Sovereign Tech Agency (Wikipedie), tj. agentura zabezpečující financování svobodného a otevřeného softwaru německou vládou, podpoří GFortran částkou 360 000 eur.
Microsoft hodlá zrušit zhruba tři procenta pracovních míst. Microsoft na konci loňského června zaměstnával kolem 228.000 lidí. Tři procenta z tohoto počtu představují téměř 7000 pracovních míst.
V říjnu loňského roku provedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) místní šetření u společnosti Seznam.cz. Krajský soud v Brně tento týden konstatoval, že toto šetření bylo nezákonné.
Branch Privilege Injection (CVE-2024-45332, Paper) je nejnovější bezpečnostní problém procesorů Intel. Intel jej řeší ve včerejším opravném vydání 20250512 mikrokódů pro své procesory. Neprivilegovaný uživatel si například může přečíst /etc/shadow (YouTube).
Dle plánu byl vývoj Firefoxu přesunut z Mercurialu na Git. Oficiální repozitář se zdrojovými kódy je na GitHubu.
V terminálovém multiplexoru GNU Screen byly nalezeny a v upstreamu ve verzi 5.0.1 už opraveny bezpečnostních chyby CVE-2025-23395, CVE-2025-46802, CVE-2025-46803, CVE-2025-46804 a CVE-2025-46805. Podrobnosti na blogu SUSE Security Teamu.
Training Solo (Paper, GitHub) je nejnovější bezpečnostní problém procesorů Intel s eIBRS a některých procesorů ARM. Intel vydal opravnou verzi 20250512 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána nová verze 25.05.11 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Svobodný elektronický platební systém GNU Taler (Wikipedie, cgit) byl vydán ve verzi 1.0. GNU Taler chrání soukromí plátců a zároveň zajišťuje, aby byl příjem viditelný pro úřady. S vydáním verze 1.0 byl systém spuštěn ve Švýcarsku.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 209. brněnský sraz, který proběhne tento pátek 16. května od 18:00 ve studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Jelikož se Brno stalo jedním z hlavních míst, kde se vyvíjí open source knihovna OpenSSL, tentokrát se OpenAlt komunita potká s komunitou OpenSSL. V rámci srazu Anton Arapov z OpenSSL
… více »vim ~/.emacs
Je to FUD a nic jiného.
Jen bych rád upozornil na jednu drobnost ohledně překladu: Alan McCormack není profesor. Je pouze docent.
Na slavných a proslulých (u nás spíše nechvalně) anglosaských univerzitách je profesorem každý. Dokonce i asistent si v USA může říkat „profesor“, i kdyby měl znalosti na úrovni studenta třetího ročníku některých českých univerzit. (Některé výplody takových „profesorů“, které jsem bohužel četl, tomu nasvědčují.)
TOP 5 amerických vysokých škol (včetně Harvardu) patří k tomu nejlepšímu na světě...
Věc názoru. Kromě toho to lze těžko posoudit v zemi, která má mezi vyspělými státy (G7, EU) suverénně nejhorší úroveň základního i středního školství. Je mnoho různých kritérií. Pokud jde o materiální zabezpečení a vybavení, to je s největší pravděpodobností vskutku nejlepší na světě...
...a neshazoval bych je kvůli tomu, že si na nějaké noname výšce v USA může asistent říkat profesor.
Pointa byla ale v něčem jiném: Mně nevadí, že si říkají „profesor“. Jen by bylo dobré to správně překládat:
Toto názvosloví se zdaleka netýká nějakých „noname škol“ v USA. Týká se všech vysokých škol v USA, Velké Británii, Kanadě, Austrálii a vůbec ve všech anglicky mluvících zemích. České zpravodajské servery toto zcela ingorují a každý americký asistent je u nich profesorem.
BTW: U nás si může profesor říkat každý středoškolský učitel a nikomu to žíly netrhá.
To jistě nikomu nevadí. Kromě toho lidé většinou velmi důsledně používají přívlastek „středoškolský“, mluví-li o těchto profesorech. Jenže pro vysokoškolské hodnosti nemáme přívlastky, ale zcela jiná slova. O tohle mi šlo.
To jsem si teda všiml jen výjimečně
Nemyslel jsem tím oslovení „pane středoškolský profesore“. Myslel jsem například sdělení typu „Alois Jirásek byl středoškolský profesor“. Slovo profesor se u málokdy používá samostatně. Když už, pak pouze v kontextu, který ho dostatečně přesně vysvětluje.
Zaujimali by ma tvoje kriteria na dobru skolu alebo teda tvoj nazor na dobru skolu.
Kritéria? Toto je tak složitá a vágně položená otázka, že na ni vůbec nelze odpovědět. Pro každého je dobrá jiná škola. Pro mě je to ta, kterou studuji.
Taktiez nerozumiem suvisu medzi kvalitou zakladneho a stredneho skolstva v US a kvalitou top 5 univerzit v US.
Střední školy v USA jsou natolik béčkové, že to negativně ovlivňuje studium na univerzitách. Mluvím zejména o záležitostech typu „freshman's year“ a podobně. Některé poznatky, se kterými jsem se setkal v prvním semestru, se v podobně zaměřených oborech některých amerických univerzit učí ve třetím ročínku. I tohle je ovšem věc na delší diskusi.
Pochybuju že amíci jsou chytřejší než češi ...A podle čeho to hodnotíš? Podle jejich prezidenta? Videí na youtube? Nebo podle toho, že 50% američanů jsou militantní republikáni? Já myslím, že ten poměr bude zhruba ve všech státech úměrný celkové rozvinutosti státu. A američani nejsou hloupí (tedy ne všichni, ale to se dá říct o kterémkoliv národu), naopak, hodně z nich je velmi inteligentních. Ale ti nechodí do stupidních reality show, nezakládají gangy a ani nemučí vězně v Guantánámu. Také si nelibují v tom, že se natočí na video jak padají ze střechy. Ad. hodnocení. Nobelovy ceny jsou snad hlavním měřítkem úspěchu výzkumu a vědy. A samotná úroveň školství IMO záleží hodně na materiálním zaopatření. Co si budeme nalhávat, kdyby se do výzkumu na našich vysokých školách sypalo tolik peněz co se sype do výzkumu v americe, tak by stav byl určitě jiný.
8 z 10 nejlepších světových universit je v USA
No a? Možná je tam taky 8 z 10 zbraní, 8 z 10 aut, 8 z 10 nevímčeho. Konkrétně k tomuto testu: Připomíná mi to tak trochu Get the facts right, nemůžu si pomoct. Ať ještě udělají „Score for Toilets“ a bude to kompletní.
Univerzita by měla být hodnocena jen a výhradně podle znalostí čerstvých absolventů v jejich oboru. K čemu je hodnocení podle výsledků vědců a výzkumníků? Univerzity v bohatých zemích si je mohou snadno koupit. Totéž platí pro špičkové technologie, které v jiných zemích nemusí být k dispozici.
Například zvolíme-li kritérium „pravděpodobnost, že nebudu mezi dvaatřiceti obětmi šíleného střelce“, možná získáme pro české školy pozitivní body.
V žádném případě jsem neměl v úmyslu jakkoliv hodnotit americké (a jiné zahraniční) školy. Jen jsem umozornil, že professor != profesor. To je celé.
Moje studie tento výsledek potvrzuje, jen u druhého čísla jsou nesrovnalosti. Většina dotazovaných totiž toleranci podmiňovala zveřejněním všech zdrojových kódů „operačních systémů“ Microsoft.
Tiskni
Sdílej: