abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:22 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 23:11 | Nová verze

    UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.0, tj. první stabilní vydání založené na Ubuntu 24.04 LTS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:00 | Komunita

    Rakouská armáda přechází na LibreOffice. Ne kvůli licencím (16 000 počítačů). Hlavním důvodem je digitální suverenita. Prezentace v pdf z LibreOffice Conference 2025.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    včera 12:44 | Bezpečnostní upozornění

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) upozorňuje na sérii kritických zranitelností v Cisco Adaptive Security Appliance (ASA) a Firepower Threat Defense (FTD) a Cisco IOS, CVE-2025-20333, CVE-2025-20363 a CVE-2025-20362. Zneužití těchto zranitelností může umožnit vzdálenému neautentizovanému útočníkovi spustit libovolný kód (RCE). Společnost Cisco uvedla, že si je vědoma aktivního zneužívání těchto zranitelností.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    včera 12:11 | IT novinky

    Ochrana uživatelů a zároveň příznivé podmínky pro rozvoj umělé inteligence (AI). Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo minimalistický návrh implementace evropského nařízení o umělé inteligenci, tzv. AI aktu. Český zákon zajišťuje ochranu občanům a bezpečné používání AI, ale zároveň vytváří pro-inovační prostředí, ve kterém se může AI naplno rozvíjet, firmy mohou využít jeho potenciál a nebudou zatíženy zbytečnou administrativou. Návrh je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 05:11 | Komunita

    Dle plánu Linus Torvalds odstranil souborový systém bcachefs z mainline Linuxu. Tvůrce bcachefs Kent Overstreet na Patreonu informuje, že bcachefs je nově distribuován jako DKMS modul.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    29.9. 17:44 | IT novinky

    PIF, Silver Lake a Affinity Partners kupují videoherní společnost Electronic Arts (EA) za 55 miliard dolarů (1,14 bilionu korun).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    29.9. 16:33 | Pozvánky

    Konference LinuxDays 2025 proběhne již tento víkend 4. a 5. října v Praze v areálu ČVUT v Dejvicích na FIT. Konference znamená desítky přednášek a workshopů, zástup zajímavých osobností, místo pro setkání, spoustu nových nápadů a informací a stánky řady různých projektů: Fedora, openSUSE, vpsFree.cz, Mozilla, MacGyver - bastlíři SH, OpenAlt a mnoho dalších. Účast na konferenci je zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    29.9. 14:22 | Zajímavý článek

    Před měsícem Google oznámil, že bude vyžadovat ověření identity vývojářů aplikací pro Android. Dnes se k této změně vyjádřil F-Droid, tj. instalovatelný katalog svobodných a open source aplikací pro platformu Android. Změna ohrožuje F-Droid a další otevřené platformy pro distribuci aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    29.9. 00:22 | Nová verze

    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.16 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.17. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (40%)
     (48%)
     (12%)
     (14%)
     (17%)
     (14%)
     (18%)
     (13%)
     (13%)
    Celkem 144 hlasů
     Komentářů: 9, poslední 24.9. 17:28
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    27.5. 15:14 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Anglictina je logicka, nebot vsechny navody jsou v anglictine ;-) - tedy kdo ma jiny nazyk musi to stejne prekladat do Ang.v hlave
    27.5. 22:58 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Nic proti, ale kdo se orientuje jen v angličtině je omezenec.
    28.5. 13:02 radek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Fakticky ano, nezle mít nic proti tomu, že více znalostí je lepších.

    V praxi je to však tak, že anglický návod je přesný, zatímco lokalizovaný návod je nepřesný s nejasnými významy a častými novotvary, které nevystihují podstatu přesně, správně nebo prostě obvykle.

    Z tohoto pohledu se zdají být uživatelé lokalizovaných návodů omezenými - nemají totiž možnost si ověřit původní znění, na rozdíl od těch co používají originál.
    28.5. 14:41 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    V praxi je to však tak, že anglický návod je přesný, zatímco lokalizovaný návod je nepřesný s nejasnými významy a častými novotvary, které nevystihují podstatu přesně, správně nebo prostě obvykle.

