Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.
V repozitářích aktuální verze Ubuntu (9.04) je k dispozici Nouveau --- open source ovladač grafických karet NVIDIA. Na rozdíl od Fedory 11, kde bude použit jako výchozí, si ho však v Ubuntu musíte doinstalovat. Článek na serveru phoronix.com vám prozradí jak na to a co od tohoto ovladače můžete čekat.
Tiskni Sdílej:
Jenom mě tak napadlo, jestli má do budoucna smysl přemýšlet nad podporou DirectX přímo v ovladačích. Je to práce na několik let, ale třeba by to za to stálo. Minimálně by to mohlo zvednout výkon 3d aplikací pod wine, a mít možnost vyvíjet multiplatformní aplikace nejen v OGL, ale i DX by taky nebylo špatné.
podpora directx na ne-ms ? Tezko. Multiplatformita a zavislost na directX? Urcite ne.
Prave proto tu mame opengl, aby bylo nezavisle na platforme. A prave proto tu mame directx, aby ho nemel nikdo krome ms. :-/
Ale to je spíše dogma. Udělat DirectX multiplatformní není nemožné. Ve wine je vrstva DX->OGL, v reactOS je v začátcích otevřené varianty - ReactX. Nevím jak je na tom specifikace DX, ve srovnání s OGL, ale je veřejně dostupná.
Leckdo může tu myšlenku považovat za podobně kacířskou, jako wine, mono, moolight, apod., ale řadě lidí včetně mě by se to hodilo.
Nyní například vyvíjím hru v engine Irrlicht(prozatím pod windows-tuny kousků kódu mají jen VisualStudiové projekty, a mě se nechce je jen kvůli odzkoušení přepisovat). A pod OGL rendererem mám třetinové FPS, než pod DX9. Neříkám, že to není chyba špatné optimalizace, ale svět není ideální, a musím si vystačit s tím, co je.
Nechce se ti ? A někdo jiný by měl? jak typické
Píšu jen, že by mi to přišlo zajímavé. Nic víc, nic mín. Projektů, které mi přijdou zajímavé jsou ale desítky. A na většinu z nich nemám ani čas, ani schopnost napsat něco v přijatelné kvalitě. Smysl by taková věc měla určitě, jak jsem psal minimálně pro urychlení aplikací pouštěných přes wine.
Pokud se to někomu zdá zajímavé a má na to čas, tak se do vývoje pustí, nezávisle na tom, kolik lidí duplikování 3D grafické nadtavby považuje za zbytečné.
Nemyslim, ze DirectX je alternativa k OpenGL. DirectX zahrnuje treba i audio nebo sitovani. A hlavne vnitvrni filosofie OpenGL a DirectX je znacne odlisna. DirectX je mnohem mene univerzalni, ale je zase mnohem blize HW soucasnych graf. karet.
Také mám radči OGL, přecijen jsem se s ním na dva semestry potkal. Je to zavedené standartizované rozhraní, které funguje na spostě platforem.
Kdyby, však ve všech ohledech předčilo DX(respektive jeho grafickou část), nevidím důvod, proč by DX vývojáři her vůbec používali. To že hry od ID softu vypadají pod OGL lépe může být i tím, že OGL měl Carmack implementováno mnohem dříve, než directx. Osobně jsem to nesledoval, ale slyšel jsem, od verze 9 je na tom DX z hlediska programátora mnohem lépe, než předchozí verze.
On myslel "nvidia".
Mne spis sere, jak vyvojari nouveau serou na dumpy.
Podleni update maji z roku 2008 a pritom jsem jim tak pred 14 dny posilal dumpy GF 7600GS. To nemotivuje k dalsimu posilani.
Přesně tak, registry už mají téměř plně zdokumentované. Teď je potřeba pracovat na ovladačích či hlásit bugy.
Aha. To jsem nevedel.
Diky chlapi.
Volitelne?
Jako ze by dodavali jadro s KMS a bez?