Od soboty do úterý probíhá v Hamburku konference 39C3 (Chaos Communication Congress) věnovaná také počítačové bezpečnosti nebo hardwaru. Program (jiná verze) slibuje řadu zajímavých přednášek. Streamy a záznamy budou k dispozici na media.ccc.de.
Byl představen nový Xserver Phoenix, kompletně od nuly vyvíjený v programovacím jazyce Zig. Projekt Phoenix si klade za cíl být moderní alternativou k X.Org serveru.
XLibre Xserver byl 21. prosince vydán ve verzi 25.1.0, 'winter solstice release'. Od založení tohoto forku X.Org serveru se jedná o vůbec první novou minor verzi (inkrementovalo se to druhé číslo v číselném kódu verze).
Wayback byl vydán ve verzi 0.3. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.
Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
přesněji řečeno neschopného řešit cokolivAle pan kolega
Je sice pravda, ze balickovaci system Slackwaru este dlho nebude vediet riesit Sudoku, ale za to prekvapivo dokaze instalovat, upgradovat a odinstalovat baliky.
A neriesenie zavislosti? No, zalezi na uhle pohladu. Slackware riesi zavislosti tak, ze ich neriesi
(podobne ako prazdna mnozina je tiez mnozinou, hoci prazdnou).
Ved ja s tebou suhlasim. Moj predosli prispevok bola len snaha zastat sa trosku balickovasieho systemu Slacka, s ktorym som co to preskakal. Malo ist skor o par jemne satiricky ladenych viet na zlepsie nalady. Podobne, ako sa to podarilo Burrowsovi s jeho Sukodu solverom
aptitude ma pro tyhle ucely uz roky vestaveny tetrisNejsou to náhodou miny?
Pokud bychom totiz predpokladali, ze Sudoku je NP-uplne, znamena to, ze aptitude umi (spocitat) vsechno
NP je docela velka mnozina a NTS/CRF docela "kanon"Tohle je trochu nedorozumění, NTS a ČRF jsou svou výpočetní silou daleko, daleko dál za NP (dá se to vidět tak, že problémy z NP jdou vyřešit deterministicky v exp. čase, a tedy na ně stačí PRF). MMCH, technicky vzato je NP jen o něco míň než 2krát větší než P. Pro každý predikát P(z, x) z P obsahuje totiž právě dva predikáty - ExP(z, x) a EyP(z, x) [E je existuje, Ex -- existuje x...], přičemž ty predikáty nemusí být různé. Ze zajímavých problémů, které nejsou v NP - minimalizační variace na problémy v NP (SAT na nejmenší počet pravdivých proměnných, minimalizace booleovských formulí...), vyhrávající strategie některých her.
nic lepsiho na ulici nenajdes.Teda nevim, ale pokud vy na ulici najdete NTS, tak já najdu NTS s orákulem, které řeší halting problem
Resilo se tu Sudoku, ne balikyJistě, ale pokud mělo být cílem ukázat, že závislosti jsou mocný nástroj, je Sudoku zbytečný mezičlánek. Sudoku se zde řeší primárně proto, že to nějakej týpek napsal žertem do blogu.
Tohle je trochu nedorozumění, NTS a ČRF jsou svou výpočetní silou daleko, daleko dál za NP (dá se to vidět tak, že problémy z NP jdou vyřešit deterministicky v exp. čase, a tedy na ně stačí PRF).Teda, nejsem zrovna odbornik pres tridy slozitosti, ale doted jsem zil v presvedceni, ze DTS je silou ekvivalentni NTS (az na tu nepeknou exponencialu). A pak taky neco o ekvivalenci CRF a TS...
MMCH, technicky vzato je NP jen o něco míň než 2krát větší než PTechnicky vzato bych byl s porovnavanim NP a P opatrny, kdyz nikdo jiste nevi, jak to s nimi je :) A co se mohutnosti tyka, skoro bych si tipl, ze jsou obe nekonecne a spocetne, tj. budou na tom asi dost nastejno...
Ze zajímavých problémů, které nejsou v NPCoz o to, vim o pocetnich ulohach apod. Ale priznavam, ze jsem se touhle casti uz nejakou dobu nezabyval, takze si tam nejsem tak moc jisty a radeji se tomu vyhnu, abych moc neplacal :) Obzvlast v tuhle hodinu a rozpolozeni.
Teda nevim, ale pokud vy na ulici najdete NTS, tak já najdu NTS s orákulem, které řeší halting problemViz nahore, pro me je NTS jen trochu rychlejsi DTS. A orakula bych do toho netahal, je to zly, osklivy podvod :) S nim umim halting problem vyresit taky...
