzil minule. To bezne umi i programky velikosti nekolika kilobajtu.Nastavil jsem vlastnosti pro vyber, dost specificky, sestrelil Gimp, zapnul a nastaveni bylo stejne. Chlape, sednete k tomu a trochu trpelivosti.
GTK je MOR!!!!!!QT je MOR!!!!!! (stejná informační hodnota) Proto GTK přešlo na Cairo, což by do budoucna mělo znamenat akceleraci. Překáží vám GTK? emerge -C gtk. Proč to řešíte. Já si budu programovat dál v GTK, budu dál používat GTK aplikace a vy si dělejte co chcete.
Prechod na Cairo ani tak akceleraci neznamena, rekl bych. Co bych spis rekl, ze je definitivni akcelerace, je Xgl. Stara se o vykreslovani OpenGL a pomalost GTK+ je ta tam. VyzkousenoDokud mi XGL nebude chodit doma na savage, ve studiu na matrox a v práci na intelu, tak si to můžou strčit do pr.... Ne, opravdu si nehodlám kupovat novej notebook a počítač s nvidií nebo nějakým rychlejším radeonem a matlat se s jejich binárníma driverama jenom proto, abych měl GTK2 stejně rychlé, jako mám teď QT nebo GTK1.
Dokud mi XGL nebude chodit doma na savage, ve studiu na matrox a v práci na intelu, tak si to můžou strčit do pr....A zkousel jste treba to live CD? Nejede? Tady je clovek, co to rozjel na i810 s 8 MB RAM... Open-source drivery na Matrox jsou dost vymakany, pokud vim, takze bych se toho nebal.
Ne, opravdu si nehodlám kupovat novej notebook a počítač s nvidií nebo nějakým rychlejším radeonem a matlat se s jejich binárníma driverama jenom proto, abych měl GTK2 stejně rychlé, jako mám teď QT nebo GTK1.LOL vy jste asi nevidel ani ty videa, ze? Nejde jen o rychlost (ktera je mimochodem mnohem vetsi nez u soucasneho Qt), ale o veci jako treba obdoba Expose znameho z OS X ci transparence oken kontrolovana pouhym koleckem mysi atp. Navic, pokud jsem to dobre pochopil (correct me if I'm wrong): vykreslovani oken prebira karta a jelikoz se dneska OpenGL deje uz vcelku jen na GPU, tak tim celkove uvolnuje zatez procesoru a mozna i RAM. Takze by se to mohlo projevit i na sviznosti zbytku systemu. Ja mam obycejnej Radeon 9550 a lita mi to hezky, kdyz nabootuju to live CD. A to je karta dneska za 1500....
Zkoušel a na většině strojů bohužel nejede. A bohužel zejména na těch pro mě důležitých. V podstatě jediné, na čem mi to chodilo byly počítače v práci s ATI Xxxx a binárními ovladači.Dokud mi XGL nebude chodit doma na savage, ve studiu na matrox a v práci na intelu, tak si to můžou strčit do pr....A zkousel jste treba to live CD? Nejede?
LOL vy jste asi nevidel ani ty videa, ze? Nejde jen o rychlost (ktera je mimochodem mnohem vetsi nez u soucasneho Qt), ale o veci jako treba obdoba Expose znameho z OS X ci transparence oken kontrolovana pouhym koleckem mysi atp.Viděl jsem videa i to livecd. Třesoucí se okna a lítající desktopy jsou sice efektní demonstrace možností technologie, ale pro praktickou práci to nevidím moc smysluplně. A přesto, že to běželo na mnohem rychlejším stroji, než na jaký jsem zvyklý mi to tedy rychlejší nepřišlo (což neznamená, že to rychlejší nebylo, ono rozlišit, jestli se ikona zmáčkne za 0.07s nebo 0.01 jde pouhým okem asi dot těžko). Naopak video ve fulscreenu citelně "plavalo" a teplotou řízený větrák na CPU se roztáčel jako kdybych na tom počítači dělal kdoví co (jenom jsem šoupal okny a přehrával středně velké video v mpeg4).
Navic, pokud jsem to dobre pochopil (correct me if I'm wrong): vykreslovani oken prebira karta a jelikoz se dneska OpenGL deje uz vcelku jen na GPU, tak tim celkove uvolnuje zatez procesoru a mozna i RAM. Takze by se to mohlo projevit i na sviznosti zbytku systemu.Ano, takhle přesně by to mělo fungovat. Bohužel je to zatím spíš zbožné přání (viz výše).
Ja mam obycejnej Radeon 9550 a lita mi to hezky, kdyz nabootuju to live CD. A to je karta dneska za 1500....A to jsme zase u toho, co jsem napsal předtím. Takovéto "nové windows budou 4x rychlejší, než staré" (ale musíte si koupit 10x rychlejší počítač). A s XGL je to zatím stejné. A co hůř, chodí to pořádně jenom s binárními drivery, takže platformy, které je nemají mají smůlu.
A přesto, že to běželo na mnohem rychlejším stroji, než na jaký jsem zvyklý mi to tedy rychlejší nepřišlo (což neznamená, že to rychlejší nebylo, ono rozlišit, jestli se ikona zmáčkne za 0.07s nebo 0.01 jde pouhým okem asi dot těžko)O mackani tlacitek mi nejde, jde mi o plynulost pri presouvani oken a zmene jejich velikosti, vykreslovani menu a grafiky vubec a hlavne to uvedene Expose. Dneska je to katastrofalni a kdyz to je jeste navic aplikace, ktera neni jen ciste GTK, ale treba SWT zabalene do GTK, tak to teda potes...
Takovéto "nové windows budou 4x rychlejší, než staré" (ale musíte si koupit 10x rychlejší počítač). A s XGL je to zatím stejné.XGL bezi bez problemu na prumernem az podprumernem HW (uvedena karta je v podstate druha nejhorsi ATIna na ceskem trhu). Co chcete? Aby nove technologie fungovaly na X let starem HW? To bychom se daleko nedostali.
A co hůř, chodí to pořádně jenom s binárními drivery, takže platformy, které je nemají mají smůlu.A to kvuli nekompatibilite v kodu nebo proto, ze ty ne-binarni nejsou dostatecne vykonne? To je problem HW vendoru a toho, jak pristupujou k uvolnovani specifikaci karet/Linuxovych ovladacu. Snad se to zmeni.
O mackani tlacitek mi nejde, jde mi o plynulost pri presouvani oken a zmene jejich velikosti, vykreslovani menu a grafiky vubec a hlavne to uvedene Expose. Dneska je to katastrofalni a kdyz to je jeste navic aplikace, ktera neni jen ciste GTK, ale treba SWT zabalene do GTK, tak to teda potes...Mě se tu okna přesouvají a mění velikost naprosto plynule (PIII@1.13GHz, 16MB savage, 1400x1050). Horší je to s vykreslováním oken některých aplikací z velkým množstvím grafických elementů (třeba již zmiňovaný ardour). Tam už je ve vyšších rozlišeních při otevírání okna postřehnutelné, jak se to postupně vykresluje. Katastrofální mi připadají úplně jiné věci, například různé lagy, kdy aplikace zapomenou, že mají překreslovat obrazovku a na nějakou dobu zdánlivě vymrznou (naštěstí se to nepřenáší na celý dekstop a ostatní aplikace jako u windows). Tohle samozřejmě žádná 3D akcelerace nevyřeší.
XGL bezi bez problemu na prumernem az podprumernem HW (uvedena karta je v podstate druha nejhorsi ATIna na ceskem trhu).Karta na trhu je něco jiného než karta v počítači. Stejně jako auta na trhu jsou něco jiného než auta na silnicích.
Co chcete? Aby nove technologie fungovaly na X let starem HW? To bychom se daleko nedostali.Nová technologie to není. Hry to používají skoro 10 let. Naopak propaganda říká, že se konečně využije HW, kteý v počítači mimo hraní her zbytečně hnije.
A to kvuli nekompatibilite v kodu nebo proto, ze ty ne-binarni nejsou dostatecne vykonne?Neodstatečně výkonné asi těžko. Hry z konce minulého století dokázaly mnohem složitější kousky s nesrovnatelně větším množstvím objektů než to co předvádí XGL, proč by tedy mělo mít "šoupání okny" několikanásboně větší nároky na HW? Prostě je to šlendrián, že to nechodí na všem, co má akcelerované opengl.
GTK je MOR!!!!!! GTK znicilo Firefox, ale of Firefoxu se da utect ke Konqueroru nebo na widlich k vynikajici SeaMonkey.Ale ono je v tom bohužel dost pravdy. Teď jsem zkoušel cvs verzi ardoura 2 (přechod na GTK2) a z těch odezev GUI jsem byl dost nešťastný. Přitom stávající GTK1 verze je krásně svižná. Tudíž bych opravil na GTK2 je mor ;)
Ale utect od GIMPu neni kam.Že by Krita?
Že by Krita?Krita neni ekvivalent Gimpu a ani jim, AFAIK, byt nechce. Recenze.
no tak tohle by mě zajímalo ...? chtěl bych při ukládání JPEGu, aby mi to by default ukládalo s kvalitou 75, zobrazovalo náhled, nemusel jsem klikat na "Pokročilá nastavení" kvůli vyplnění komentáře a nastavení ostatních parametrů - Progresivní, Metoda DCT: V plovoucí řádové čárce ... ani jedno z těchto nastavení nepřežije restart GIMPu (nemluvě o tom klikání na "Pokročilá nastavení", to už je úplně jiná kapitola) ... jak toho mám dosáhnout? do dokumentace a na web jsem už koukal, ale nebyl jsem schopen se dobrat k funkčnímu řešení v době natolik historicky krátké, abych nepovažoval za jednodušší si to pokaždé naklikat znovuTotez nastaveni nastroju. Proste si neni schopny zapamatovat nastaveni, ktere jsem pouzil minule. To bezne umi i programky velikosti nekolika kilobajtu.Nastavil jsem vlastnosti pro vyber, dost specificky, sestrelil Gimp, zapnul a nastaveni bylo stejne.
... ze moznost je odebrat bude pridana...LOL
Ze jsem tu zrovna psal, ze GTK NENI GNOME! GTK tu bylo driv a bylo urceny jen pro gimp (proc by to pak taky byla zkratka z Gimp ToolKit?). Neni to "Hele postavime gimp na gtk, to uz je pekny prostredi". Ne bylo to afaik spis "Neni zadny vhodny prostredi pro gimp, vytvorime gtk".
Musim poznamenat ze ty nove GTK+ dialogy nemam zrovna rad, ale nenadavam kvuli tomu na gnome, protoze s tim to tolik nesouvisi.
stale nechapu, proc by free software mel vyhovovat prave a jen temto uzivatelum.tohle, co jste napsal, po FS nikdo nechce.
duvod proc je gimp docela dost rozsireny a oblibeny je zrejme dukazem ze ne vsem se tento koncept nelibi.Duvod, proc je GIMP docela dost rozsireny je ten, ze pro UNIXove systemy (krome Mac OS X) donedavna neexistovala zadna alternativa a tudiz uzivatele tohoto systemu ani nic jineho pouzivat nemohli. A i dnes kazdy radsi pouzije GIMP, protoze nechce platit za Pixel. A to je dalsi faktor, na ktery se chte nechte nemuze zapomenout a ktery se na pouzivanosti projevuje.
poud nekdo chce KLON photoshopu pod linux, at si ho klidne napise a nes..e se stale do GIMPU jen proto ze je jiny...Do GIMPu se nikdo nesere. Pouze probihalo nekolik konstruktivnich rozhovoru na relatvne dost oficialni urovni, jejichz cilem mely byt zmeny v UI. Diky jesitnosti vyvojaru GIMPu to ale krachlo (moje teorie). Zapominate, ze proti GIMPu vedle subjektivnich argumentu svedci i ciste objektivni. A to je hlavne absence CMYKu a kvalitnich nastroju pro webdesignery (optimalizace PNG v podstate neni a ta jejich "gilotina" na rezani obrazku je principielne naprosto katastrofalni - nahodite voditka, pustite gilotinu a pak jen pozorujete (nic jineho se totiz delat neda), jak se vam obrazovka plni novymi dokumenty. Nejake ukladani rovnou do souboru? Neeee, proc?).
No ja som to myslel skôr ako riešenie problému gilotiny s ukladaním/otváraním milióna okien. Zopár stránok už som urobil ale gilotine ani perlotine som nepotreboval, dosť mi tieto nástroje zaváňajú tabuľkovým layoutom.
Na optimalizáciu mám radšej pngcrush a imagemagick. Ale uznávam že nejaký dialóg na optimalizáciu priamo v GIMPe by potešil.
No a nexistencia stránok perlotine ma tiež netrápi pretože pacman -S gimp-perl
No a k tomu Pixelu, má pred sebou veľky potenciál a neváhal by som ho aj kúpiť, ale svojou stabilitou a chybovosťou ma skôr odradil ako presvedčil. Čo z toho že je nabúchany funkciami, ktoré by som rád videl aj v GIMPe, keď je jednoducho nepoužiteľný.
Nikdo autorovi nebránil vzít texťák a místo toho článku začít programovat.Zas tenhle prohnily a tak hluboce v open-source zakoreneny pseudoargument. Napadlo te nekdy, ze jsou treba lide, kteri se zivi grafikou, umi ji, venuji ji cas a jaksi nemaji cas, chut ani energii na to, aby se ucili GTK+, C a tisic dalsich veci? Takze kdyz grafik prijde a na neco si stezuje, ty ho odkazes na textak a CVSku Gimpu? Kdyz prijde zvukar, ze se mu v Audacity nelibi to a to, posles ho do haje, at si to naprogramuje? Uplne k nicemu reci.
Pokud se sám nemá k práci a nikdo to pro něj nechce zadarmo udělat, tak ať si vývoj tedy zaplatí...To jsou formulace. On se nema k praci. Uplnej flakac. Protoze to proste neni vubec jeho parketa! A at si vyvoj zaplati? Vyvojari kvalitniho open-source software, kteri vedi, co lidi potrebujou, "skoncili" tak, ze se jich chytly firmy a vyvoj zaplatily. Jenze tezko to tak muze dopadnout u projektu, ktery si vyviji sam pro sebe a neni schopen poslouchat uzivatele. Kdyz si otevrete stranku se sponzory Gimpu, kde je nejaka vetsi firma? Kde je Google a tisice $ z Google Summer of Code jako u Inkscape?
Tady nikdo nestojí o kecaly, kteří sami ruku k dílu nepřiloží.Tak tohle je ukazkove absolutni nepochopeni vztahu k uzivateli/zakaznikovi. Ve svete software je normalni, ze uzivatel vyjadruje sva prani a vyvojar software ho posloucha, pricemz vi moc dobre, ze je to pro jeho dobro, jelikoz spokojenost uzivatele je pro jeho dobro -> zajem sponzoru. Staci se trochu zamyslet a clovek vidi, ze to vubec neinterferuje s open-source. Ne tak tady, zda se. Vlastne, ono to je tim, ze princip zakaznika/uzivatele (ciste uzivatele) v open-source nikdy neexistoval, tak to ted trochu skripe, kdyz se to musi naucit. Nastesti to hodne projektu uz pochopilo a stejne tak pochopily, ze to neznamena zadnou ujmu na efektivnosti open-source vyvoje. Ale Wilbur ne, on je dokonaly a jemu prece nebude nikdo radit, co ma jak delat. Konec koncu, co by mu vlastne nekdo radil, kdyz mu vyvoj ani nikdo nezaplati. Je to cele uplne jednoduche - je to zacarovany kruh: vyvojari GIMPu neposlouchaji uzivatele, sponzori si nerisknou je podporovat (nejvyznamnejsi sponzor je/byl O'Reilly a to jeste kdo vi jak dlouho a jak moc) a vyvojari GIMPu - jelikoz je nikdo poradne nesponzoruje - opet na uzivatele kaslou, nechce se jim nekoho poslouchat. Dokud jim to nedojde, budou se porad motat ve spirale. Smerem dolu.
Jenze tezko to tak muze dopadnout u projektu, ktery si vyviji sam pro sebe a neni schopen poslouchat uzivatele.Ale tak to prostě je - málo který open source vývojář bude dělat něco co sám nepotřebuje nebo ho k tomu něco nemotivuje. Tady je to proti vlastnímu přesvědčení vývojářů a nikdo je ničím nemotivuje něco takového dělat...
Tady nikdo nestojí o kecaly, kteří sami ruku k dílu nepřiloží.ehm, nějak opomíjíš, že už to samotné "kecání" je přiložením ruky k dílu - udělat použitelné UI není žádná sranda a programátor může být jedině rád, když se uživatel nebojí vyjádřit svůj názor na něj (na to UI), potažmo na jakékoliv jiné aspekty chodu programu ale jestli si chceš psát software jenom do šuplíku, potažmo pouze pro vlastní potřebu, klidně si nad těmi "kecaly" ohrnuj nos ...
ehm, nějak opomíjíš, že už to samotné "kecání" je přiložením ruky k díluBacha na to - neříkám, že budu návrhy ostatních vždy ignorovat, ale budu je ignorovat, pokud je sám nebudu považovat za správné. To je rozdíl.
To snažení chybí, ať už je to například návrh nového rozhraní (což by takový grafik dokázat mohl)Tak jeste jednou. Bylo nekolik oficialnich iniciativ, behem kterych se designeri a grafici sdileli o tom, jak by si predstavovali UI Gimpu. Tech navrhu bylo urcite hodne. Jenze vsechno to ztroskotalo na vyvojarich Gimpu. Nabidka odmeny? Odmena se nabizi nekomu, kdo prokaze, ze je ji hoden, nebo alespon prokaze potencial, na zaklade ktereho by ji mohl byt hoden v budoucnu. Vyvojari Gimpu akorat krecovite stoji na svem, i kdyz na ne dost velka cast sveta tlaci. Jedine, co prokazali, je neflexibilita a ta sponzory moc nezajima. Za zminku taky stoji, ze JEDEN clovek dokazal za 8 let napsat v Pascalu neco jako je eLiquid a Pixel a udelat pritom 3 rewrity a oni nejsou schopny za 11 let vyvoje v nekolika lidech a s komunitou zajistit podporu CMYK a slusny nastroje pro tvorby webovy grafiky. Proste a jednoduse: banda vyvojaru, ktera programove odmita poslouchat hlasy uzivatelu a kuti si SW pro sebe a par vyvolenych nemuze ocekavat sponzory.
Jenom blbý články o ničemJasny. Takze kdokoliv nenabizi prachy kudy jde nebo nesype kod z rukavu, tak je k nicemu a pise blby clanky o nicem. Wake up.
A teď se zamisli, proč na celém světě není jediný programátor, který by byl ochoten se do toho pustit? Opravdu není? Nebo jen chybí skutečná snaha s tím něco udělat?Neni sponzor a neni tedy ani snaha. A sponzor ani moc nebude, zvlaste jestli
A kdyby ta změna vyhovovala opravdu většině (o čemž dost pochybuji, odhaduju to na 5 % lidí)Vetsine ceho? Soucasnych uzivatelu GIMPu? To mozna, ale jsou tu taky uzivatele jinych programu, potencialni uzivatele GIMPa, kterych je dost. A nemuzes se divit, ze se misto okamziteho forkovani vyviji tlaky na soucasne vyvojare. Fork je to posledni a absolutne nejkrajnejsi reseni u jakehokoliv open-source projektu (U Inkscape se to vyplatilo napr.), mnohem vyhodnejsi by bylo, kdyby se podarilo presvedcit soucasne programatory. Vety typu "Nic nikomu nebrani..." je sice v principu moc hezka, ale to je tak vsechno.
Takze kdokoliv nenabizi prachy kudy jde nebo nesype kod z rukavu, tak je k nicemu a pise blby clanky o nicem. Wake up.nikoliv, probudit by ses měl ty ... téměř plně s tebou v této diskusi souhlasím, ale bohužel taková už je dnešní doba, že platí výše uvedené, z hlediska svých oponentů prostě píšeš příspěvky o ničem ... z některých reakcí mám pocit, že se ani nenamáhali číst nač reagují
GIMP ma mnoho genialnich funkci, ktere PS chybi.To je docela primocare a odvazne tvrzeni. Muzete byt konkretnejsi?