abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:55 | Bezpečnostní upozornění

    Příspěvek na blogu Ubuntu upozorňuje na několik zranitelností v rozšíření Linuxu o mandatorní řízení přístupu AppArmor. Společně jsou označovány jako CrackArmor. Objevila je společnost Qualys (technické detaily). Neprivilegovaný lokální uživatel se může stát rootem. Chyba existuje od roku 2017. Doporučuje se okamžitá aktualizace. Problém se týká Ubuntu, Debianu nebo SUSE. Red Hat nebo Fedora pro mandatorní řízení přístupu používají SELinux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 19 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. Podrobný přehled novinek v changelogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:44 | Nová verze

    Bitwig Studio (Wikipedie) bylo vydáno ve verzi 6. Jedná se o proprietární multiplatformní (macOS, Windows, Linux) digitální pracovní stanici pro práci s audiem (DAW).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:11 | Komunita

    Společnost Igalia představila novou linuxovou distribuci (framework) s názvem Moonforge. Jedná se o distribuci určenou pro vestavěné systémy. Vychází z projektů Yocto a OpenEmbedded.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:44 | Nová verze

    Google Chrome 146 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 146.0.7680.71 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 29 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:22 | Nová verze

    D7VK byl vydán ve verzi 1.5. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 3 (novinka), 5, 6 a 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.3. 23:22 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2026-03 aneb Eclipse 4.39. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    11.3. 10:22 | Upozornění

    Ze systému Slavia pojišťovny uniklo přibližně 150 gigabajtů citlivých dat. Jedná se například o pojistné dokumenty, lékařské záznamy nebo přímou komunikaci s klienty. Za únik může chyba dodavatelské společnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    11.3. 10:11 | IT novinky

    Sněmovna propustila do dalšího kola projednávání vládní návrh zákona o digitální ekonomice, který má přinést bezpečnější on-line prostředí. Reaguje na evropské nařízení DSA o digitálních službách a upravuje třeba pravidla pro on-line tržiště nebo sociální sítě a má i víc chránit děti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 33
    11.3. 09:33 | IT novinky

    Meta převezme sociální síť pro umělou inteligenci (AI) Moltbook. Tvůrci Moltbooku – Matt Schlicht a Ben Parr – se díky dohodě stanou součástí Meta Superintelligence Labs (MSL). Meta MSL založila s cílem sjednotit své aktivity na poli AI a vyvinout takovou umělou inteligenci, která překoná lidské schopnosti v mnoha oblastech. Fungovat by měla ne jako centralizovaný nástroj, ale jako osobní asistent pro každého uživatele.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (16%)
     (7%)
     (0%)
     (11%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (2%)
     (13%)
     (25%)
    Celkem 1059 hlasů
     Komentářů: 26, poslední včera 08:56
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    8.4.2008 11:24 SigTERM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    to je sice moc hezké, to s tou OBECNĚ větší podporou out-of-the-box je pravda, ale jsou zde velice stinné stránky. Například skenery. GKH to zmiňuje, ale umývá si nad tím ruce s tím, že to není záležitost jádra a že se má starat SANE... njn, jenže tohle uživatele příliš nezajímá. Je špatné, že uživatel windows může jít do krámu, koupit jakýkoli skener a hned ho používat, zatímco uživatel Ubuntu má na výběr tak možná 1 kus a to kdoví jestli. Navíc stránka "SANE supported deviced" je extrémně legrační čtivo - podpora skenerů HP 2200c a 2300c je zde označena jako "complete" avšak 2200c trvá 3x dlouho než se nahřeje protože při tom bliká jak blázen (ano, tunil jsem to přes parametry a nepomohlo, bliká furt) a 2300c nerespektuje rychlost USB portu a opakovane se pri skenu zastavuje a rozjizdi. 2400c není podporován vůbec... a teď jaký skener koupit? ideálně s podporou tlačítek.
    8.4.2008 12:27 Martin Doucha | skóre: 23 | blog: Yet another blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Samozřejmě, že to není záležitost jádra. Narozdíl od Windows jsou totiž na Linuxu ovladače skenerů a tiskáren plně v uživatelském prostoru. A můj UMAX Astra 1220P funguje pod SANE mnohem líp než s dodanými ovladači pro Windows.
    8.4.2008 12:35 Peto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Ja mám tiež rovnakú skúsenosť. Mám multifunkčné zariadenie canon mp160 a v line skenuje omnoho rýchlejšie pri rovnakých parametroch ako vo windowse.
    8.4.2008 13:15 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    To mne nepřekvapuje, u takhle starého modelu bych se spíš divil, kdyby pro současné verze Windows vůbec nějaké drivery byly. Na druhou stranu jsem ho nikdy nerozchodil v Linuxu, ale už je to nějaký pátek, co jsem to zkoušel naposledy.
    8.4.2008 13:27 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Podobne UMAX UC630 (SCSI, rok tak 1993-1994). Vo Windows sice funguje, ale pri scanovani sa neda nic ine robit a obcas to hodi BSOD. V Linuxe funguje tiez a pocas scanovania sa da robit (co je dost velka vyhoda, kedze farebny scan robi na tri prechody).

    Existuje kopa scannerov, pre ktore nie je v SANE podpora. Jeden taky mam - Optrox s vlastnou ISA kartou (je cez nu aj napajany, takze ziadne dalsie kable). Rozchodil som windowsacky driver vo Wine, takze postupne (ked mam chut a cas) to analyzujem. Uz viem rozsvietit/zhasnut lampu, hybat hlavou a citat/zapisovat SRAM na karte. Ak sa to podari, tak spravim podporu do SANE.
    8.4.2008 14:23 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Jo a můj UMAX Astra 4400 zas nefunguje vůbec a zřejmě nikdy nebude. Výběr scanneru který dobře funguje ve Win i Linuxu a přitom je stále k dostání na trhu je skoro neřešitelný úkol.
    9.4.2008 17:59 SigTERM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    ano, neni to zalezitost jadra, to nikdo nezpochybnuje. jiste. to ze vas skener bezi lepe, jiste, neni problem verim tomu jak funguje sane vim take, netreba poucovat. problem je v tom, ze obecne je nutno bratr "DRIVERs" jako software, ktery umozni funkci onoho hardware. je jedno zda je v kernel-space ci user-space. Dulezite je aby byl. Proc tedy tento projekt poradne nepodpori SANE? to se user-space tolik stiti? jestli ano, je to smutne, protoze vysledek pro uzivatele je stejny: skener bud nejede, nebo jede spatne, nebo nejdou vsechny funkce.

    Mimochodem doporuci mi nekdo skener ktery bezi pod Linuxem (SANE), stoji do 2K, ma podporu tlacitek a je stejne rychly nebo rychleji nez ve Windows XP/VISTA? Dekuji moc.
    8.4.2008 13:29 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Co nepodporuje SANE, zpravidla podporuje VueScan. Ne že bych chtěl tuto hnusnou proprietární binární flákotu propagovat, ale aspoň s filmovými scannery funguje velmi dobře.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    9.4.2008 18:03 SigTERM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    dekuji, vim o nem. to ze je binarni by mi ani nevadilo, problem je v tom ze jeho podpora low-end zarizeni je nulova (nepodporuje ani nektere co podporuje SANE) a navic treba ja osobne potrebuji neco, co jde pouzit v embedded zarizenich ... coz zde nejde.
    8.4.2008 13:38 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Tiež sa z toho tak trocha vyzuli tým, že nerobia ovládače, ktoré už niekto niekde začal, ale nie sú plne funkčné. Napr. mám TV kartu, ktorá v Linuxe nemá podporu pre diaľkové ovládanie.
    8.4.2008 16:08 linear
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    jelikoz jsem "spravoval" (a jeste to nedobrovolne delam) kamaradum pocitace s windows, muzu rict ze ovladace scanneru jsou katastrofalni zalezistost i ve win. Skenery vetsinou maji funkcni ovladac pro ten Win OS ktery je momentalne nejvic rozsireny (a k tomu vetsinou veskery SW, jako napr. OCR, je v anglictine) a na ostatni nezridka se*e. Spousta lidi mela skenery ve Win98 a automaticky pocitala ze je budou vyuzivat i v ve Win 2000, jezne vyrobci se starali hlavne o soucasne vyrobky, casto nezbyvalo nez koupit novy model skeneru prestoze stary byl perfektne funkcni. Situace se opakuje WinXP -> Vista. V Linuxu nemam zkusenosti protoze jsem skener nikdy nepotreboval/nevlastnil.
    8.4.2008 16:29 hafik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Ja mam multifunkcne zariadenie HP PSC 1410 a kompletne bezi pod linuxom.
    8.4.2008 15:13 Ignor (budoucí Chocolate Bear)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Zběžně jsem to prošel, ale argumenty jako "Linux supports more different types of devices than any other operating system ever has in the history of computing." mě nenaplňují důvěrou v tento článek ani v to, že ten člověk je na správném místě. Tohle tvrzení mi přijde jako naprosto neužitečné. Zvlášť když to zkonfrontuju s tím, že mám doma nepodporovaný skener a údajně podporovanou tiskárnu, která mi ale v openSUSE prostě nefunguje. Z toho, že linux běhá na VAXech nebo kdovíčem, nic nemám. Jsem nesmírně obyčejný desktopový uživatel, chtěl bych takové věci jako třeba bezproblémovou hibernaci (jednou za čas se mi systém vyspinká do naprosto rozhozených Xek - asi problém nvidie). A taky jsem nesmírně špatný v řešení problémů s hardware. Někdy si nejsem jistý, jestli se hodím pro linux. Když všechno funguje, jak má, tak se mi s ním pracuje mnohem lépe než s windows nebo s čímkoli jiný. Ale jakmile něco nejede... Výběr hw je pro mě nejvíc stresující věc související s počítači :-(
    8.4.2008 15:22 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Ale jakmile něco nejede...