Resilo se tu Sudoku, ne baliky
Jistě, ale pokud mělo být cílem ukázat, že závislosti jsou mocný nástroj, je Sudoku zbytečný mezičlánek. Sudoku se zde řeší primárně proto, že to nějakej týpek napsal žertem do blogu.Ja cetl (a celkem zbezne) jen ty dva posty daneho cloveka, takze jsem moc nezkoumal, proc zrovna Sudoku, ale tady jsem to bral jako "lidsky zajimavejsi" problem. Kdyz normalnimu cloveku reknete, ze vas program resi SAT, asi se na vas bude jen divne divat, ale u Sudoku se chyti spis :)
Tohle je trochu nedorozumění, NTS a ČRF jsou svou výpočetní silou daleko, daleko dál za NP (dá se to vidět tak, že problémy z NP jdou vyřešit deterministicky v exp. čase, a tedy na ně stačí PRF).Silnější než NP je i obyčejný DTS (který je ostatně svou silou ekvivalentní NTS). Každá třída s omezenou složitostí musí být nutně slabší než třída se složitostí neomezenou (to plyne z vět o časové/prostorové hierarchii).
MMCH, technicky vzato je NP jen o něco míň než 2krát větší než P.Ehm? Dvakrát větší? Když mluvíme o nekonečných množinách?
Ze zajímavých problémů, které nejsou v NP - minimalizační variace na problémy v NP (SAT na nejmenší počet pravdivých proměnných, minimalizace booleovských formulí...), vyhrávající strategie některých her.Nebo třeba úplně obyčejná ekvivalence regulárních výrazů.
Ehm? Dvakrát větší? Když mluvíme o nekonečných množinách?Nezáleží na tom, o jakých množinách mluvíme. 2*omega=omega (v kardinálové eritmetice)
To bude nějaký renonc, ekvivalence jazyků rozpoznávaných dvěma reguárními jazyky by měla být v P. Nemyslel jste nějakou jinou ekvivalenci, nebo nějaké jiné regulární výrazy (než ty, které rozpoznávají regulární jazyky)?Ze zajímavých problémů, které nejsou v NP ...Nebo třeba úplně obyčejná ekvivalence regulárních výrazů.
Nezáleží na tom, o jakých množinách mluvíme. 2*omega=omega (v kardinálové eritmetice)No jo, ale to můžu říci, že je 42-krát větší, a bude to také pravda
To bude nějaký renonc, ekvivalence jazyků rozpoznávaných dvěma reguárními jazyky by měla být v P. Nemyslel jste nějakou jinou ekvivalenci, nebo nějaké jiné regulární výrazy (než ty, které rozpoznávají regulární jazyky)?Nemyslel a opravdu to není tak lehký problém, jak se na první pohled tváří. (O některých variantách se dokonce ví, že v P určitě nejsou: třeba když do regulárních výrazů přidáme operátor zdvojení, popisují stále jenom regulární jazyky, ale ekvivalence je rázem daleko obtížnější.)
Ukazuje tam, jak prevest (libovolne) sudoku na zavislosti baliku, ktere to resit umi (a ma). Neni mi jasne, co se vam na tom nezda...Mozna by bylo zajimavejsi, jak prevest vypocet zavislosti na reseni Sudoku. Pak by se nemusel instalovat program na reseni zavislosti, ale stacilo by kazdemu uzivateli nainstalovat Sudoku. Ne vazne, trochu mi to vrta hlavou. Podle jisteho clanku na Wikipedii bylo dokazano, ze Sudoku je NP-uplne (na desce NxN). Ale me neni zcela jasne, jak si tam zahraje ta jednoznacnost reseni - pokud ma mit Sudoku jednoznacne reseni, jak je mozne, ze ho lze ucinit ekvivalentnim s jinym NP-uplnym problemem, kde ta jednoznacnost zarucena neni?
Ne vazne, trochu mi to vrta hlavou. Podle jisteho clanku na Wikipedii bylo dokazano, ze Sudoku je NP-uplne (na desce NxN). Ale me neni zcela jasne, jak si tam zahraje ta jednoznacnost reseni - pokud ma mit Sudoku jednoznacne reseni, jak je mozne, ze ho lze ucinit ekvivalentnim s jinym NP-uplnym problemem, kde ta jednoznacnost zarucena neni?Pak ale dostáváte jiný problém, a to jak o nějaké matici N × N čísel s některými políčky vyplněnými zjistit, zda je to Sudoku (tedy jestli vede právě k jednomu řešení).
zda problem v NP, kde je zaruceno nejvýš jedno reseni, muze byt v principu NP-uplnyV principu tomu nic nebrání (např. pokud P=NP, pak to platí) Nejste první člověk co se na tohle ptá, viz: http://weblog.fortnow.com/2005/08/sudoku-revisited.html
Tiskni
Sdílej: