abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | IT novinky

    Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | IT novinky

    Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 15:33 | Upozornění

    Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapyAI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.

    bindiff | Komentářů: 4
    včera 13:33 | Bezpečnostní upozornění

    Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 00:11 | Nová verze

    Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.7. 20:44 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    15.7. 17:22 | Nová verze

    3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 16:11 | Komunita

    V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 11:33 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (58%)
     (27%)
     (7%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 402 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Administrace komentářů

    Jste na stránce určené pro řešení chyb a problémů týkajících se diskusí a komentářů. Můžete zde našim administrátorům reportovat špatně zařazenou či duplicitní diskusi, vulgární či osočující příspěvek a podobně. Děkujeme vám za vaši pomoc, více očí více vidí, společně můžeme udržet vysokou kvalitu AbcLinuxu.cz.

    Příspěvek
    27.5.2012 03:23 l0gik | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: MYSQL zmazanie velkeho mnozstva zaznamov pre usera a zaroven ich vlozenie
    Bavíme se o výkonu dotazu na konkrétní databázi: a na té konkrétní databázi byla prostě Tvá argumentace že něco znevýhodňuju nepravdivá.

    Ano - delete 10GB souboru je chvíle, protže ve filesystému není třeba označovat volné bloky. Tady se ovšem bavíme o 8B záznamu mazaném v databázi, kde JE třeba na tu stránku sahat tak jako tak (označit smazaný záznam). Vzhledem k tomu, že výkon DB je defakto podmíněn množstvím IO, které se u DB nezmění, zatímco u filesystému ano, je příměr nesmyslný.

    --

    V tom, že se zápisy mohou cachovat máš pravdu - nicméně vzhledem k tomu, že se jedná v obou případech o stejné diskové operace (zapisují se stejná data, upravuje index stejně atd..), tak to nemá vliv. Zápis také probíhá najednou a může být odložený, a narozdíl od čtení se zapisuje do diskové cache, což je mnohem rychlejší (samozřejmě to přestává platit v případě 100% vytížení disku, ale to v tomto případě není). Takže toto cachování se na tom, že jeden dotaz běží třikrát rychlejc než druhej neprojeví.

    Navíc i kdyby projevilo, tak jestli někdo dělá více zápisů a tedy více šetřil, tak deset postupných insertů. Takže jestli to cachování mění poměry mezi výkonností dotazů, tak to rozdíl zmenšuje. Takže tímdle to rozhodně neomluvíš.

    ---

    To, proč Ti vyšel čas stejnej, je jednoduchý: režie PLPGSQL kódu zdaleka převýší režii čas dotazu. Prostě si zvolil naprosto nesmyslnej test. Když to napíšeš alespoň jako sql funkci, tak už je rozdíl znatelnej:
    create function bnch(r integer) returns void language sql as
    $$
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES 
    		($1*20+1 ,$1+1),($1*20+2 ,$1+2),
    		($1*20+3 ,$1+3),($1*20+4 ,$1+4),
    		($1*20+5 ,$1+5),($1*20+6 ,$1+6),
    		($1*20+7 ,$1+7),($1*20+8 ,$1+8),
    		($1*20+9 ,$1+9),($1*20+10 ,$1+10);
       DELETE FROM bench WHERE a IN ($1*20+1,$1*20+2,$1*20+3,$1*20+4,$1*20+5,$1*20+6,$1*20+7,$1*20+8,$1*20+9,$1*20+10) AND b between $1+1 and $1+19;
    $$;
    
    create function bnch2(r integer) returns void language sql as
    $$
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+1, $1+1);
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+2, $1+2);
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+3, $1+3);
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+4, $1+4);
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+5, $1+5);
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+6, $1+6);
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+7, $1+7);
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+8, $1+8);
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+9, $1+9);
       INSERT INTO bench(a,b) VALUES ($1*20+10, $1+10);
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+1;
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+2;
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+3;
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+4;
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+5;
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+6;
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+7;
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+8;
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+9;
       DELETE FROM bench WHERE a=$1*20+10;
    $$;
    
    explain analyze bench(1111);
    explain analyze bench(2222);
    
    Samozřejmě čísla si měň jak chceš, vychází to +- furt stejně. Mě to vychází 1.5ms ku 1.9ms. SQL funkce má samozřejmě režii (tadle nejde ani inlinovat), takže výslednej poměr bude značně větší, ale už takhle to dokazuje, že tam rozdíl je.

    --

    Ohledně dotazů s between a bez: psal jsi že vymažeš databázi, nic víc. Vycházím z toho že píšeš (a když tvrdíš takový s odpuštěním blbiny, tak pak už Tě podezřívám z každý blbosti). I když přistoupím na Tvoji pochybnou metodiku (teda promazávat db odmítám, to je fakt padlý na hlavu, výkon db stojí na tom, že si používaný data v drží v paměti) a měřil jeden dotaz, tak u mne i jeden dotaz s BETWEEN trvá kratší dobu než bez: typická doba pro BETWEEN dotaz je 0.0090ms, bez BETWEEN 0.0100ms. Ověřeno na mnoho dotazech na různé datové stránky.

    V jednom máš trochu pravdu: vypadá to, že když dělám náhodné dotazy přes celou databázi, tak je sice BETWEEN rychlejší, ale má o něco větší sklony k občasnýmu zalagování. Pochopitelně, protože používá další index, kterej nemusí bejt v paměti (zkouším na vývojový konfiguraci co ji moc k dispozici nemá). Tendle delší čas se asi projevil u Tvýho testu na čerstvý databázi, kde to bude mít stejnej problém.

    Jenže v typickém použití se edituje pouze malá množina aktuálních dat (kdo šahá x let zpátky?) a navíc právě ta data, která db před chviličkou načetla pro editaci. Takže správná metodika je spustit dotaz dvakrát za sebou a brát druhej čas. V tom případě mi to vyjde cca 0.033ms ku 0.055ms a naopak lagovat začne dotaz bez BETWEEN! což je opět pochopitelný, protože při druhym dotazu je ten interval dle kterýho se selektí určitě v paměti, zatímco select přes id jde hrabat do bitmapovýho indexu, kterej musí projít celej a paměťová náročnost je ve výsledku větší.

    Jak jsem již psal: to, že při dotazu s BETWEEN volí databáze jinej plán, smysl prostě má, DB to nedělá pro nic za nic ale proto, že tu podmínku s BETWEEN umí s výhodou využít.

    V tomto formuláři můžete formulovat svou stížnost ohledně příspěvku. Nejprve vyberte typ akce, kterou navrhujete provést s diskusí či příspěvkem. Potom do textového pole napište důvody, proč by měli admini provést vaši žádost, problém nemusí být patrný na první pohled. Odkaz na příspěvek bude přidán automaticky.

    Vaše jméno
    Váš email
    Typ požadavku
    Slovní popis
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.