    ...tak je obvykle řádově jednodušší najít příčinu v Linuxu než ve Windows.

    8.4.2008 15:34 Ignor (budoucí Chocolate Bear)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Jak pro koho, v tom to je. Navíc najít nestačí. Taky je potřeba vyřešit. A je otázka, kde k těm problémům dojde častěji.

    Já mluvím jen sám za sebe a o svých pocitech. A co je mi do toho, že ve Windows něco jde hůř nebo vůbec. To mě přece nezajímá. Dojem z toho článku mám, že si vlastně můžou dát nohy na stůl a užívat si, jak je všechno perfektní. Sám na sobě ale vidím, že to tak není :-)
    8.4.2008 16:25 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Dojem z toho článku mám, že si vlastně můžou dát nohy na stůl a užívat si, jak je všechno perfektní.

    Nic takového v tom článku ovšem není, takže problém vidím spíš v interpretaci…

    8.4.2008 16:53 Ignor (budoucí Chocolate Bear)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Problém vidím v tom, že on tam mluví o dodavatelích, kteří jsou sdruženi do Linux Foundation's Vendor Advisory Council. Píše:
    I then went and asked all of the individual companies that made up the Linux Foundation's Vendor Advisory board what they needed for Linux drivers.
    A zjišťuje, že členové nemají problém. A uzavírá to "So let's put this myth to rest once and for all please." (Už na začátku označuje tvrzení, že linux má problém s ovladači za mýtus).

    A pak se tam vypořádává se stížnostmi uživatelů tím způsobem, že tiskárny a skenery nejsou problém jádra.

    Já z toho prostě ten dojem mám, že si myslí, že v kernelu je vše růžové a ovladače mimo kernel ho nezajímají, takže jsou z jeho pohledu taky v pohodě.
    8.4.2008 16:16 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Nedobře se na to díváš. Já jsem to celý četl a Greg opravdu se zabýval všemi možnostmi.

    Smysl projektu byl nabídnout výrobcům hardwaru vedení při vývoji GPL ovladače nebo vývoj ovladače samotného armádou dobrovolníků s cílem dostat jej do hlavního stromu. Jenže se ukázalo, že výrobci nemají o to zájem.

    Tak se zjišťovalo, co je špatně. Ukázalo se, že chyba je v distribucích (mají stará jádra), v současných projektech (odmítají pomoc), mimo jádro (ovladače tiskáren, scannerů) nebo se jedná o starý hardware (nejsou specifikace ani vůle zabývat se neperspektivním ovladačem) nebo výrobci lhali ohledně přání podpory v Linuxu a imaginárních překážek.
    8.4.2008 17:04 Ignor (budoucí Chocolate Bear)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    On píše, že se ptal výrobců, kteří dodávají linuxová řešení (nebo dokonce jen těch, co jsou sdruženi ve VAC). A u nich zjistil, že nemají problém. V tom vidím ten háček. Oni se teda snaží o spokojenost dodavatelů, já jako uživatel bych chtěl, aby se snažili o spokojenost uživatelů. Protože podle jejich zaměření, když na něco není dodavatel, tak není ani problém :-)
    8.4.2008 20:29 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Ano, jenže celá ta šaráda byla proto, že výrobci původně tvrdili, jak by rádi měli ovladače pro Linux, jenže nemůžou, protože Linuxu nerozumí, neumí pro něj vyvíjet, nemají na to odborníky, dokumentaci nemohou zveřejnit atd.

    A když se jim udělala školka pro písaře ovladačů včetně trojstranného obejití NDA, tak o ni zájem přesto nebyl.

    A jistě, že to Greg nedělal pro krásné oči dodavatelů. On jim pouze chtěl vyjít vstříc, aby se už nemusely psát ovladače metodou pokus omyl s půlročním spožděním. Takže by celá věc byla prospěšná i pro uživatele.

    Možná koncovému uživateli přijde tento projekt zaujatý nebo pro něj nezajímavý, jenže GPL ovladač je první předpoklad pro spokojeného uživatele. Bez hotových ovladačů je zařízení prostě nepodporováno a nemá smysl „pomáhat uživateli“.
    Grunt avatar 8.4.2008 17:48 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav projektu Linux Driver Project
    Tak se zjišťovalo, co je špatně. Ukázalo se, že chyba je v distribucích (mají stará jádra), v současných projektech (odmítají pomoc), mimo jádro (ovladače tiskáren, scannerů) nebo se jedná o starý hardware (nejsou specifikace ani vůle zabývat se neperspektivním ovladačem)
    A proto si myslím, že by se měl vývoj ovladačů oddělit od vývoje jádra a centralizovat se (třeba jako projekt).
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.