    Přesný z hlediska koho? Z našeho ano, protože se učíme aplikovat anglická slova v určitém konkrétním významu. Ale napadlo tě, že rodilý mluvčí může tentýž text chápat v kontextu země kde žije úplně jinak? A to nemluvě o významovém posunu.

    Narazil jsem na to v souvislosti se slovem woodcraft. Angličané to měli původně spojeno s poznáváním živé a neživé přírody, ovšem američané s praktickým využitím přírody. Za Baden-Powella se to začalo posouvat směrem k otázce přežití ve volné přírodě – proto se dnes používá místo toho slovo bushcraft, jelikož slovo woodcraft se začalo používat pro řezbářství (původně woodcarving).

    28.5. 18:21 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Ale tohle přesně ilustruje že je lepší používat eng originál. Pokud má slovo víc významů, mám šanci dohledat si je. Ale překladatel si vybere jeden význam, a pokud náhodou zvolí ten špatný, mám problém. Pár lidí si asi vzpomene na slavnou Hlasitost Disku (Disc volume).
    28.5. 19:18 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Problém je, že angličtina má kolem tisíce základních slov, z nichž každé má až sto různých, často zcela protichůdných významů.

    Kromě toho ne každý ví, že General Calculus nebyl římský hrdina :-D
    28.5. 16:23 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    V Praxi je to tak, ze zadny jiny navod neexistuje ;-) 1) vsichni znali mluvi anglicky 2) male narody jako CR nemaji dost odborniku a kdyz maji, neziji v CR a publikuji anglicky ;-) 3) Kdo chce mit dosah publikuje v anglictine ;-) 4) Kdo chce spolupracovat ma vse v anglictine

    a pak drobnosti, jako divno preklady, ale hlavne ty navody na YT videa ... i kdyz ma nekdo navod na photoshop napr. cesky - samotny program mam vzdy anglicky ;-) - aby tomu sam rozumnel ;-) ... tedy i ceske navody na blender jsou nad anglickym locales v blenderu ;-)
    28.5. 17:21 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Ani ne tak novotvary, spíš patvary, pokud to překládá někdo, kdo nezná dávno existující české názvosloví.

    Zkus si tipnout co v internetovém katalogu znamená třeba "suspenze" nebo "elektrická pohonná uzda".
    28.5. 18:22 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Mě vždycky pobaví když si přečtu něco o novém silikonovém čipu.
    28.5. 19:23 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Jo, to je tak když se nezná české názvosloví. Mimochodem, pár dní zpátky jsem měl rozhovor s jedním aktuálním maturantem, který si nemohl vzpomenout, jak se česky jmenuje miliarda. Zblblý z angličtiny.

    Ale pro zajímavost, ve Stirlingově motoru je součást zvaná displacer. Jak jí pojmenuješ v češtině?
    28.5. 22:48 karkar | skóre: 10 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    nevim ale dle obrázků bych to nazval plunžr, ale dle wiki je to ehm přehaněč.
    29.5. 04:49 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Ano, víc jak sto let je to přehaněč, ale zkus si to jenom přeložit. Bez znalosti odborného názvosloví. Vyjde ti patvar.

    Co bys řekl že je v autě ta suspenze nebo elektrická pohonná uzda?
    29.5. 09:56 karkar | skóre: 10 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    toje klasika, péra-tlumiče ale tu uzdu nevim, s tim sem se nesetkal, to muže bejt dle slovniku bridle, rein nebo curb, možná leash, nejblíž k autu má asi curb, což je taky obrubník :-)
    29.5. 13:18 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Řízení s elektrickým posilovačem.

