abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Komunita

    Vývojáři svobodného 3D softwaru Blender představili (𝕏, Mastodon, Bluesky) nejnovějšího firemního sponzora Blenderu. Je ním společnost Anthropic stojící za AI Claude a úroveň sponzoringu je Patron, tj. minimálně 240 tisíc eur ročně. Anthropic oznámil sponzorství v tiskové zprávě Claude for Creative Work.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:55 | Nová verze

    VNC server wayvnc pro Wayland kompozitory postavené nad wlroots - ne GNOME, KDE nebo Weston - byl vydán ve verzi 0.10.0. Vydána byla také verze 1.0.0 související knihovny neatvnc.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Bylo oznámeno vydání Fedora Linuxu 44. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 15:44 | Zajímavý článek

    David Malcolm se na blogu vývojářů Red Hatu rozepsal o vybraných novinkách v GCC 16, jež by mělo vyjít v nejbližších dnech. Vypíchnuta jsou vylepšení čitelnosti chybových zpráv v C++, aktualizovaný SARIF (Static Analysis Results Interchange Format) výstup a nová volba experimental-html v HTML výstupu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:11 | Nová verze

    Byla vydána verze R14.1.6 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.

    JZD | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Komunita

    Jon Seager z Canonicalu včera na Ubuntu Community Hubu popsal budoucnost AI v Ubuntu. Dnes upřesnil: AI nástroje budou k dispozici jako Snap balíčky, vždy je může uživatel odinstalovat. Ve výchozím nastavení budou všechny AI nástroje používat lokální AI modely.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.4. 23:11 | IT novinky

    Nový ovladač Steam Controller jde do prodeje 4. května. Cena je 99 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    27.4. 14:22 | Komunita

    Greg Kroah-Hartman začal používat AI asistenta pojmenovaného gkh_clanker_t1000. V commitech se objevuje "Assisted-by: gkh_clanker_t1000". Na social.kernel.org publikoval jeho fotografii. Jedná se o Framework Desktop s AMD Ryzen AI Max a lokální LLM.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    27.4. 04:44 | Komunita

    Ubuntu 26.10 bude Stonking Stingray (úžasný rejnok).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    26.4. 22:22 | Nová verze

    Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.3.0. S experimentální podporou FLTK 1.4. S příkazem dilloc pro ovládání prohlížeče z příkazové řádky. Vývoj prohlížeče se přesunul z GitHubu na vlastní doménu dillo-browser.org (Git).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (2%)
     (13%)
     (31%)
     (4%)
     (7%)
     (3%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1449 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    unknown_ avatar 21.12.2008 13:14 unknown_ | skóre: 30 | blog: blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Tak jasně, kdo chce skutečně svobodnej OS, používá OpenBSD. Ale nemyslím si, že by pro Linux byla až taková nevýhoda, že není tak svobodný.
    21.12.2008 14:58 Jiří
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    Kdyby jsi ten článek četl, věděl bys, že vyvrací i svobodnost OpenBSD :)

    21.12.2008 16:20 wht | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    The same analogy is true about OpenBSD and their security claims, but I digress.

    Spomina bezpecnost OpenBSD, nie slobodu.

    22.12.2008 11:33 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Jenze se zda,ze ten pan OpenBSD asi moc nezna.

    OpenBSD je svobodne,auditovane a bezpecne jako default instalace (ktera ale obsahuje pro sve ucely vse podstatne).Pomoci balicku lze pridat spoustu dalsich programu,ktere uz nejsou pochopitelne auditovane,mohou snizit bezpecnost systemu a taky nemusi byt az tak svobodne.Ty co maji problematickou licenci navic nejsou dostupne ani jako balicky,ale pouze v portech.

    Zda se,ze tohle nekterym porad unika a pritom si staci precist jen neco malo z jejich stranek.
    unknown_ avatar 22.12.2008 16:17 unknown_ | skóre: 30 | blog: blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    V pohodě, on tohle nepochopil ani RMS kdyz se do Thea a OpenBSD navážel, že prý obsahuje closed-source.
    22.12.2008 19:34 J. M. | skóre: 23 | blog: JMblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    RMS se nenavážel do Thea (naopak Theo se velmi hrubě a sprostě navážel do RMS, který všechny ty desítky sprostých útoků na svou osobu, jak má ve zvyku, přecházel s mlčením gentlemana) ani do OpenBSD, ani u něj nešlo o nepochopení (naopak nebyl pochopen on), pouze (a opakovaně, trpělivě, ale marně) vysvětloval, že OpenBSD uživatelům dává možnost, cestu nebo návod jak doinstalovat nesvobodný software (skrze porty – to, že to napoprvé formuloval tak nešťastně, že to nebylo pochopeno, už bohužel u zabedněných jedinců a hysterických hulvátů jak Theo nenapravilo ani to, že to nedorozumění poté milionkrát vysvětloval). Toť vše.
    21.12.2008 13:46 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    Nechápu, proč to tvrzení ve zprávičce " že neexistuje naprosto svobodná linuxová distribuce" neodkazuje na ten článek, který o tom pojednává. Takto je to zmatečné a nelogické. Odkaz na komentář Brockmeiera pak měl být na slově komentuje. Aneb základy odkazování.

    unknown_ avatar 21.12.2008 13:51 unknown_ | skóre: 30 | blog: blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Jo, to mě taky docela zmátlo.
    21.12.2008 14:33 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Protože jsem se spletl. Tak, jak byla zprávička původně zadána, tak vůbec čl. pana Callawaye nezmiňovala. Opravil jsem to, ale zapomněl prohodit odkazy.
    21.12.2008 14:01 yedpodtrzitko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    existuje - kdysi se tu psalo u Gobuntu (a z nej odvozene gNewSense)

    21.12.2008 18:44 BetaLog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    +1

    21.12.2008 18:52 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

     Kdyby sis přečetl odkazovaný článek, tak bys věděl, že to není pravda. Oni o sobě sice tvrdí, že jsou 100% free, ale zaručit to nemohou (dokud neudělají kompletní audit každého souboru v distribuci), i když se toho snaží dosáhnout.

    Drom avatar 22.12.2008 11:00 Drom | skóre: 24 | Kdyne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Aha, tak v tom je ten hacek, "spravnej" uhel pohledu.
    21.12.2008 19:27 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    Kacířská myšlenka: a vzniká z toho nějaký problém? Mně osobně to opravdu nevadí. Tedy za předpokladu, že v softwaru dodávaném v distribuci nebudou zadní vrátka.

    Myšlenka, že vše bude úplně zdarma je taková ... no podivná. Tak a teď do mě:) Za software klidně zaplatím.

    Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
    21.12.2008 19:50 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    Aha. A víš, že „free“ neznamená jen zdarma, ale i „svobodný“, což je přesně ten význam, o který tu jde?

    21.12.2008 23:40 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    Ano, také o tom zčásti mluvím. Žíly mi netrhá, že v Kubuntu bude nějaký program, který nebude mít veřejně přístupné zdrojové kódy. Samozřejmě pokud budu mít jistotu, že tam nejsou nějaká zadní vrátka. A protože svobodný==zdarma (v drtivé většině), tak kdyby celý svět měl mít otevřený přístup ke zdrojovým kodům, tak bychom se asi daleko nedostali. Nebo ano? Jaká by pak byla motivace pro firmy vytvářet programy se zajímavými funkcemi, když by to pak každý mohl zkopírovat bez placení. A prodej toho produktu např. s technickou podporou, třeba AutoCad? Myslíte, že by se tím zaplatil vývoj?

    Když by fungoval systém, že bude vše free free free a lidé by si kupovali programy s nějakou přidanou hodnotou, že by se programátoři zaplatili, tak proč ne. Ale fungovalo by to?

    Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
    22.12.2008 09:30 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    Software, o který v článku šlo, ale otevřené zdrojové kódy má. Jen není „svobodný“ ani podle definice FSF, ani podle Debianu, přesto se nacházel i v repozitářích např. gNewSense, které o sobě tvrdí, že je 100% svobodnou distribucí.

    Drom avatar 22.12.2008 11:04 Drom | skóre: 24 | Kdyne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    A protože svobodný==zdarma (v drtivé většině)...

    S timhle rozhodne nesouhlasim, svoboda neni umerna cene, "zdarma" jen muze byt dusledkem ty svobody.
    Daniel Kvasnička ml. avatar 22.12.2008 12:35 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Ale ta rovnost stale plati. Drtiva vetsina svobodnych programu je dostupna bez placeni. A casto je to problem.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Daniel Kvasnička ml. avatar 22.12.2008 12:39 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Nejak jsem to odeslal drive :-) Problem je to ve chvili, kdy ten program vyviji lide, kteri (uz?) nemaji sami prilis velkou motivaci, protoze ho treba ani tak moc nepotrebuji a zaroven ale z toho nemaji ani zadny prijem.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Drom avatar 23.12.2008 09:56 Drom | skóre: 24 | Kdyne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    ???

    Licence umoznuje programum pod GPL/BSD/etc. byt zdarma. Rovnitko mezi "svobodny" a "zdarma" bych rozhodne nedal, uz proto, ze treba freeware neni svobodny.

    To, ze vetsina svobodnych programu zdarma je, neznamena, ze jsou zdarma vsechny ty, ktere jsou svobodne.
    Daniel Kvasnička ml. avatar 23.12.2008 19:44 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Kolik svobodnych programu, ktere neni mozne ziskat legalne bez placeni, znas?
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Drom avatar 24.12.2008 13:15 Drom | skóre: 24 | Kdyne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Hm, pokud vyrobim "GPL produkt" pro nejakeho "zadavatele", on mi za nej "zaplati" a ziska "zdrojak" pod GPL. "Zadavatel" ma originalni "dilo", at uz jako komplexni vytvor nebo cast vetsiho celku, a neni jej mozne ziskat jinak, nez "zaplacenim". Takze napriklad ma "dila", ktere tvorim za ucelem obzivy.

    P.S.: Nesnasim slovo "produkt"!
    Daniel Kvasnička ml. avatar 24.12.2008 15:53 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    No jasne, tak veci tvorene na objednavku jsem ani tak na mysli nemel...
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Drom avatar 28.12.2008 16:17 Drom | skóre: 24 | Kdyne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Jo, je to zvlastni, na jednu stranu se jedinecnost SW vytraci, kopirovani, tedy "klonovani", de facto nic nestoji, ale politika vetsiny licenci je presne opacna. :/
    22.12.2008 13:24 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    Jistotu, že program bez zdrojových kódů nemá zadní vrátka, mít nemůžete.

     

    22.12.2008 13:39 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce
    Což ostatně ani s tím ke kterému ten zdrojový kód máš.
    24.12.2008 10:53 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    To jsem ani netvrdil, jen upozorňoval na nesmysl.

     

    21.12.2008 21:57 Aldagautr | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neexistuje svobodná linuxová distribuce

    pokud nekdo zije v zajeti utkvelych predstav, tak nebude svobodny s zadnym OS

    o svobodu prichazi nejsnaze ten, kdo o ni nikdy nebojoval

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.