abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 15:33 | Komunita

    Na YouTube byly zveřejněny videozáznamy přednášek z hackerské konference DEF CON 33, jež proběhla 7. až 10. srpna v Las Vegas.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Nová verze

    Bun (Wikipedie), tj. běhové prostředí (runtime) a toolkit pro JavaScript a TypeScript, alternativa k Node.js a Deno, byl vydán ve verzi 1.3. Představení novinek také na YouTube. Bun je naprogramován v programovacím jazyce Zig.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    10.10. 14:22 | IT novinky

    V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    10.10. 01:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.10. 15:33 | Komunita

    Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    9.10. 12:44 | Nová verze

    Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.10. 12:22 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.10. 01:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.10. 15:11 | Bezpečnostní upozornění

    V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    8.10. 14:00 | IT novinky

    Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (38%)
     (46%)
     (17%)
     (18%)
     (22%)
     (16%)
     (18%)
     (16%)
     (16%)
    Celkem 210 hlasů
     Komentářů: 13, poslední 8.10. 07:41
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    Tomáš Bžatek avatar 8.4.2008 19:45 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše GnomeVFS je mrtve
    GnomeVFS je oficialne mrtve, jak o tom muze nekdo psat? Prave proto bylo napsano GVFS, zcista a se zachovanim vsech user utilit.
    Koupim litajiciho tucnaka
    freshmouse avatar 8.4.2008 20:02 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GnomeVFS je mrtve
    Přesně.
    David Watzke avatar 8.4.2008 20:29 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GnomeVFS je mrtve
    Tak to jsem nevěděl, pro mě to byl jen zajímavej článek (dříve jsem nevěděl, že to je tak podobný kio slaves z KDE).
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Tomáš Bžatek avatar 9.4.2008 00:12 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GnomeVFS je mrtve
    Myslim, ze kio slaves jdou mnohem dale, umoznuji skriptovani. Uzivatelske utilitky gnome-vfs nebo gvfs jen zpristupnuji nektere funkce a z velke casti se pouzivaji pro ladeni (to ovsem nevylucuje jejich plnohodnotneho pouziti v jednodussich skriptech --> spolu s gvfs-fuse-daemonem se pak daji delat zajimave veci).

    Mimochodem - gvfs uz take existuje ve forme kio slave, jeden clovek (nf2) se snazil o port, ale nezkousel jsem, v jakem je to stavu a jak moc je to oficialni.
    Koupim litajiciho tucnaka
    8.4.2008 21:43 Petr Dlouhý | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Dobrý den, dost dobře nechápu, co přináší gvfs (nebo gnomevfs) natolik víc oproti obyčejnému fuse, že se pro to musí tvořit celý nový systém, a nestačí udělat jen forend pro fuse (gvfs se navíc dokonce jako fuse systém připojuje).
    David Watzke avatar 8.4.2008 21:49 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    GnomeVFS vzniklo v roce 1999, FUSE kdy... 2004?
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    9.4.2008 00:27 Petr Dlouhý | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Hm, to je fakt (i když by bylo lepší udělat rovnou fuse, ale to jsou kdyby...), ale řekl bych, že GVFS vzniklo až po FUSE (nevím kdy; na Wikipedii píšou, že je stále ve vývoji), takže se v tom pokračuje.
    thingie avatar 9.4.2008 02:55 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Je to API na vyšší úrovni než to posixové.
    Růžové lži.
    freshmouse avatar 8.4.2008 21:54 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Z Wikipedie:
    GVFS is a replacement for GnomeVFS, the GNOME Virtual File System. Still in development as of April 2008, it allows supported virtual file systems to be mounted through FUSE.
    I když této problematice moc nerozumím, řekl bych, že GVFS FUSE nějak využívá.
    Tomáš Bžatek avatar 9.4.2008 00:05 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    gvfs-fuse-daemon je jen malickaty pomocny demon, ktery zpetne mapuje aktivni gvfs mounty do uzivatelskeho filesystemu.

    V praxi to znamena, ze se uzivatel pripoji napr. ke vzdalenemu FTP serveru (napr. pod urcitym jmenem a heslem) a v aplikaci primo podporujici gvfs muze pracovat s dostupnymi soubory. Pokud ovsem pouziva jinou aplikaci, ktera o gvfs nema ani poneti, byl by naprosto ztracen. Proto je tu fuse-daemon, ktery vsechny aktivni pripojeni namapuje do ~/.gvfs a jakakoliv aplikace pak ma k temto prostredkum pristup. Vse se odehrava v ramci konkretniho uzivatele, nikdo jiny nema z duvodu bezpecnosti k temto aktivnim pripojenim pristup (a to ani root!).

    Cela idea jeste neni uplne implementovana, chybi integrace v desktopu - jakasi autodetekce aplikaci, ktere nepouzivaji gvfs a mely by byt nasmerovany prave na tento fuse mount.
    Koupim litajiciho tucnaka
    9.4.2008 00:32 Petr Dlouhý | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    No právě. Ten kdo nepodporuje GVFS (a nepředpokládám, že by KDE aplikace začaly), tak s tím nemůže manipulovat (mount, unmount a podobně).
    9.4.2008 06:19 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    a nepředpokládám, že by KDE aplikace začaly
    KIO-GIObridge
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Tomáš Bžatek avatar 9.4.2008 10:05 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    To je principielni problem, se kterym nic neudelas, at uz se jedna o FUSE, KIO nebo stary gnome-vfs.
    Koupim litajiciho tucnaka
    9.4.2008 11:14 petris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Pred rootem to chraneno neni.
    Tomáš Bžatek avatar 9.4.2008 11:36 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Chranene to je, ani root nema pristup k fuse userspace procesum cizich uzivatelu.
    Ten fuse mount nejde statnout, chmodnout, chownout, proste nic.
    Viz:

    lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/tbzatek/.gvfs
    Output information may be incomplete.

    # ls -al /home/tbzatek/.gvfs
    ls: cannot access /home/tbzatek/.gvfs: Permission denied

    # ls -al /home/tbzatek/ | grep .gvfs
    ls: cannot access /home/tbzatek/.gvfs: Permission denied
    ?????????? ? ? ? ? ? .gvfs

    Nejsem si jisty, jestli lze menit parametry aktivnich fuse mountu, ale imho tak je navrzeny bezpecnostni model fuse.
    Koupim litajiciho tucnaka
    thingie avatar 9.4.2008 15:36 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Ono je to teda dost k ničemu, když se root může docela triviálně stát kým chce, žejo. (A nějaký SELinux či podobné rozšíření by na tuhle srandu poskytnul vlastní prostředky, takže je to zbytečné i v tomhle případě.)
    Růžové lži.
    9.4.2008 21:23 petris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Vzhledem k tomu, ze root si muze snadno prepnout na jakehokoliv uzivatele, trochu sloziteji Vam "vyplachnout" nejakej proces a pustit misto nej svuj program pripadne cist a zapisovat pamet jakehokoliv procesu, tak to zadna ochrana pred rootem neni. Toto je ochrana, aby Vam utilitky typu updatedb ty soubory nenaindexovaly, ci je root omylem nepromazal. Ale pokud root bude chtit, tak ho to nezastavi.
    9.4.2008 21:29 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Přesně tak, je to ochrana proti updatedb, zálohovacímu software a podobným věcem...
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    Tomáš Bžatek avatar 12.5.2008 17:37 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
    Pravda, na to jsem nepomyslel. :-/
    Koupim litajiciho tucnaka

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.