Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Společnost Valve oznámila vydání Protonu 4.11 a publikování patchů do linuxového jádra pro zvýšení výkonu Linuxu při hraní počítačových her. Proton je fork Wine integrován v Steam Play umožňujícím v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry dosud běžící pouze ve Windows. Patche do Linuxu přinášející FUTEX_WAIT_MULTIPLE byly předloženy vývojářům Linuxu. Valve informuje, jak nové, pro hraní počítačových her optimalizované, jádro otestovat v Arch Linuxu a Ubuntu.
Tiskni
Sdílej:
Tak už jak to vlastně je?? Vrátil jsem se po deseti letech výhradního používání Linuxu (Canonical) po jejich oznámení že od verze Ubuntu 19.10 nebudou podporovat 32 bit knihovny, potom to upravili že vydání 19.10 a 20.04 lts budou podporovat vybrané 32 bit u těchto vydání.
"Thanks to the huge amount of feedback this weekend from gamers, Ubuntu Studio, and the WINE community, we will change our plan and build selected 32-bit i386 packages for Ubuntu 19.10 and 20.04 LTS. We will put in place a community process to determine which 32-bit packages are needed to support legacy software, and can add to that list post-release if we miss something that is needed."
Zdroj: https://ubuntu.com/blog/statement-on-32-bit-i386-packages-for-ubuntu-19-10-and-20-04-lts
S podivem jsem zjistil, že určitě dost přes polovinu nově vydávaného současného sw je 32bit.
Zdroj?
Zařízneme diskety, zničili jsme Unity, zastavili vývoj Miru atd. Co mohou uživatelé čekat za rok, za dva? Za takovou budoucnost kdysi tak skvělého *buntu děkuji ale nechci. To 100x raději Microsoft.
1. Diskety již dnes považuji za deprecated věc. Je to fajn retro, ale osobně již pro ně nemám využití.
2. Unity nebylo špatné, ale přechod k upstream řešení vítám.
3. Mir byl špatná volba již od začátku.
To 100x raději Microsoft.
Tvá volba. Osobně Windows 10 považuji za vcelku povedený systém, nicméně je pro mne osobně nepoužitelný vzhledem k tomu, že si vážím svého soukromí.
32bit aplikací kterých je drtivá většina.Opět tohle hloupé, ničím nepodložené tvrzení.
Zařízneme disketyPokud vím, zaříznutý ovladač je jen pro staré disketovky na floppy kšandě, takže věc co je dávno mrtvá a nedá se koupit. USB disketovky jsou v pohodě. Opravdu někdo takové PC (bez USB, takžé stará disketovka nelze nahradit) provozuje s aktuálním Linuxem?
Taková PC mám a zrovna nedávno jsem úspěšně načetl skoro třicet let staré diskety (viz můj blog). Ne že bych na tom potřeboval provozovat nejnovější jádro, ale na druhou stranu nevidím moc důvod, proč tu podporu odstraňovat. Co znamená údržba takového ovladače? Nový hardware nepřibývá a starý je pořád stejný, všechny chyby by už po tolika letech měly být vychytané – tak proč by se v tom kódu mělo něco měnit? Jediný důvod by mohly být zpětně nekompatibilní změny API na straně jádra, na rozhraní mezi ovladačem a zbytkem systému. Ale mění se to tak často a tak moc?
Některé z těch počítačů jsou mimo hru, protože jsou 32bitové, což víceméně znamená nutnost tam dát nějakou starou distribuci a staré jádro. Ale klasické řadiče disketových mechanik jsou i v 64bitových systémech, které lze jinak používat i s nejnovějšími verzemi distribucí.
ale na druhou stranu nevidím moc důvod, proč tu podporu odstraňovat
On ji snad někdo odstraňuje? Stalo se pouze to, že maintainer driveru poslal commit odstraňující ho z příslušné sekce MAINTAINERS
a označující driver oficiálně jako "orphaned" - mimo jiné proto, že zjistil, že už nemá žádný funkční hardware. Driver jako takový (zatím) nikdo neodstranil a dokonce současně proběhl i merge nějakých oprav.
O tom jsem četl, ale Kate psala:
Pokud vím, zaříznutý ovladač je jen pro staré disketovky na floppy kšandě
tak jsem si říkal, jestli se to neposunulo dál a reagoval na to. Pokud to bude jen ve stavu „hledáme nového údržbáře“ tak je to OK.
Ta podpora 32bitového hardwaru je obecně v útlumu – některé distribuce přestaly vydávat 32bitové ISO obrazy a některé menší/mladší jsou od začátku jen pro amd64. Totéž platí pro některé aplikace – 32bitové balíčky/instalátory už nedělají a jestli ti to půjde ručně zkompilovat, je otázka. Taky z toho nejsem úplně nadšený. Na druhou stranu, pokud bych si měl vybrat mezi dobrou podporu nového hardwaru nebo tím, že se bude donekonečna oprašovat podpora staré architektury, tak to radši tu první možnost. Časem se asi vyprofiluje několik málo distribucí, které na ten starý HW budou zaměřené, zatímco ostatní budou věnovat kapacity tomu novému.
Tak ten x86/amd64 HW je zpětně kompatibilní a když použiji 32bitové jádro na 64bitovém procesoru, tak by se to nemělo (z pohledu aplikací) lišit od 32bitového jádra na 32bitovém procesoru, ne? Nebo to půjde poznat a nepůjde tam odladit chyby jako na reálném 32bitovém počítači?
Spoléhat na hardware, který mi s každým updatem může přestat fungovat není úplně dobrý nápadTo skôr nebude existovať HW, kde sa bude dať disketovka pripojiť.
Co se může na takové základní desce pokazit? Kromě kondenzátorů, které se dají snadno vyměnit?
Ty AFAIK neexistují a USB FDD standard porporuje jen 3,5".
A) V Linuxu je portace na 64-bit jednodussi nez na win, programy, ktere na win 64-bit verzi nemaji, na Linuxu jiz ji davno maji
B) Porad i kdyz to Ubuntu 32-bit roazbije (osobne si nemyslim, ty 32-bit veci pro Steam a Wine budou udrzovany dlouho). Jde o to, ze udrzovat (a snad ani pouzivat) 32-bit system nidko nechce, ale rada lidi chce pouzivat ty aplikace, ktery 64-bit nejsou a/nebo nikdy nebudou (viz soucasna otocka po narku uzivatelu, aneb never vsemu, co se placne behem vyvojovyho cyklu, vono se to muze stokrat zmenit). IMHO zamerem celyho toho kolotoce bylo zafiknout veci, ktery nikdo nepouziva a strasej tam
C) Z Linux kernelu podporu 32-bit aplikaci dlouho nikdo neopdare. AFAIK porad jsou podoprovany 16-bit appky (a to i na 64-bit systemu, udajne i proto, ze M$ to nikdy nepodporoval, tak to my podporovat budem, pac urciti uzivatele to chteji) a zname Linuse (kdyz se kernelem rozbije userspace, je to spatne)
Proto má moji podporu zatím jediné a zatím nezměněné prohlášení Wine že balíčky pro Ubuntu dělat nebudou. V daily builds zatím nejsou.pro jistotu ktery daily builds mas na mysli? protoze v offiko repo winehq-devel/staging ted uz vidim verzi 4.13 z 2.8/3.8. pro 32 i 64bit stejnou...