abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:11 | Bezpečnostní upozornění

    V jádře Linux byla nalezena a v upstreamu již byla opravena kritická zranitelnost GhostLock aneb CVE-2026-43499. Lokálnímu uživateli umožňuje získat práva roota a také obejít kontejnerovou izolaci. Zranitelnost existovala v Linuxu 15 let, tj. od roku 2011, od Linuxu verze 2.6.39.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:55 | IT novinky

    Evropská komise předběžně shledala, že návykový design aplikací Instagram a Facebook od americké společnosti Meta porušuje unijní nařízení o digitálních službách (DSA). Návykový design zahrnuje například takzvané nekonečné posouvání, automatické přehrávání videí, tzv. push notifikace, kdy aplikace uživatele vybízí k návratu do jejího prostředí, či vysoce personalizovaný algoritmus, který rychle pozná, co uživatele baví a snaží

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    dnes 12:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.97.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 05:00 | IT novinky

    Švýcarská společnost Punkt. má nově v nabídce telefon Punkt. MC03. Telefon byl navržen ve Švýcarsku s důrazem na soukromí a digitální suverenitu a vyroben v Německu. V telefonu běží operační systém AphyOS (Apostrophy OS) založený na AOSP (Android Open Source Project) 15. Cena telefonu je 745 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    dnes 04:44 | Nová verze

    TypeScript (Wikipedie), tj. JavaScript rozšířený o statické typování a další atributy, byl vydán v nové verzi 7.0. Kompilátor byl kvůli výkonu přepsán z TypeScriptu do Go.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:00 | IT novinky

    Europarlament podpořil pozměněnou verzi výjimky známé jako „chat control 1.0“ umožňující firmám skenovat soukromou komunikaci na internetu kvůli ochraně dětí před zneužitím. Pozměňovací návrhy přijaté europoslanci však počítají s tím, že z výjimky bude vyřazena šifrovaná komunikace. Výjimka přestala platit začátkem dubna poté, co se Evropský parlament a Rada EU nedokázaly shodnout na jejím prodloužení. Rada následně přijala

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 04:44 | Bezpečnostní upozornění

    Nejnovější X.Org X server 21.1.24 a Xwayland 24.1.13 řeší 2 bezpečnostní chyby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Komunita

    Clement "Clem" Lefebvre publikoval souhrn dění v Linux Mintu za červen 2026. Vypíchnuta je vylepšená podpora Waylandu. Už není považována za experimentální. V příští verzi Linux Mintu, plánována je na Vánoce, bude běh Cinnamonu plně podporován na X11 i Waylandu. V květnu na vývoj Linux Mintu přispělo 611 dárců celkovou částkou 19 612 dolarů. Dalších 2 326 patronů přispělo na Patreonu celkovou částkou 5 334 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 04:00 | Bezpečnostní upozornění

    V Linuxu v KVM byla nalezena a v upstreamu již byla opravena kritická zranitelnost Januscape aneb CVE-2026-53359. Root na hostovaném počítači (virtuální stroj) může obejít izolaci a získat plnou kontrolu nad hostitelským systémem (DoS útok nebo vzdálené spuštění kódu s právy roota). Na obou hlavních architekturách – Intel i AMD. Zranitelnost v Linuxu existovala téměř 16 let (od srpna 2010 do června 2026).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.7. 19:44 | IT novinky

    Tribunál Soudního dvora Evropské unie dnes zamítl několik žalob, v nichž se americká společnost Apple ohrazovala proti pravidlům fungování velkých technologických společností na unijním trhu. Applu se nelíbilo, že jeho obchod s aplikacemi a operační systém iOS mají podléhat přísnějším povinnostem jen proto, že Brusel firmu považuje za takzvaného gatekeepera, tedy strážce přístupu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (10%)
     (7%)
     (2%)
     (17%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (2%)
     (16%)
     (25%)
    Celkem 2088 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek



    Vložit další komentář
    Marián Kyral avatar 6.10.2017 14:56 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Áááá, další díl mého oblíbeného seriálu :-D
    Agent avatar 6.10.2017 15:05 Agent | blog: Life_in_Pieces | HC city
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Další info na tn.cz.
    Nevěděl zpočátku, co si počít, jak žít, co dělat, ale brzy se vpravil do role samotáře.
    6.10.2017 15:18 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Ještě to dočistit o odstranit podporu sestavení pro Meson a nebude to mít chybu ;-)
    6.10.2017 17:46 Jardík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Ty vole další zbytečná závislost ... kolib stupidních build systémů potřebujete pro sestavení base systému.
    6.10.2017 20:31 Ravise
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Čím víc proužků, tím víc libadidas...
    6.10.2017 21:21 Rom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    libadass...
    6.10.2017 20:46 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Mohli by do systemd zaintegrovat build systém :-D.
    pavlix avatar 6.10.2017 23:28 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Zrovna se snažím rozběhat networkd a resolved na Tumbleweedu a je to docela zábavné. Teda spíš je to zábavné až moc, vůbec to nechce chodit.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    8.10.2017 22:39 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Ač archer, tvrdím, že občas není od věci počkat, až se pěna usadí...
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    pavlix avatar 8.10.2017 23:24 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Ani na pátý pokus se mi nepodařilo porozumět tvému komentáři a jeho zasazení do kontextu.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Bedňa avatar 8.10.2017 23:31 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    až se pěna usadí
    Malo byť asi "až se pěna kolem huby usadí" Potom si dáš do resolv.conf čo chceš a dáš ho len na čítanie :D
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    7.10.2017 00:17 unicode
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Meson nepodporuje ani make, takže to jsou vlastně 2 další závislosti jen pro překlad (+ Python3).
    7.10.2017 08:12 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    V kolika distribucích už Python není dávno předinstalovaný? :))
    Conscript89 avatar 7.10.2017 08:36 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Napr. LFS. Me osobne ale pouziti nejakeho build systemu nevadi a mam pocit, ze vetsina mistnich ani systemd nikdy nekompilovala. Ja kdyz to delal posledne, tak to bylo kvuli bugu a pouzival jsem rpmbuild (takze to co bylo v procesu buildeni, toho jsem se ani nefotkl).
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    7.10.2017 18:31 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Problém je, že ide o produkt zamestnancov Red Hat, takže čoskoro všetky projekty, na ktorých pracujú, budú podporovať len Meson.
    Conscript89 avatar 7.10.2017 19:21 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Zajimava myslenka. V kazdem pripade me nikdo jeste nenaridil pouzivat Meson.
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    7.10.2017 20:29 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Možno svoj názor na používanie Meson-u prehodnotíš, používa ho aj Fetlang.
    Conscript89 avatar 8.10.2017 08:04 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    I kdyby ho pouzival Breivik (nebo jak se pise), tak to ten na kvality nastroje prece nema vliv. To muzeme rovnou zahodit Linux, protoze ho pouziva ...
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    8.10.2017 09:54 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Red Hat nemá s Mesonem nic společného, teda kromě toho, že jej u některých projektů používají stejně jako Autotools, cmake,...
    8.10.2017 22:45 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    To není argument. Záleží na tom, zda je Meson optimální volbou k použití pro build nebo pouze čísi politikou. V prvním případě totiž nevzniká nejmenší problém, pokud není ohrožen vývoj. Osobně Meson nepoužívám, tudíž ani neznám, ale soudím, že i na něj se vztahuje cíl konsolidovat a (nějak - někomu se líbí, někomu ne) optimalizovat. Pak je zcela jedno, zda to dělá RH nebo sám LP a jeho tým. Think!
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    pavlix avatar 7.10.2017 10:13 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Jsou takové. A hlavně jejich base systémy, kde se builduje. A někde zase ještě úplně nepřešli na Python 3.x.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    7.10.2017 10:26 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Prispôsobia sa.

    Tak ako sa kedysi ľudia báli terminálu s adresovateľným kurzorom, farebnej zobrazovacej jednotke, plochej klávesnici, tak sa prispôsobia aj stabilnému pylónu vo východzej inštalácii pre základný build systému.

    Človek sa volá človek, pretože si zvykne na čokoľvek.
    pavlix avatar 8.10.2017 23:26 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Jasně. Ten člověk, který tam není, se přizpůsobí. :D
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    9.10.2017 11:12 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    A podľa teba sa to týka aj človeka ktorý tam nie je keď o tom básniš?
    pavlix avatar 9.10.2017 11:59 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    On tam především žádný člověk není, takže není, kdo by se přizpůsoboval. Ukončíme tuto diskuzi, je zjevně mimo kontext.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    9.10.2017 14:05 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Čiže tie build systémy o ktorách si písal nespravujú ľudia. Máš pravdu, si mimo kontext. A na to som narážal.
    pavlix avatar 9.10.2017 16:54 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Sbohem.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    7.10.2017 15:51 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Tak treba Debian ma minimalni instalaci bez Pythonu.
    8.10.2017 22:47 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Uniká mi, k čemu minimální instalace Debianu je, a kolik má aktivních instalací - soudím, že moc ne. Takže Python así většinově znamená systémovou podmínku.
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    pavlix avatar 8.10.2017 23:50 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Uniká mi, k čemu minimální instalace Debianu je...
    To je asi dost irelevantní.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    9.10.2017 00:11 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235

    V mojom okoli to pouziva dost ludi, lebo v systeme v zaklade nechcu "systemove programy" ako eject, mutt, ppp, w3m a dalsie. Alebo sa robi chroot cez debootstrap a taky tiez nepotrebuje zbytocnosti.

