Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 05:47

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
carnero avatar 12.6.2009 14:50 carnero | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Mě se spíš zdá, že v dnešní době je hrozná móda řešit "ečka". A říkat že jídla jsou plná chemie - jsou, protože každá (úplně každá) složka jakéhokoliv jídla je chemická látka :D

Ale klasika, když lidem řekneš že kyselina L-askorbová je toxická, způsobuje rakovinu a kdesi cosi, budou tomu věřit. Nedej bože, když zaměníš kyselinu L-askorbovou za (R)-3,4-dihydroxy-5-((S)-1,2-dihydroxyethyl)furan-2(5H)-one. Ono také jde o použití - pokud si dáš denně pár mg kyseliny L-askorbové, budeš zdravý. Když si dáš půl kila, rozhodně Tě to dřív nebo později zabije. Což ale udělá i kyslík jelikož je toxický. Stejně tak je blbost tvrdit paušálné, že chemická látka X (momentálně nemyslím vodu) v horčici je toxická a může to způsobit alergie. Jasně, může... ale v jakém množství, jak rychle se takové množství musí sníst? Kolik té horčice člověk sní? (ja asi tak půl kila za pět let)

Takže bych dodal kritické množstvi a přepočítat to na kritické množství dané potraviny. Přirozeně aby to mělo smysl by to chtělo uvést v jakém případě to co způsobí a zda to vůbec někdy někdo vyzkoumal nebo viděl. Pamatuji si, jak před deseti patnácti lety bylo hrozně moderní nejíst vejce, protože prý byly nezdravé. Dva roky po téhle epidemii se zase ukázalo, že jsou zdravé a všichni se mohli utlouct.

IMHO nic se nesmí přehánět (ani to hrotit ani se tím přežírat).

about:carnero
12.6.2009 14:59 Chameleon | skóre: 21 | blog: bezbarve_zapisky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

To je jako s radiací že? Všichni víme že škodlivá je, ale dalo by se oponovat, že v malém neškodí, je všude kolem apod... Ale ta látka sama o sobě škodlivá je a není moc dobře se jí vystavovat :-) Jak vysvětlíš velké procento rakoviny tlustého střeva proti ostatním státům EU? Já bych i věděl :) Stačí si koupit jogurt v Rakousku a ten samý u nás. Vsadím se, že poznáš rozdíl. A jestli ne, jeden jogurt ti pošlu poštou až do Rakous zase pojedu. To samé uzeniny. U těch je dokonce prokázáno, že jedna chemická složka se ve střevech přetvráří na jinou a ta může být původcem rakoviny.

Jak říkám, nejsem ten co by to přehnaně řešil, ale když si ráno namažu Krajanku s E250, k obědu dám hamburger s E250 a kj večeři pečené maso s E250, už to moc dobře nebude.. A když si éčka nehlídáš, klidně se ti to může stát :-P

/--OpenSUSE, prdel Linuxu.--\
Bluebear avatar 12.6.2009 15:12 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
To je jako s radiací že? Všichni víme že škodlivá je, ale dalo by se oponovat, že v malém neškodí, je všude kolem apod...

Mírně zvýšené radiační pozadí opravdu je pro člověka zdravé (ať to zní jak chce podivně); aktivuje enzymy odpovídající DNA, které pak běží na vyšší výkon a opravují i další poruchy. Soudí se, že v minulosti bylo na Zemi vyšší radiační pozadí než momentálně.
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
carnero avatar 12.6.2009 15:19 carnero | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Tak se jí vyhni... když je všude. Vyhýbat se škodlivým věcem úplně je stejně vážná chyba, jako je přijímat ve velkém množství. Dobrým důkazem budiž alergické děti, které velmi často pochází z rodin, které až patologicky dbají na čistotu. Lidský organismus bez nutnosti se bránit zakrní a zkolabuje ještě rychleji než normálně. A nechtěl jsem psát, že se to nemá řešit. Ale že se mi zdá, že lidi to zbytečně moc hrotí - místo toho aby něco snědli, tak se stresují s tím co je co a ve výsledku si uškodí více. Vezmu-li to u sebe, je nesmysl abych se tím vůbec zabýval - vím já co je jaké Ečko? Mají sice názvy ale dost často to je jiný název pro věc, která tam už dávno byla a je i v přírodních potravinách. Některé "chemie" jsou také přírodní, jen se těží. Některé "chemie" lidskému organismu navíc velmi prospívají. Jenže to normální člověk nezjistí - to chce potrevinové chemiky, lékaře a tak. A číst na internetu? To je k ničemu - většina zdrojů na tohle téma je naprosto bezcenná, zaujatá a pokud ne, stejně - co Ti řekne "může způsobit alergii"? Nic, to můžou i stromy v lese...

Rozdíl nepoznám. Nejsem tak bohatý abych kupoval levné věci, takže kupuji ty dražší... zpravidla z Německa nebo Rakouska dovezené. Ono je to i o lidech. Je celkem jasné, že pokud si koupím jogurt za 90 haléřů, bude mít s mléčným výrobkem pramálo společného. Jenže abych si koupil slušný jogurt, nemusím řešit jeho složení... stačí selský rozum a trocha zkoušení (koupím si tři a ten nejlepší budu žrát dál). Pokud někdo chce za každou cenu šetřit na jídle, je celkem jasné, že to odnese jeho organismus. Ale to jsou lidi, kteří chtějí šetřit a pokud napíšeš "hele Éčko", nebude je to zajímat... nepochopí že přírodní suroviny jsou ty nejdražší.

Abych to shrnul. Neříkám, že nemáš pravdu. Do značné míry máš. Ale myslím že je lepší se řídit zdravým rozumem a neřešit blbosti jako jednotlivé složky jídla.

12.6.2009 17:34 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

"... střevech přetvráří na jinou a ta může být původcem rakoviny." -> To je ovšem "informace" úplně k prdu. Tak je, nebo není ?

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
Luk avatar 12.6.2009 18:15 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
...a hlavně která složky by to měla být. Je řada látek, které se v těle mění na látky mnohem toxičtější (například dusičnany na dusitany), ale o co by mělo jít v tomto případě, opravdu nevím.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
16.6.2009 11:21 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Je řada látek, které se v těle mění na látky mnohem toxičtější (například dusičnany na dusitany)
Ale prd! Uh ... :-D
Luk avatar 16.6.2009 13:41 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Není nad inteligentní diskusní příspěvek ;-)
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Luk avatar 12.6.2009 18:13 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
To je jako s radiací že? Všichni víme že škodlivá je, ale dalo by se oponovat, že v malém neškodí, je všude kolem apod...
Radiace může být v malém množství dokonce prospěšná. Například i tak, kterou emituje obávaný radon. Způsobuje totiž ionizaci vzduchu, ionizovaný vzduch působí stimulačně na sliznici dýchacícho ústrojí a zrychluje se tak odstraňování škodlivých látek z plic. Podobně radiace pomáhá i přímo, proto se například používají radioaktivní lázně.
Jak vysvětlíš velké procento rakoviny tlustého střeva proti ostatním státům EU? Já bych i věděl :)
Já také. U nás je konzumace ovoce, zeleniny a dalších potravin s velkým množstvím balastních látek pořád mnohem nižší než v jiných státech. Proto už také vznikly projekty typu Ovoce do škol, které sice považuji za nesmysl, ale vycházejí právě z toho, že se toho ovoce spotřebuje málo.

Jinak hodně se omílají éčka, ale přitom na příjem škodlivých látek (hlavně karcinogenů) má zásadní vliv způsob úpravy potravin. Takové maso pečené nad ohněm obsahuje tak masivní dávky benzo(a)pyrenu a dalších "lahůdek", že se slavná éčka mohou zahrabat. Podobně třeba smažené hranolky (pokud možno smažené na pořádném "vyjeťáku") se svými dávkami akrylamidu. To ale říkám jen tak, sám se nehodlám vzdát svých oblíbených jídel, která se vyznačují právě tím, že jsou velmi nezdravá (naopak když slyším "jogurt" nebo "cereálie", zvedá se mi žaludek).
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
12.6.2009 15:29 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

> když lidem řekneš že kyselina L-askorbová je toxická, způsobuje rakovinu a kdesi cosi, budou tomu věřit.

Neni treba vytahovat ani kyselinu askorbovou, uplne staci dihydrogen monoxid ( http://en.wikipedia.org/wiki/Dihydrogen_monoxide ).

12.6.2009 15:34 skonciljsem | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Sakra, předběhl jsi mne.

xvasek avatar 12.6.2009 16:09 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Přesně tak - nedávno jsem četl o člověku, kterého bolely zuby a zjistil, že mu pomáhá, když pije studenou vodu. Takže vypil asi 10 litrů vody během dopoledne, osmotická reakce mu roztrhala buňky a zemřel. Stejně tak je nebezpečná sůl - i když je to strašně zdravá horská "Bad Raichenhaler" s jódem a fluórem, stačí cca půl kila a zabije to průměrného jednice. Takto se dá pokračovat s prakticky každou potravinou, včetně takových zdravých věcí, jako jsou rajčata (pozor - ve větším množství jedovatá).

U jídla není potřeba dívat se na počet Eček, pokud člověk jí střídmě, kombinuje různá jídla (resp. nejí pořád to samé) a má přísun všech základních látek. (To mi říkal můj doktor, když mi kontroloval moje poničená játra.) Jinak ke zdraví patří i přiměřená porce pohybu, ale to asi taky není nic nového.

kotyz avatar 12.6.2009 16:51 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
10 litru to je jako 20 piv a sou lidi co tolik vypijou a jeste odejdou po svejch. Asi nebyl zvyklej ...
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
12.6.2009 17:55 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Jenze pivo neni cista voda - ma dostatek iontu.

Marek Bernát avatar 13.6.2009 18:36 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Navyše je silno močopudné, takže priemerný obsah tekutín v tele sa po saturácii už nezvyšuje ani pri dlhšom pobyte v krčme :-)

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
Pavel Stárek avatar 13.6.2009 18:25 Pavel Stárek | skóre: 44 | blog: Tady bloguju já :-) | Kolín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Nene, taky jsem se tomu podivoval, ale skutečně se jedná o otravu vodou - anglicky na wikipedii water intoxication
Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
12.6.2009 17:18 Marv-CZ | skóre: 21
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Ano, v malé množstí jsou ty látky třeba neškodné. Problém je v tom, že dnes se to cpe prakticky do všeho. To že nejíš na snídani kilo hořčice neznamená, že jsi uchráněn. Pěkně se to střádá jedno k druhému a pak se lidé diví, proč je např. tak velký výskyt rakoviny. A netýká se to jen potravin.

A cesta z toho ven je v nedohlednu. V okamžiku, kdy se s tím pokusí někdo něco udělat, tak nastoupí loby chemického průmyslu a zatne tipec. Pro obyčejného občana je to příliš složité téma, takže bulvár typu Nova do toho nerýpe (raději ukážou jak soused týral pejska, to pochopí i uklízečka Anča na mateřské).

multi avatar 13.6.2009 15:48 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
ja bych rekl ze vy mate prehnanou reakci na tento clanek ;-)

autor jen upozornuje......

skoro tu mluvite jako kdyby se cloveku melo neco stat, kdybu tu chemii nejedel, pritom ta chemie v tom jidle neni prirozenou slozkou, takze by tam optimalne nemela vubec byt
Marek Bernát avatar 13.6.2009 15:55 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Á, ďalší chemik ;-)

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
13.6.2009 15:58 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Mě se spíš zdá,...
Něco se tě zdá...?
... že v dnešní době je hrozná móda řešit "ečka".
Mně se zdá, že je hrozná móda říkat, že něco je hrozná móda... :-D :P
Dalibor Smolík avatar 12.6.2009 14:50 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

No, dík. ;-) Mandlovou paštiku od Krajánky jsem dneska dopoledne posvačil ...

Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
Fluttershy, yay! avatar 12.6.2009 15:07 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Denn du bist
was du isst
und ihr wisst
was es ist

Rammstein: Mein Teil

🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
12.6.2009 15:13 CEST
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Vtip dobrej:)

Clanek taky, ale zacinam mit takovej pocit, ze vsechny "skodlivy" veci by byly skodlivy pro lidi, ktery na ne nejsou zvykly, cili pro lidi pred X lety. Obavam se, ze populace se postupne prizpusobuje vsem tem jedum a zarenim, takze to nikoho moc nezajima, protoze na to obyvatele masivne nevymiraji. Nebo vymiraji?
12.6.2009 15:32 skonciljsem | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

A to ti padouši zamlčují, že tam je i DHMO:)

hikikomori82 avatar 12.6.2009 15:52 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hamburger, dve konzervy a horcica. Ty ako vazne ocakavas ze to bude zdrave? Aj keby tam ziadne ecka neboli tak taketo sracky nezer. Kup si chleba, maslo, platok skutcnej sunky (nie sunkova salama), nejaky salat, normalnu horcicu napr. St. Nicolaus (nie najlacnejsi shit), namiesto pastiky si kup krkovicku a nechaj si ju pomliet a nieco z toho sprav, vyjde ta to pomaly lacnejsie ako jablka.
Slobodný font na technické kreslenie
12.6.2009 16:06 Chameleon | skóre: 21 | blog: bezbarve_zapisky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

To se trošku pleteš :-) Podívej se na konzervu fazolí (sakra teď mi vypadlo to jméno výrobce). Tam neni ani jedno éčko.. A nechápu co máš těma hambáčema??? Pokud vím, tak je to MASO. A éčko by v tom teda bejt nemuselo.. A hořčice? Asi nevíš z čeho se dělá :) NORMÁLNÍ hořčice nemá potřebu obsahovat éčka.. A skutečnou šunku sem neviděl tak 15 let.

/--OpenSUSE, prdel Linuxu.--\
12.6.2009 16:15 kkaarreell | skóre: 6 | blog: perkele
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
A nechápu co máš těma hambáčema??? Pokud vím, tak je to MASO
Tak tohle me polozilo.. Myslis tim tu pomletou kuzi, kosti, soju a mouku? :-D
Ku8aZ avatar 12.6.2009 17:00 Ku8aZ | skóre: 17
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Čímž je vlastně zodpovězeno, k čemu tam jsou potřeba ty éčka :-D Každopádně občas už je to fakt přehnaný a začínám se taky trochu dívat, co v čem je. Ale uzeniny mám rád ;-) Spíš mi vadí ty umělý sladidla, to jsou mnohem větší sr*čky.

Čeho se vlastně člověk bojí, když se bojí tmy...? jabber: ku8az AT jabbim.cz
Fluttershy, yay! avatar 12.6.2009 17:15 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Aspartam je fakt hnusný. Fuj!
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
MaSo avatar 15.6.2009 19:26 MaSo | skóre: 15 | blog: MaSo | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

přesně tá mouka, co se dává i do párků a proto jich sežereme pomalu kilo a nic moc z nich nemáme na rozdíl od kvalitní masité (domácí) klobásy :-) A ve výsledku ta klobása vyjde levněji (jak již tu někdo řekl a má naprosou pravdu, že nejsme tak bohatí, aby jsme kupovali levné věci...)

Webové síťové nástroje: http://nettools.mzettik.cz (pracuje se na tom - pomalu :-) )
MaSo avatar 15.6.2009 19:21 MaSo | skóre: 15 | blog: MaSo | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Mluvil tady někdo o masu? :-D

hoj, MaSo

Webové síťové nástroje: http://nettools.mzettik.cz (pracuje se na tom - pomalu :-) )
multi avatar 13.6.2009 15:54 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
ja si radsi koupim flak masa a mam to jiste, ikdyz ...... cim to zvire asi tak krmili.....
kotyz avatar 13.6.2009 16:29 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Masokostni mouckou ze zdechlejch krav a psu a antibiotikama. Jo na rustovy hormony bych zapomel. Po tom dostanes menstruaci a vyrostou ti chlupy i na clupech :-D :-D :-D
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
kotyz avatar 13.6.2009 16:31 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
To mi pripomelo vetu z nakyho cernobilyho filmu: "Kravy krmene touto skrmovinou maji vysoky odoj." (mluvili o pampeliskach) Sic! ;-)
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
Fluttershy, yay! avatar 13.6.2009 17:24 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Kdyby si kočky mohly vybrat, žraly by Whiskas, které je vyrobeno ze psů, kteří kdyby si mohli vybrat, žrali by Pedigree, které je vyrobeno z koček, které, kdyby si mohly vybrat, žraly by Whiskas, které je vyrobeno ze psů, kteří, kdyby si mohli vybrat, žrali by Pedigree, které je vyrobeno z koček...
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
kotyz avatar 13.6.2009 17:52 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
podle kocicaka je whiskas smejd ze supermarketu, vystavni kocky zerou neco uplne jinyho (akorat uz sem zapomel co, nakej proplan asi). ze psu se to asi nedela a buhvi jestli se to nedela z lidi jako soylent cola ... :-D
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
MaSo avatar 15.6.2009 19:35 MaSo | skóre: 15 | blog: MaSo | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

přesně tak! A čímpak to zvíře krmili... Spousta lidí si to neuvědomí, že i touto cestou dostaneme do těla spousty hnusů a "jedů" :-(

Webové síťové nástroje: http://nettools.mzettik.cz (pracuje se na tom - pomalu :-) )
Fluttershy, yay! avatar 15.6.2009 19:37 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Dříve třeba antibiotika...
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
15.6.2009 21:58 kkaarreell | skóre: 6 | blog: perkele
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
drive to byly rustove hormony, antibiotika to jsou porad
Fluttershy, yay! avatar 15.6.2009 22:00 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Nereguluje je náhodou EU?
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Luk avatar 15.6.2009 22:43 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
AFAIK jen u hovězího. U prasat se to nevyplatí a u drůbeže už vůbec.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
16.6.2009 14:10 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
ja si kupuju zasadne mleko, kde je inzerovane, ze kravicky nebyly krmene hormonama a vzdycky me pobavi ta poznamka:

*No significant difference has been shown between milk derived from cows treated with artificial growth hormones and cows not treated with artifical hormones.
Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
otasomil avatar 12.6.2009 16:00 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Dyd se staci mrknout na pivo, mliko, a ostatni potraviny ktere mely skladovatelnost radove dny az tak 2 tydny.

Dnes ? pivo i mliko bezne pul roku !!! A kazdymu to prijde uplne skvely ze si v akci nakoupi nekolik kastlu lahvacu pripadne kartonu mlika ci jogurtu.

K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
12.6.2009 16:07 Chameleon | skóre: 21 | blog: bezbarve_zapisky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

U mlíka je to normální. Pasterováním a další úpravou se zničí zárodky, takže díky balení klidně takhle dlouho vydrží..

/--OpenSUSE, prdel Linuxu.--\
Luk avatar 12.6.2009 18:00 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
U mléka se používá UHT (zahřátí na 140 stupňů a prudké ochlazení), kdy se zničí nejen mikroorganismy, ale i většina enzymů a dalších látek. Takže se mléko opravdu nekazí, ale současně ztrácí část své výživné hodnoty a zhorší se chuť.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
12.6.2009 19:22 mektige
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Taky se dá koupit "čerstvé mléko" které vydrží jen dny a tímto netrpí...
Luk avatar 12.6.2009 19:58 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Samozřejmě. I když tedy není vůbec čerstvé, je pasterizované a když jde do prodeje, už má za sebou desítky hodin života ;-)
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Fluttershy, yay! avatar 12.6.2009 20:06 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Každopádně to mléko v PETkách (dělá ho Olma?) je lepší než snad všechna krabicová mléka (i včetně plnotučných) a navíc se dá podle některých velmi dobře použít k výrobě toho superzdravého hnusu... kefíru.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Pavel Stárek avatar 13.6.2009 18:31 Pavel Stárek | skóre: 44 | blog: Tady bloguju já :-) | Kolín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
No, naopak mě mléko upravené metodou UHT balené v TetraPaku chutná víc, než nějaké jiné mléko.
Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
14.6.2009 12:28 slamák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Nejchutnější mléko, které jsem kdy pil,  bylo čerstvě nadojené , ještě teplé od krávy. Ale ne všem lidem chutná. Pravidelně jsem upíjel z bandasky, když jsem se vracel od sousedů. Cca před 25 lety.

Fluttershy, yay! avatar 14.6.2009 12:53 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Sralo se ti dobře? ~_^
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Bluebear avatar 14.6.2009 18:42 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Pokud byl od mládí zvyklý na takovou stravu, tak proč ne; čerstvě nadojené mléko může být pak prima a věřím, že je chutné.

Ovšem vím, že kdybych to zkusil já, tak bych příští týden z oné místnůstky nevylezl. :-(
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
Luk avatar 14.6.2009 19:59 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Ovšem vím, že kdybych to zkusil já, tak bych příští týden z oné místnůstky nevylezl.
Proč? Vždyť to má jen cca 6 % tuku. Taková šlehačka má obvykle 33 % a dá se vcelku bezproblémově konzumovat i v poměrně velkých dávkách. A pokud jde o laktózu (která také může způsobovat střevní potíže), ta tam zůstane i po odstředění.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Marek Bernát avatar 14.6.2009 20:04 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

A nie sú v tom aj nejaké mikroorganizmy, ktoré sú už v bežnom mlieku vyhubené?

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
Luk avatar 14.6.2009 21:02 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Pokud jde o mléko úplně čerstvě nadojené, pak je prakticky sterilní. Různé mikroorganismy se tam dostanou při dojení (záleží na čistotě vemene atd.), případně při další manipulaci, ale obvykle v nevelkém množství (podle aktuální vyhlášky nesmí u syrového mléka k přímému prodeji být více než 10000 mikroorganismů na mililitr, na některé konkrétní bakterie jsou přísnější požadavky) a než se dostatečně rozmnoží (i v teplém mléce), chvíli to trvá. Předpis je takový, že pokud se syrové mléko neprodá k přímé spotřebě do 2 hodin, musí se schladit pod 6 stupňů a prodat do 24 hodin.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Fluttershy, yay! avatar 14.6.2009 22:06 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
To možná někde ve velkopodniku... ale u nás, na dědině...!
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Luk avatar 14.6.2009 22:54 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
To, co jsem uvedl (myslím ty předepsané parametry), platí obecně pro všechny situace, kdy se prodává čerstvě nadojené (syrové) mléko konečnému spotřebiteli. A to je spíš právě "na dědině" (u drobného chovatele krav) než v nějakém velkokravíně, kde se dojí rovnou do chlazeného tanku, ze kterého se to přečerpává do mlékárenských cisteren (a žádný přímý prodej se nekoná).
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
12.6.2009 16:09 freshmouse
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Z toho článku jde skoro větší strach jak z globálního oteplování...

12.6.2009 16:16 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
vzhledem k tomu, co jsi koupil za vyrobky, tak se ani nediv, ze obsahuji nejake ,,sajrajty''.

osobne jsem slozeni a ,,nutrition facts'' zacal sledovat az od te doby, co jsem v americe, protoze se to stalo temer nutnosti... americani jsou schopni pomlet pneumatiky nasypat do toho hromadu cukru a prodavat to jako jidlo... to se pak clovek divi, co vsechno jde nacpat do jidla... a teda vetsinou to konci tak, ze si radsi koupim nekolikrat drazsi (zdravejsi) variantu vyrobku, protoze chemickym slozenim levnejsich vyrobku by se daly strasit male deti....

nejvetsi problem je sehnat jidlo (suroviny), ktere naobsahuje corn syrup a high fructose corn syrup... ve sve podstate neskodna varianta cukru po ktere se akorat trosku vic pribira na vaze... imho horsi sajrajt nez vyse zminene ecka...

nicmene, libi se mi, ze informace o energetickych hodnotach v propoctu na porci a denni davku se zacaly objevovat uz i v cesku. nedavno jsem tu objevil musli, co si dava mamjenka na snidani a nestihal jsem se divit, jak je to zdrave... jedna (mala) porce 40g musli obsahovala 13g cukru a mela nejakych 200 kalorii...

Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
12.6.2009 17:01 Messa | skóre: 39 | blog: Messa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nesmíš jíst celý den jen tohle...
Marek Bernát avatar 12.6.2009 17:44 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

No osobne si myslím, že je celý ten článok poriadne mimo. Navyše som čítal, že škodlivosť glutamanu sodného nebola zatiaľ dokázaná, existujú len nejaké zmätočné publikácie staršieho dáta, vďaka ktorým sa stalo zvykom dávať na každé druhé jedlo nálepku "Bez glutamanu sodného", zrejme hlavne ako marketingový ťah na ľudí ako ste vy.

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
12.6.2009 18:58 slamák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Uff, co to do sebe tlačíš za sračky? A hamburgr že je maso? Odkud jsi spadl? Z Měsíce?

robotics avatar 12.6.2009 19:56 robotics | skóre: 29 | blog: o_vsem_moznem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Předpokládám, že v hospodách, když du na oběd, tak to tam vaří z těch nejlevnějších surovin. Z těch největších Ečko shitů. Tak sakra co mám jíst? V zeleninách dusičnany apod. Asi chcípnu co nevidet. Potřebuju v Jihlavě najít BIO obchod.


Používejte Windows.
kotyz avatar 12.6.2009 20:53 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Na neco umrit musime. Tak proc ne na dobry a nezdravy jidlo?
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
Fluttershy, yay! avatar 12.6.2009 20:56 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Přesně... Nedokážu si představit, že bych se měl živit něčím levným a současně zdravým... to musí být dvojnásob hnusné.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
12.6.2009 20:28 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

ono je potřeba to brát s rezervou, jak už kdosi výše zmínil, chce to taky brát v úvahu jak často a v jakém množství se potravina požívá a jaké množství éčka obsahuje. Ale je fakt že u některých potravin je například přibarvování zbytečné. Například nápoje v plechovkách, typicky takzvané energydrinky. Kolik lidí ví jakou má to svinstvo barvu? Myslím že mizivé procento, všichni to lábou rovnou z piksly. Byla zmíněna hořčice, před nějakým časem jsem kupoval v nejmenovaném řetězci levnou obyčejnou hořčici bez barviv a konzervantů. Byla skvělá, jen trochu šedivá. Všichni jsme zvyklí na růžovoučké salámy a párečky. Tu barvu to má díky dusitanovým solím. Ale pochutiny z domácí zabíjačky jsou šedivé a řek bych že to celkem ničemu nevadí. Pravda, domácí uzené je taky růžové i bez dusitanů ale tam je to přípravou. Musí být naložené ve škopíku několik týdnů a to v tovární výrobě moc neklapne.

12.6.2009 21:34 kkaarreell | skóre: 6 | blog: perkele
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Tak tak, na co barviva, kdyz to zastane cervena zarovka v obchode a jidlo tak bude zdravejsi.

Navic existuji dalsi desitky dobrych napadu, jak ucinit jidlo atraktivnejsi. Napriklad Julius Mainl nas uci, ze plesnive kousky masa je treba odkrojit a zbytek omyt octovou vodou. Prodej zbozi se tak vyrazne usnadni.
MaSo avatar 15.6.2009 19:50 MaSo | skóre: 15 | blog: MaSo | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

si děláš srandu? pokud to maso už je chytlé, tak je nepoužitelné jako celek, a to platí i o ovoci, ...

Webové síťové nástroje: http://nettools.mzettik.cz (pracuje se na tom - pomalu :-) )
Luk avatar 15.6.2009 20:05 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Což ovšem neznamená, že se ho někdo nemusí pokusit prodat ;-)
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
13.6.2009 00:07 Chameleon | skóre: 21 | blog: bezbarve_zapisky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Celé to musíte brát s rezervou.. Článek jsem rozhodně nepsal jako dogma, po kterém všichni přestanem jíst hořčice, mandlovky a hambáče :-) Jenom to mělo poukázat na zbytečnost některých éček ve stravě.. Proto jsem třeba nevyfotil "Dobrý hostinec" a nepsal jak je to děsně nezdravý. U toho produktu je to přece jasné když je to z prášku ;-) Samozřejmě jsem mohl vzít i nuidlovku od číňanů a vyhrabat v tom ty éčka. Ale při ceně 3,50 Kč za kus musí být opět všem jasně, že cena musí jít na úkor "něčeho."

