Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Článek Předpověď počasí v terminálu & Relační roury na jednoduchém příkladu ukazuje, jak si načíst strukturovaná data v XML, udělat nad nimi pár transformací a zobrazit si je včetně sloupcového grafu v textovém terminálu. Článek se dále věnuje některým myšlenkám, které jsou za projektem Relational pipes (složitost M×N×O vs. M+N+O, volitelná komplexita, rozdělení rolí) a ukazuje i výhody Makefile oproti klasickým shellovým skriptům.
Tiskni Sdílej:
asi python hele :O ;D
Časem by to mohlo fungovat jako relpipe-tr-awk
(ten uvnitř volá skutečný awk
instalovaný v systému) a kromě toho nahrazování textu by to tak mohlo umět libovolné výrazy sedu. Ale primárně je to pojmenované podle toho nejčastějšího použití sedu (nahrazování regulárních výrazů) s vědomím toho, že to neumí vše co ten klasický sed. Je to velký problém?
curl wttr.in/Opava
ale ten odkazovaný článek i skript jsou hezké
Díky.
To je editor, který si píši, zatím je to spíš takový prototyp. Časem to chci vydat veřejně, ale před tím chci dotáhnout ty Relační roury, jedno po druhém… Jinak myšlenka je asi zřejmá z toho obrázku – edituje se strom, nikoli text, a přesto by ty změny měly být nedestruktivní (zachovat formátování toho, co jsem neměnil, aby to šlo např. smysluplně verzovat). Nad tím stromem se pak dají dělat různé operace, které by nad textem dělat nešly, nebo by byly hrozně těžkopádné a implementačně náročné.
To by jsi se pak mohl posunout od XML k obecnému Abstract Syntax Tree a pracovat nad libovolnými dokumenty a zdrojáky.
To by měl být cílový stav. Viz můj další prototyp alt2xml. Takhle v Koale např. vypadá YAML konfigurace Netplanu nebo X.509 certifikát (viz příloha).
Ještě je otázka, jestli se držet +/- DOMu nebo jako model použít nějaký obecnější strom, ale zatím se DOM (případně trochu rozšířený o nějaká další metadata) zdá být dostatečně obecný (a zároveň pasuje na stávající nástroje z XML ekosystému).
Na to MPS jsem někdy koukal – zajímavé. Ale radši bych něco lehčího, co nevyžaduje velké IDE a výhledově poběží třeba i v TUI.
Otázkou spíš je, zda neumožnit použití datových struktur, které nejsou stromem. Slušné nástroje na editaci obecných grafů prakticky neexistují. Editovat stavové automaty, různé (třeba i nerelační) pipeline a podobné věci…
Tohle bych taky potřeboval, a taky už jsem nad tím uvažoval. Ale nenapadlo mě to spojovat dohromady s tím stromovým editorem. Přiznám se, že jsi mi nasadil trochu brouka do hlavy. Protože strom je jen speciální případ obecného grafu. Jen si říkám, aby to už nebylo moc obecné/abstraktní a jak by to ovlivnilo pracnost…
Mimochodem, znáš Dunnart? To je víceméně ono. Akorát když jsem to zkoušel (cca před třemi lety), tak tam byly trošku problémy se stabilitou… ale třeba by to stačilo lehce dopilovat a bylo by to použitelné.
cmake .
skončilo to s fatal error: relpipe/writer/RelationalWriter.h: Adresář nebo soubor neexistuje
Dělám něco špatně?
Díky.
Package 'relpipe-lib-writer.cpp', required by 'virtual:world', not found Package 'relpipe-lib-cli.cpp', required by 'virtual:world', not found
fatal error: relpipe/writer/RelationalWriter.h: Adresář nebo soubor neexistujepíše až make potom...
U jednotlivých vydání jsou instalační skripty, které jsou otestované v Debianu 10.2 – tam to stačí jen spustit. Taky to je otestované na Ubuntu 18.04 LTS. Jinde by to mělo fungovat taky, ale může být potřeba upravit názvy balíčků nebo verze.
Poslední verze je v0.17.1.
fatal error: relpipe/writer/RelationalWriter.h: Adresář nebo soubor neexistuje
Soubor RelationalWriter.h
je v knihovně relpipe-lib-writer
. Knihovny je potřeba zkompilovat před kompilací jednotlivých modulů, a pak se hledají pomocí pkg-config
. Tohle řeší ten skript.
Případně nejnovější skript release-v0.18.sh k dosud nevydané verzi. Viz komentáře pod článkem.