    Bedňa avatar 9.10.2017 00:20 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Dokonca by som povedal, že každý kto požíva Debian aspoň rok, postupuje rovnako. Načo si do systému zavliesť nepotrebné závislosti.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    9.10.2017 20:20 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Co? Já eject používám skoro každý den. Přece nebudu k flashkám přistupovat přes GUI nebo je vytrhovat pod proudem (!). Jestli ppp myslíš i démona, tak bez něj bych neměl internet. Například při instalaci přes internet je tedy pro mě ppp nutnost.
    Bedňa avatar 8.10.2017 23:13 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    "I ty, Kate?" :) Samozrejme si reagovala len na 50% závislostí, ale ako sledujem vás pokrových ľudí, oproti nám lúzrom, tak to býva štandard :)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    9.10.2017 07:56 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Mně je spíš jedno co to sestavuje, pokud to sestavuje dobře. Osobně používám cmake a dokud mi Meson neukáže že je mnohem lepší nástroj, zůstanu u něj. Řešit tři další závislosti pro sestavení mi ovšem připadá docela absurdní.

    Mimochodem, ono bude asi tak stejně špatné používat vše nové za každou cenu, jako plácat se po zádech že vše nové zavrhuješ :)
    Bedňa avatar 9.10.2017 17:42 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Řešit tři další závislosti pro sestavení mi ovšem připadá docela absurdní.
    Tak áno, to sa dá prežiť.
    Mimochodem, ono bude asi tak stejně špatné používat vše nové za každou cenu, jako plácat se po zádech že vše nové zavrhuješ :)
    Tak čas ukáže, že som mal pravdu. Jako keď som bol mladý a spätne si predstavým, koľko času som zbytočne zabil objavovaním kolesa, tak by som sa za to sám nakopal.

    V poslednej dobe som dosť spamoval tvorcov softvéru ktorý používam, teda už ani nie, viac menej všetko funguje ako chcem, takže beriem spoluprácu ako njväčšiu hybnú silu nejakej pozitívnej zmeny. Teda aj v tejto diskusií prítomný Pavlix mi dosť pomôhol a pripomenulo mi to, že Jabber už moc nezapínam, na moje pomery tam bolo až moc živo :) No IRC sa štartuje vždy keď zapnem komp, takže sem tam nejakou radou prispejem aj ja.

    Mojim cieľom je časom poďakovať všetkým vývojárom ktorých softvér používam a ešte je ich moc. Jako fakt veľa vinikajúceho softvéru zakapalo, len na tom, že ho dostatočne nepropagovali, ale o tom som už písal blog.

    Človek si tým všetkým asi musí prejsť aby pochopil čo je lepšie.

    So long.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    pavlix avatar 7.10.2017 10:27 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Podobný případ je CMake. Jenom Autotools jsou tak kouzelný nástroj, že na source tarball není často potřeba vůbec nic než make a shell.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    7.10.2017 13:25 unicode
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    autotools - fuj :-D
    pavlix avatar 8.10.2017 14:08 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Škoda jenom že pokud vím neexistuje náhrada, která by byla po všech stránkách alespoň stejně schopná a k tomu nebyla tolik fuj.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    8.10.2017 22:51 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    A právě proto jsou Autotools vcelku zbytečné. I v rámci KISS tu je jiné efektivní řešení.
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    pavlix avatar 8.10.2017 23:49 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Jestli zbytečnost odvozuješ od toho, že ovládají feature, kterou ostatní neovládají, tak není o čem tady vést řeči.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Agent avatar 7.10.2017 01:14 Agent | blog: Life_in_Pieces | HC city
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    < joke > Chtělo by to povolat někoho, kdo by tyto aféry okolo SD definitivně vyřešil. Co třeba Šakal, nebo je už na penzi? < /joke >
    Nevěděl zpočátku, co si počít, jak žít, co dělat, ale brzy se vpravil do role samotáře.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 9.10.2017 09:17 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Použít pro něco dnes už bohužel tak důležitého neznámý build systém (ještě jsem ho u žádného projektu neviděl), opravdu vynikající krok. Čím hůř, tím líp.
    9.10.2017 12:12 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Zas až tak neznámý už není, navíc u systemd stejně jako třeba u XOrg ještě pořád není meson jako default.
    9.10.2017 13:37 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Meson nie je default a podpora automake bola odstranena?
    9.10.2017 13:44 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Aha, vyšla jsem z věty „lze nově použít Meson“, což zní jako alternativa, asi by to mělo být psané jako „je nově nutné použít Meson“, navíc v tom seznamu to také neaktualizovali. Pak souhlasím že to asi není úplně šťastný nápad…
    pavlix avatar 9.10.2017 16:55 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    „lze nově použít pouze Meson.“ nestačí?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    9.10.2017 16:57 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 235
    Buď mám vlčí mlhu, nebo to je opravené. Možné jsou obě možnosti :)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.