Navíc nechápu, proč některým přijde divné mít hamburger z masa.... recepty.vareni.cz/hamburger-po-americku-aneb-zadny-karbanatek/ dyť to přece maso BÝT má!

/--OpenSUSE, prdel Linuxu.--\
Marek Bernát avatar 13.6.2009 10:20 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Éčka sú hocikde, ale netvrdil by som, že sú škodlivé, to by tie látky neboli značené ako farbivá, konzervanty, atď, ale ako toxické látky a potravinársky úrad (alebo nejaká zodpovedná komisia) by rozhodne nedovolil, aby sa bežne vyskytovali v každej druhej potravine. Navyše, kde máte záruku, že látky značené ako "prírodné", sú, čo sa týka vplyvu na organizmus, menej škodlivé, ako tie syntetické? Život na Zemi nebol dizajnovaný, len sa vyvinul a všetky organizmy sa živia tým, čo nájdu. Kedysi dávno by istým argumentom bola prirodzená selekcia, kde populácie živiace sa škodlivými látkami proste vymrú, ale každému je jasné, že tento argument v ľudskej civilizácii dávno neplatí :-)

Mäso v jedle máte len keď si to spravíte doma a sám viete, čo do toho dávate, alebo ak si objednáte v drahej reštaurácii, kde by si nedovolili dať zákazníkom mleté kosti a kožu namiesto mäsa (aj keď už som počul o rôznych praktikách aj v jednej drahej reštaurácii...). Všade inde na vás proste budú šetriť :-)

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
13.6.2009 08:22 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
  1. V které literatuře byla prokázána škodlivost sodné soli L-glutamové kyseliny (aminokyseliny, ze které jsou tvořeny bílkoviny)?
  2. Jakou látku byste navrhoval používat jako konzervant namísto dusitanu sodného v masných výrobcích?
  3. Proč má benzoová kyselina a její draselná či sodná sůl ve vámi odkazovaném zdroji jiné „skóre škodlivosti“?

Pokud si mám vybrat, tak raději konzervanty než bakteriální toxiny. Jestli nechcete mít v potravě konzervanty, zcela logicky musíte jíst čerstvou stravu.

Omlouvám se za osobní otázku na závěr, ale nedá mi to: Jakého chemického vzdělání se vám dostalo?

13.6.2009 08:39 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Drobná oprava druhé otázky: „jako konzervant namísto dusičnanu draselného“. Nicméně dusičnany jsou v organismu redukovány právě na dusitany.
Luk avatar 13.6.2009 14:36 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
AFAIK se používají skutečně spíše dusitany než dusičnany, ale je to jedno. Kromě toho problémem nejsou ani tak samotné dusitany (v používaných množstvích nejsou fyziologicky významné), jako spíš nitrosaminy, které z nich v mase vznikají při tepelné úpravě. Jenže je zase otázka, zda konkrétně u uzeného masa představují vyšší riziko takto vzniklé nitrosaminy nebo látky (především polycyklické aromatické uhlovodíky) z kouře použitého při uzení.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Marek Bernát avatar 13.6.2009 10:24 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

+1

A P.S.: skutočne milujem ľudí, ktorí používajú ako argument proti syntetickým látkam slovo "chémia" v každej druhej vete a pritom si neuvedomujú, že celý svet okolo nás nie je nič iné ako chémia :-)

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
Luk avatar 13.6.2009 14:49 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Samozřejmě. A mnohé "prudké jedy" si v poměrně velkém množství vyrábíme přímo v těle z neškodných substrátů. Málokdo ví, že například z pektinu obsaženého v ovoci vzniká působením enzymů (ve střevních mikroorganismech) prudce jedovatý methanol, který se v játrech přeměňuje na neméně jedovatý (a navíc karcinogenní) formaldehyd a ten následně na kyselinu mravenčí. Po konzumaci většího množství ovoce jde o poměrně velké dávky, methanol je snadno prokazatelný v dechu. Podobných chemických procesů existují spousty. Některé "jedy" mají navíc v těle nenahraditelnou funkci (jsou-li ve správném množství na správném místě) - například oxid dusnatý (známý polutant obsažený např. ve výfukových plynech) hraje důležitou roli v řízení průtoku krve cévami a ovlivňuje chování červených krvinek.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Marek Bernát avatar 13.6.2009 14:59 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Tieto fakty som netušil, ale až tak veľmi ma neprekvapujú, pretože organická chémia (metanol, formaldehyd, atď) nemá zrejme svoj pôvod nikde inde ako v organizmoch :-)

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
16.6.2009 12:14 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Málokdo ví, že například z pektinu obsaženého v ovoci vzniká působením enzymů (ve střevních mikroorganismech) prudce jedovatý methanol, který se v játrech přeměňuje na neméně jedovatý (a navíc karcinogenní) formaldehyd a ten následně na kyselinu mravenčí.
Ja z teba začnem mať komplexy. Nie si tu náhodou pasovaný za odborníka na autá? A teraz ešte aj biochémia :-(
Luk avatar 16.6.2009 13:43 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Já jsem odborník na všechno ;-)
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
13.6.2009 12:03 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

+1

na druhou stranu - jedna vec jsou konzervanty, a druha vec jsou barviva. Zatimco konzervanty jsou dulezite, tak pridavat do potravin barviva me prijde jako naprosta zbytecnost a bezduvodne riziko (preci jen je rozdil mezi neprokazanou skodlivosti a prokazanou neskodnosti).

 

15.6.2009 11:07 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Přesně tak. O glutamátu jsem psal níže (škodlivost nikdy prokázána nebyla, navíc je to látka zcela přirozeně se vyskytující ve velkém množství v některých potravinách a jedna ze základních chutí, na kterou máme receptory - stejně jako třeba na cukr nebo sůl).

A co se týče konzervantů, tak nebýt dusitanu přidávaného do uzenin a jiných trvanlivých masných výrobků, měli bychom tu velké množství otrav botulotoxinem (a jak známo botulotoxin je jestli se nepletu nejprudší známý jed). Dusitan je v ochraně před botulismem nenahraditelný (byť sám není uplně ideální, hlacně možnost vzniků nitrosaminů při tepelné úpravě, pořád je to menší zlo než to před čím nás chrání).
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
Ondřej Kuda avatar 13.6.2009 15:11 Ondřej Kuda | skóre: 27 | blog: obcasny_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hm, zase jeden bludny zapis k tematu, o kterem vi autor velmi malo...
Fluttershy, yay! avatar 13.6.2009 15:23 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Teď jsem se koukal na složení pizzy z Kauflandu, kterou jsem obědval... obsahovala kouř. @_@
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
David Watzke avatar 13.6.2009 15:26 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Pizza z Kauflandu, jéje... to je jak operační systém od Microsoftu - neblbni, prosim tě! :-D
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
Fluttershy, yay! avatar 13.6.2009 15:34 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Já ji nekupoval, to naši... (Nejsou doma a já jsem se měl něčeho, tedy té pizzy, najíst... zase tak špatná nebyla.)
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Marek Bernát avatar 13.6.2009 15:35 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Kouř je náhodou geniálny film :-)

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
13.6.2009 15:37 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
arnostek je proste bozi! ;-]
Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
Pavel Stárek avatar 13.6.2009 18:39 Pavel Stárek | skóre: 44 | blog: Tady bloguju já :-) | Kolín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
To je vcelku běžná věc. Používá se i tady pro "uzení" uzenin.
Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
13.6.2009 15:48 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
E621 - L-glutaman sodný Nic moc zdravého a opět zdraví škodlivého
Neříkám, že glutaman sodný je zdravý, ale že by byl škodlivý? Imho prakticky ne...
SPD vůbec není proruská
Bluebear avatar 13.6.2009 18:21 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Základní problém je, že u látek, které nejsou vysloveně tvrdě jedovaté, není snadné určit, zda jsou vůbec škodlivé, protože mohou způsobit v organismu celou řadu reakcí, u kterých někdy není jasné, jestli jsou člověku z dlouhodobého hlediska užitečné nebo škodlivé. Když navíc vezmeme v úvahu, že každý organismus je jiný a mění se v průběhu času (někdy dost významně, aby to změnilo metabolismus) a že rozdíly v metabolismu existují i mezi různými národy, tak je z toho totální brajgl, ve kterém se vyznat je setsakramentsky těžké.

Ergo: pokud někdo tvrdí, že ví, jaké přesně účinky má konkrétní látka, tak se skoro vždycky mýlí (nebo lže), snad jedině kromě tvrdých jedů jako kyanid a pár dalších (ale i tam existují zajímavé úchylky).
To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
15.6.2009 09:48 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Bože můj to jsou ale žvásty! Třeba takový glutámát sodný není nic škodlivého. Ta hysterie kolem něj je absolutně směšná.

Glutamát je přirozená aminokyselina vyskytujícící se zcela přirozeně ve vysoké koncentraci např. v sýrech (dle toho co jsem dohledal obsahují až 1,2 g volného a 10 g vázaného glutamátu ve 100 g sýru), droždí (to obsahuje ještě větší množství glutamátu než sýry), mořských řasách (z těch se glutamát, neboli wei-su, původně i vyráběl), mase, vejcích, sojové omáčce a dokonce i v některé zelenině (rajčata, hrášek, kukuřice, ...).

Na glutamát dokonce máme receptory na jazyku - je to jedna ze základních 5 chutí, které jsme schopni vnímat. V japonsku tuto chuť nazývají "umami" a dala by se popsat jako "masová chuť", nebo prostě "plnost chuti" (proto se také přidává jako dochucovadlo do potravin - nevidím v tom žádný problém, stejně tak přidáváme do potravin sůl nebo cukr).

Žádná vědecká studie _nikdy_ nedokázala škodlivost glutamátu (v množství v kterém ho přijímáme v potravě - byť je ho přidáváno občas celkem hojně - zkoumalo se to hlavně v souvislosti s čínskými restauracemi). Jediné co se zjistilo je, že velmi malý zlomek populace je na glutamát přecitlivělý (ale stejně tak existuje přecitlivělost na jiné přirozené složky potravin).
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
15.6.2009 09:52 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Jen menší upřesnění (aby mě někdo nechytal za slovíčka) - aminokyselina je kys. glutamová, glutamát sodný je její sůl.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
Marek Bernát avatar 15.6.2009 10:42 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Vo vlastnostiach soli a kyseliny je ale dosť významný rozdiel, takže argumentovať spôsobom "kyselina je OK => soľ je OK" nie je korektné. Ničmenej závery vo vašom komentári sú AFAIK správne.

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
15.6.2009 10:49 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Mluvil jsem o vlastnostech soli (ta se také v potravinách přirozeně vyskytuje), jen jsem nesprávně všude uváděl aminokyselina :-) Jde prostě obecně o glutamátové anionty.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
Luk avatar 15.6.2009 12:26 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Kromě toho většinou není příliš důležité, jestli je to sůl nebo volná kyselina (v tomto případě i v jiném). Tady bych si tipl, že sodná sůl reaguje s HCl v žaludku za vzniku kyseliny glutamové a chloridu sodného (předpokládám, že vazba v soli není příliš pevná, že chloridový aniont se na sodný kationt váže mnohem pevněji a že to povede k oné reakci).
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Marek Bernát avatar 15.6.2009 13:56 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Záleží od prostredia (katalyzátorov) a ostatných reaktantov, ktoré prichádzajú do úvahy. Takže podľa mňa to väčšinou naopak dôležité je.

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
Luk avatar 15.6.2009 15:53 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
U potravin a nápojů se mnohdy udává složení pouze v obsahu jednotlivých iontů, protože právě není až tak důležité, jak přesně jsou vzájemně vázány. Podobně třeba u léčiv se volí vhodná forma (volná kyselina nebo určitá sůl) podle toho, jaké má fyzikálně chemické vlastnosti (rozpustnost, stabilitu, senzorické vlastnosti apod.), přičemž rozhodující je množství příslušné funkční skupiny.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Marek Bernát avatar 15.6.2009 16:04 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Mne to pripadá, že v prvej vete so mnou nesúhlasíte (nezáleží na tom) a v druhej áno (záleží na tom). Asi som niečo nepochopil. Podľa mňa je zrejmé, že na tom záleží. Ak napríklad dáte organizmu určitú kyselinu, tam kde očakáva soľ, tak na nu nemusí vôbec reagovať, alebo môže reagovať nežiadúco. A naopak, ak mu dáte soľ namiesto kyseliny. Mýlim sa?

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
Luk avatar 15.6.2009 18:00 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Problém je v tom, že organismus "neočekává". Má obrovské množství mechanismů (povětšinou sestávajících z katalyzovaných reakcí), které určitým způsobem fungují a mohou do nich vstupovat různé látky. V oněch mechanismech nejsou ani tak důležité konkrétní látky, jako jejich funkční skupiny nebo ionty.

Pokud se například hovoří o sodíku (iontovém), není příliš důležité, v jaké konkrétní sloučenině na počátku byl. Organismus ho využije ve formě chloridu, uhličitanu, octanu atd., prostě ze sloučenin, ze kterých ho může získat. Totéž anionty (například jód lze zcela ekvivalentně přijímat v mnoha sloučeninách) nebo funkční skupiny (například morfiniová skupina má stejné účinky, ať jde o volnou bázi nebo některou sůl; nehovořím teď o praktické použitelnosti, tak se výrazně liší).

Řečené neplatí v případech, kdy není konkrétní sloučenina fyziologicky využitelná (nemůže vstoupit do metabolismu), případně kdy podléhá nějakým reakcím ještě dříve, než vstoupí do metabolismu.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Marek Bernát avatar 15.6.2009 18:06 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

Aha, dík za ozrejmenie; nevedel som, že organizmus je až takto univerzálny.

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
Luk avatar 15.6.2009 18:45 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Jinak samozřejmě platí, že i "nezajímavá" část molekuly se využije. Tedy pokud je "zajímavý" (z nějakého pohledu) jen aniont, tak i s kationtem je potřeba počítat. To je právě ten zmíněný důvod, proč se uvádí (například na minerálkách) přehled obsahu jednotlivých iontů (uvádí se Na+, K+, Mg2+, Ca2+, I-, HCO3-, SO42- atd.) a není uvedeno množství konkrétních sloučenin.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
15.6.2009 20:53 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Tohle není mysterium živého organismu, ale takhle se chová i obyčejná kádinka. V principu nerozlišíte, jestli jste roztok připravil smíšením ekvimolárního množství glutamové kyseliny a chloridu sodného, anebo ekvimolárního množství kyseliny chlorovodíkové a glutamátu sodného. V případě rozpustných elektrolytů vystupuje v roztoku kation a anion nezávisle na sobě (musí být jen splněna podmínka elektroneutrality a rovnovážná konstanta autoprotolýzy vody).

Ostatně na toto téma směřovala i jedna z mých předchozích otázek týkající se rozdílného „skóre škodlivosti“ benzoové kyseliny a její sodné a draselné soli.
Marek Bernát avatar 15.6.2009 21:05 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!

No tak jasné, ale čo presne znamená splnenie tých podmienok? Sú splnené vždy? Zvlášť v živom organizme, kde je tých reakcií obrovské množstvo a prebiehaju na rôznych miestach (vnútrobunkovo -- mimo a vnútri jadra, medzibunkovo, atď), kde predpokladám, je v každom prípade trochu iné prostredie s rôznymi vlastnosťami a katalyzátormi. Budú zasa vždy splnené pre každú možnú kombináciu kyselín a soli? Veľmi zrejmé mi to nepríde, ale nie som chemik ani biológ...

physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
15.6.2009 21:51 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Kouzlo fyzikální chemie je v tom, že platí nejen pro kádinku na stole, ale i pro živý organismus. Uvedené podmínky musejí být splněné vždy (v kontextu případů, které nás teď zajímají).

O formě (kation, anion, elektroneutrální molekula) v případě acidobazických rovnováh rozhoduje výhradně pKa dané skupiny a pH okolní prostředí (pufru). Například při pH 7,2 se bude glutamová kyselina vyskytovat prakticky výhradně jen ve formě glutámatu (anionu).
Veľmi zrejmé mi to nepríde, ale nie som chemik ani biológ...
Já se zase trochu o fyzikální chemii zajímám. ;-)
Luk avatar 15.6.2009 21:57 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jste to co jíte!
Tohle není mysterium živého organismu, ale takhle se chová i obyčejná kádinka.
To ano, ale jednak je to v živých systémech ještě o kus dál díky tomu, že za přítomnosti katalyzátorů mohou probíhat i reakce, které by jinak neproběhly. Navíc se od počátku bavíme o tom, co to udělá v těle člověka.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.