Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o naší práci, prostředí ve kterém pracujeme a o naší firemní kultuře. Letos se dveře otevřou 26. 11. 2025 v 16:00. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem naši inženýři v Praze pracují, jak spolupracujeme se zákazníky, partnery i studenty, proč máme rádi open source a co pro nás skutečně
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Proč je tam tak specificky určeno "rapid development to Ubuntu"? Že vznik inicioval (zaplatil?) Ubuntu a hostí ho na LauchPadu z toho ještě nedělá nástroj pro vývoj aplikací v Ubuntu. S píš v linuxu ne? Dost možná se jedná o multiplatformí nástroj, protože hádám je to celé napsané v Pythonu, takže ani Windows nejsou ze hry.
Pokud z toho článku odstraníme informační hlušinu (tak půlka textu) vyjde z toho že jde o jednoduchý nástroj pro generování šablon pro Python-PythonGtk aplikace s volitelnou (?) integrací pro LaunchPad, Bazaar a Gedite jako editorem. Byla naznačena možnost rozšíření i na další jazyky (?) a nástroje mimo bazaar a launchpad. Jak někdo v diskusi poznamenal obdob Django ale pro desktop a ne web. Je to obdoba appfuse (Java) a Ruby on Rails.
Nenarazil jsem tam na nic specificky Ubuntího kromě tvrzení "tailored to the Ubuntu ecosystem" - bez jakéhokoliv zpřesnění. Hádám další prázdná fráze.
            Lol, třeba už založili Ubuntu-kvizici proti rouhačům a nepravověrcům co pochybují že Ubuntu je operační systém a tvrdí že je to distribuce jako každá jiná 
Given the richness and variety of the Linux platform, programming on Linux should be easy and fun. However, it's not easy and fun because it is too hard to learn. It is too hard to learn because there are too many choices, and too much information to wade through.So adding another choice will make it simpler, right? Preferably one that you have to learn to use first...
Pokud jsem dobre pochopil to uvodni oznameni, obsahuje Quickly sablony, kteryma se da priohnout tak, aby nezavisel na nicem, co pochazi z Ubuntu/od Canonicalu.
I tak je to ale podle me nastroj k nicemu, mnohem uzitecnejsi by bylo konecne dotahnout patch na pridani code foldingu do geditu, konsolidovat dokumentaci k PyGTK (tutorial, FAQ, reference, examples, nahrada ukazek s libglade pomoci gtkbuilderu apod.) a popularizovat. Generovani sablon je iMHO pitomost, Python a PyGTK jsou fajn prave tim, ze minimalizuji mnozstvi boilerplate kodu (rozdil oproti C+GTK je dost vyraznej) a umoznuji soustredit se na vyvijenou funkcnost. V Glade si zbytecnost generovani sablon uvedomili uz davno a prestali tuhle (nepouzivanou) funkcnost poskytovat.
Sam jsem pred pul rokem zacal v PyGTK psat a i kdyz si obcas rvu vlasy z toho, jak GTK se svym pseudoobjektovym pristupem obcas vykoukne na povrch a zbytecne przni jinak neuveritelne elegantni Python, povazuju PyGTK za zabavnej, elegantni a snadnej nastroj k psani desktopovych aplikaci (nenarocnych na vypocetni vykon). Psat to v C bych nemohl - gobject system je desive neprehlednej (dliuhy identifikatory, spousta argumentu metod navic jen kvuli reseni typu dat, diky absenci iteratoru, listu a tuplu vsechno dlouho trva nabusit do kodu - fujble).
Pokud ma nekdo zajem o spolupraci pri dokumentaci a popularizaci PyGTK, dejte vedet. Snazim se prispivat do oficialniho FAQ (konkretne posledni zaznamy u TreeView/TreeModel), ale porad jsem jeste ve stadiu objevovani triku (napriklad vyrobit pohled na stromova data tak, aby se tvarily jako plocha tabulka a daly se filtrovat a tridit je docela maso).
        Tiskni
            
                Sdílej: