abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | IT novinky

    Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:22 | IT novinky

    Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 15:33 | Upozornění

    Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapyAI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.

    bindiff | Komentářů: 4
    včera 13:33 | Bezpečnostní upozornění

    Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 00:11 | Nová verze

    Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.7. 20:44 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    15.7. 17:22 | Nová verze

    3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 16:11 | Komunita

    V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 11:33 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (58%)
     (27%)
     (7%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 402 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    8.6.2021 13:40 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Trochu smutná oslava, když to i po třiceti letech nepoužívá prakticky nikdo.
    8.6.2021 14:17 T.F.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Tak v USA je dost popularni a pouzivany v korporacich. Mimo USA to je uz horsi protoze RSA+IDEA vyzaduje licencni poplatky a tudiz to neni tak nejak free pro komercni pouziti. GPG pouzilo AES a tam ten problem neni.
    JiK avatar 8.6.2021 20:47 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    zajimalo by mne, jestli je PGP a GPG opravdu neprolomitelne. Nechce se mi verit, ze by fizlove a tripismenkove agentury vsech ruznych statu snesli a dopustili aby se obycejne ovce mohli branit (a ubranit) jednoduchym userspace programem a oni by pak byli v koncich....
    8.6.2021 21:56 nelze
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Beznym kremikem ne. ci RSA 2048 nebo AES 256 je nemozne zlomit brute force, i zapojenim vsech procesoru na Zemi by to trvalo triliony let. Uvidime jestli to urychli kvantove procaky. Jediny zpusob je bud nalezt chybu s sw nebo sifrovacim hw (napr. jak to mela spatne implementovane Enigma) nebo side channel - smirovat RAM a hledat rozsifrovane data.
    JiK avatar 8.6.2021 22:16 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    ja nevim, s bruteforce jiste ne, to souhlas. Ale jde spis o to, ze nekdo nekde mohl klidne vnutit nejakou implementacni chyby, prave v tech userspace programech. A pokud ne takhle, tak na pul cesty k HW, nejmin od roku 2008 maji vsechny intel procesory nejaky management engine, nejaky vnitrni VM, ktery na userspace aplikace sere, muze delat prave to, ze klice z ram posila tem spravnym soudruhum...a pokud ani tohle ne, tak primo na urovni tech cipu, jak zjistite, ze nejsou cinknute generatory nahodnosti, nebo nejakych handshaku na zacatku vsech tech krasne silne sifrovanych spojeni?
    9.6.2021 00:12 realista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Proč to řesit tak složitě.

    btw jděte do "vložte oblíbený vulgarismus" s captchou.
    9.6.2021 09:48 t@fu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    No to je problem teorie vs prax. Teorie sifrovacich algoritmu je znama s matematickym dukazem. Prakticka realizace je uz jina pisnicka a autori programu maji praci navic jak zajistit bezpecnost rozsifrovane informace ci pouziti privatniho klice a passphrase. Kazdopadne kazdy takovy implementacni bug je zneuzitelny vicemene jednorazove a pak je zalatany. Pro osobni pouziti v tom nebezpeci nevidim.

    Army & strategic level sifrovani jde jeste vic, stale pocitaji s nejhorsim variantem a tech urovni zabezpeceni je mnohem vic. Jsou na to RFC i normy, jak napriklad zamezit leaku dat z potencialne napadeneho zarizeni a jde to az do bizarnich detailu. Treba "vysilani" pres zdanlive neprimou sitovou komunikaci (pingy, wifi/bt scan), ultrazvuk repracku, ledky, blikani obrazovky, hluk harddisku ci vetraku :-) Nejhorsi bezpecnostni murou jsou stejne papirove dokumenty, buffery tiskaren atd. Sifrovane data jsou proti tomu paradne bezpecna vec.
    10.6.2021 07:54 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    To se pletes, naopak papir je zdaleka nejbezpecnejsi zpusob ulozeni i prenosu jakykoli utajovany informace.

    Musis se k nemu totiz dostat fyzicky, abys ho moh precit, pripadne kopirovat. A pochopitelne se k jeho vyrobe nepouziva zadna elektronicka tiskarna, ale mechanicky psaci stroj.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    10.6.2021 09:31 t@fu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Jde o nejhorsi mozny scenar. Straceny/ukadeny papir je katastrofa. Straceny/ukradeny sifrovany notas/disk je vicemene pohoda.
    10.6.2021 16:04 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Když je ta utajovaná informace uložena třeba na flash disku, dá se přečíst i bez fyzického přístupu k němu? Jako že můj flash disk uložený v šuplíku přečtete na dálku? Teda zašifrovat něco na počítači, pak to nafouknout samoopravným kódem a pak to přepisovat na psacím stroji, to je opravdu komplikované řešení. Jenže bohužel „komplikované“ neznamená „bezpečné“, i když si to spousta lidí myslí.
    10.6.2021 17:46 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Ono není potřeba dostat se až k papíru. Vzpomínám si, jak kdysi Rusové nainstalovali Američanům do psacích strojů štěnice, přes které rozpoznávali podle zvuku údery typů. Udělali to tak dobře, že je našli až po několikerém rentgenování, a ani netuším kolikrát v nich Rusové mezitím zvládli vyměnit baterky ;-)

    Ale na druhou stranu, FSB stále jede ty nejdůležitější věci jenom na psacích strojích, vědí o tom holt svoje.
    10.6.2021 16:09 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Dostat se k šifrovaným datům skrze obecně využívaný program, který používá ověřené kryptografické algoritmy, vůbec není snadné. Jediná možnost je generovat předvídatelné klíče. To se zase obtížně tají.
    JiK avatar 10.6.2021 19:18 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    vzhledem k tomu, jak divoce se stat brani tomu, aby lide meli i celkem bezvyznamne svobody stran soukromi a bezpecnosti (treba jen boj vuci anonymnim sim kartam, hotovosti, kryptomenam, necenzurovanemu internetu, etc, etc,...) zda se mi obtizne uveritelne, ze by tentyz stat snesl, aby lide meli v rukou bezpecnou a neprolomitelnou, snadnou pouzitelnou platformu ke komunikaci...
    10.6.2021 21:14 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Ale co by s tím stát mohl dělat?
    JiK avatar 10.6.2021 23:08 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    ledacos. Causy legitimnich svycarskych firem Crypto AG a An0M znas? A to jsou jen ty, o kterych se vi. Ze maji va zelizka v ohni rusove, britove, frantici, izraelci, cinani, a ostatni, o tom bych vubec nepochyboval...
    12.6.2021 06:25 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    Takhle to dopadá, když se spoléhá na druhé, zejména na korporátní zmrdy. Kdo tomu věří, ten si to zaslouží, a dement, který takovou věc používá ke svému "byznysu", si zaslouží shnít v base :-P
    12.6.2021 08:59 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PGP aneb Pretty Good Privacy slaví 30 let
    ledacos.
    To je vskutku konkrétní odpověď. Co konkrétně by mohl stát dělat? A nebavíme se tu o firmách, bavíme se o šifrovacím softwaru.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.