    To musely překládat tři blondýny najednou :-D
    29.5. 10:11 muňky v redakci
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Pár roků zpátky proběhla na primě zpráva "maršál v americe zabránil únosu letounu".
    28.5. 16:18 karkar | skóre: 10 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    To sice jo, ale treba tady bych misto rypance na anglictinu ocekaval treba komentar jak na tom je ceska lokalizace.

    a vlastne si uvedomuju: jakou lokalizaci bys treba u toho blenderu doporucoval, kdyz ta anglictina je pro omezence?
    28.5. 16:28 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    Ona ta ceska je mozna bez chyb a perfektni - ale je to zbytecna prace, tyhle programy nejsou pro siroke masy a vsechny odborne programy se iovladaji v anglictine - duvod jsme rekl .... a dalsi je dokumentace, vzdy je aktualni ta anmglicka a jine jazyky jsou jen preklady, nebo ani neexistuji a casto jsou vyrazne zpozdene

    Preklady knih se v CR vydavaly pravdelne, pak to lidi prestalo bavit, pak mel preklad 2-3 roky zpozdeni, pak se lidi naucili anglicky a nakonec se na preklady del vsichni vykaslali ;-) ... a tak vb cestine uz jsou hlavne dila, jenz se nemeni, treba site a DNS, kde jsou zaklady vseho a to ze neco pribilo je jedno, to co tam je porad plati ;-)
    28.5. 16:33 karkar | skóre: 10 | blog: Kartrolling
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    todle je mi jasny, ja narazel na alese a jeho tvrzeni ze anglictina je pro omezence - cekal jsem nejakou odu na to, ze spravny neomezeny ajtak prepina treba na francoztinu nebo tak neco :-)

    a je legracni, ze prave pisu ze stroje, kde je jenom anglictina ;-)
    29.5. 10:23 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu

    Kdybys místo narážení věnoval větší pozornost čtení, všiml by sis slůvka jen. Konkrétní příklad jsem také uvedl. A ano. Každý neomezený člověk, nejneom ajťák využije všech prostředků co se mu nabízí, pokud se chce k němčemu dobrat. Zcela běžně, když hledám informace, využívám v rámci Wikipedie různé jazykové verze, protože ty články nejsou identické a nejenom v češtině, ale i v angličtině, němčině, aj. bývají totální bludy. Nehledě na to, že ty wiki liší obsahem. Neexistuje žádná jedna Wikipedia. Je to x jazykových mutací, které musíš prohledat, pokud se chceš dobrat jádra pudla a pokud možno objetivně srovnat interpretace jedné a téže věci, nebo události z pohledu různých stran.

    a je legracni, ze prave pisu ze stroje, kde je jenom anglictina ;-)

    I já občas píšu ze strojů, kde je pouze angličtina, nebo jiné jazykové nastavení, takže na tom nic legračního nevidím. Speciálně MS Windows jsou zhovadilostí lokalizace proslulé. Jdou dokonce tak daleko, že některé soubory, nebo adresáře, které uživatel pojmenoval s diakritikou nejdou otevřít.

    29.5. 12:04 RealJ | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    ti chytrejsi vi, ze wikipedie jako zdroj informaci stoji za hovno. A ti lepsi admini vi jak resit u windows adresare s diakritikou ktere pry nejdou otevrit... a ti nejlepsi admini vymysleji diskless sendvice...
    29.5. 14:45 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    A i ten největší hlupák si všimne toho, že RealJ netuší o čem je řeč.
    29.5. 09:59 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    l .... a dalsi je dokumentace, vzdy je aktualni ta anmglicka a jine jazyky jsou jen preklady, nebo ani neexistuji a casto jsou vyrazne zpozdene

    To není pravda. Tohle je kompletní manuál, který přeložili dobrovolci z češtiny a tohle je stránka na MediaWiki.org. Srovnej rozdíl. V diskuzi na se ptají jen ti, co ten kompletní manuál nečetli, nebo narazili na jiný druhotný problém, který se s aplikací tohoto rozšíření může projevit.

    29.5. 08:44 Tomáš Veselý
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    To je trošku odvážné tvrzení. Ne každý má na jazyky buňky, ale to neznamená, že nevyniká v jiných oborech. Já s angličtinou válčil řadu let a neúspěšně(zlomil by to snad jen pobytv cizině). Ale mám za sebou řadu softwarových i strojních projektů, které si troufám tvrdit nejsou dílem omezence.
    27.5. 20:22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    trolling

    Zobrazit komentář
    27.5. 23:00 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu
    To my víme.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.