Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Měl jsem problém, že při žádosti o půjčku mi jejich kalkulačka na začátku žádosti ukázala úrok 5 %
Zadání u takových kalkulaček bývá, že to má počítat rychle – nikoli správně. Je to pouze orientační (ale souhlasím s tím, že to klienta může mást a je to v zásadě špatně).
Podle mého už dobře vědí, že udělali chybu, jen se to snaží nějak diplomaticky zamést pod koberec, abys jim dal pokoj a moc to nerozmazával.
Ad listovní/telekomunikační tajemství: tohle je od nich trochu alibistický přístup, ale dejme tomu. Ovšem problém je v tom, že i kdyby se na důvěrnost obsahu té zprávy dalo spoléhat, problém je v první řadě v tom, že nemají žádnou jistotu, že ji poslali správnému adresátovi :-) což je detail, který jaksi opomněli.
A celkově narážíš na problém s GDPR, který je víceméně neřešitelný. Buď totiž dojde k potenciálnímu úniku osobních údajů, protože je pošlou někomu, jehož identitu pořádně neověřili, nebo se ty musíš nějak spolehlivě identifikovat – což ale není v tvém zájmu. Např. když máš jen podezření, že o tobě někdo shromažďuje údaje, tak by ses mu musel nejdřív spolehlivě identifikovat, čímž bys mu svoje osobní údaje naservíroval (i když on je před tím třeba neměl – jen jsi ho z toho podezříval). A ani když ti odpoví, tak nemáš jak ověřit, zda ti nelže – třeba na tebe nějaké záznamy vede, ale tobě napíše, že nevede, nebo ti pošle nekompletní seznam, nebo napíše, že je právě na tvoji žádost vymazal, ale přitom je nevymaže. Ve skutečnosti tak svoji situaci můžeš naopak zhoršit, protože místo aby došlo ke smazání údajů, tak mu poskytneš ještě nějaké další…
Situaci je potřeba řešit primárně tak, že se odstraní příčina – jde o to, aby takové databáze pokud možno vůbec nevznikaly, abys poskytoval co nejméně svých osobních údajů, aby co nejvíc vztahů bylo anonymních od samého začátku. Zpětně promazávat data je problém a nikdy nemáš jistotu, že se promazalo všechno. Začít může každý sám u sebe – platit co nejméně kartou, nepoužívat tzv. věrnostní kartičky v obchodech, nezanechávat za sebou digitální stopu, kde a kdy se pohyboval, co si tam kupoval… na internetu pak používat jednorázové e-maily/aliasy, pokud možno se nikde neregistrovat nebo používat virtuální identity, které nejsou propojené s tvojí fyzickou identitou, blokovat šmírovací prvky na webu, používat Tor, P2P sítě atd. A hlavně preferovat obchody a poskytovatele podle toho, jak respektují tvoje soukromí a kolik údajů od tebe požadují, aby ti poskytli danou službu.
6. Správce i zpracovatel osobních údajů musí osobní údaje patřičně zabezpečit a chránit organizačními a technickými opatřeními – v míře odpovídající rizikovosti zpracování.
Tiskni
Sdílej: