Portál AbcLinuxu, 3. května 2025 22:50
Jezdím po silnici už moc let, a kamiony jsou čím dál nebezpečnější. Na rozdíl od "boření mýtů" ovšem je trochu jiné vysvětlení. Řidiči kamiónů jsou nuceni čím dál více pracovat na doraz. Rozhodně více, než třeba před deseti lety. Řidiči kamiónů jsou často unavenější, a i když je řidič sebelepší, při únavě prostě jezdí hůře.Tak to je - 100 bodov.
Jezdím po silnici už moc let, a kamiony jsou čím dál nebezpečnější.Takže nyní pár čísel. V roce 2004 zavinili řidiči kamionů (12t+) celkem 10 408 nehod, při kterých přišlo o život 58 lidí. V roce 2005 to bylo 10 936 nehod s 61 mrtvými, v roce 2006 celkem 10 905 nehod s 53 mrtvými a konečně v roce 2007 to bylo 9 223 nehod s 47 mrtvými. Kde je ta "čím dál větší nebezpečnost"?
Pocet nehod a mrtvych mozna klesl, statistiky neznam. Otazkou ale zustava, nakolik je to tim, ze kamionaci jezdi slusneji a nakolik tim, ze si na ne ostatni ridici davaji vetsi pozor. Osobne se priklanim spis k te vetsi pozornosti.Jezdím po silnici už moc let, a kamiony jsou čím dál nebezpečnější.Takže nyní pár čísel. V roce 2004 zavinili řidiči kamionů (12t+) celkem 10 408 nehod, při kterých přišlo o život 58 lidí. V roce 2005 to bylo 10 936 nehod s 61 mrtvými, v roce 2006 celkem 10 905 nehod s 53 mrtvými a konečně v roce 2007 to bylo 9 223 nehod s 47 mrtvými. Kde je ta "čím dál větší nebezpečnost"?
Dost často, jako třeba v tomto případě, se jeden extrémní názor autor rozhodně "zbořit" názorem přesně opačným, rovněž extrémním, a nepravdivým názorem.V čem jsem "extrémní autor" a v čem je můj názor nepravdivý?
... lepí se pomalejším osobákům na zadek ... .... Jen s malou poznámkou - takhle se chovají někteří řidiči kamionů ...Zkus si jet někdy podle předpisů před kamionem, to znamená ve městě maximálně 50 km/h, mimo 90 km/h a pokud nepojedeš nějakým úsekem nad možnosti kamionu, tak ho budeš mít téměř jistě nebezpečně u zadku do doby, něž výrazně nezrychlíš, nebo mu dřív nepovolí nervy a i s tou krávou tě nepředjede. Takhle se samozřejmě nechovají jen řidiči kamionů, ale v podstatě všichni, jenže je rozdíl mít dva metry za zadkem tunový osobák se srovnatelnou brzdnou dráhou nebo desetitunového drobka. On ten řidič kamionu sedí výš a líp vidí, takže je schopny na podmět zareagovat ne až podle brzdových světel osobáku před sebou a ve finále je méně nebezpečný než podobně jezdící klouček v 30 let staré škodovce, ale i tak to není nic příjemného mít něco takového těsně za zadkem.
mimo 90 km/h a pokud nepojedeš nějakým úsekem nad možnosti kamionu, tak ho budeš mít téměř jistě nebezpečně u zadku do doby, něž výrazně nezrychlíš, nebo mu dřív nepovolí nervy a i s tou krávou tě nepředjede.Tohle bych možná považoval za jeden z dalších mýtů - kamiony mají maximální povolenou rychlost 80km/h a musí schovávat deset tachografů - málokterý si proto troufne jet rychleji. (Teda aspoň z našich, kterým hrozí bodové ztráty)
kamiony mají maximální povolenou rychlost 80km/h a musí schovávat deset tachografů - málokterý si proto troufne jet rychleji
V tom případě mi tachometr přeměřuje tak o 30 km/h a GPS o 20 km/h. Protože kamiony jedoucí 110 km/h už jsem viděl mockrát a 90 km/h jich na dálnici jezdí většina.
Zkus si jet někdy podle předpisů před kamionem, to znamená ve městě maximálně 50 km/h, mimo 90 km/h a pokud nepojedeš nějakým úsekem nad možnosti kamionu, tak ho budeš mít téměř jistě nebezpečně u zadku do doby, něž výrazně nezrychlíš, nebo mu dřív nepovolí nervy a i s tou krávou tě nepředjede.To ovšem nedělá zdaleka každý řidič kamionu. Za poslední rok mě předjel snad jen jeden jediný kamion, a přitom se nedá říct, že bych jezdil nějak zvlášť nepředpisově (např. padesátku dodržuji prakticky vždy, někdy mi to samozřejmě trochu "ujede", ale to se moc často nestává).
Za poslední rok mě předjel snad jen jeden jediný kamion…
Však oni taky člověka nepředjedou (pokud to není taky kamion), to musí jet už zatraceně pomalu. Jen se mu nalepí na zadek a drží se těsně za ním.
Jinak velky dik LuKovi za skvely clanek, az na kontroverzni prvni mytus, v nemz je mnoho veci ktere jsou subjektivni, jde o velmi vecny a lidsky pojatou argumentaci. Nechces ji poslat do CESMADu?
Jeste by nebylo od veci napsat tam dusledek zakazu jizd a tedy zvyseni poctu kamionu a zvyseni poctu ridicu, kterym je zvyseni ceny prepravy a promitnuti tohoto nakladu do finalni ceny vyrobku. Tj. zaplati to treba prave ten chalupar, ktery si v patek pri odejzdu na chalupu mne ruce jak ma ty silnice volne...
A jeste jedna subjektivni domnenka. Podstatne horsi nez ridici kamionu jsou ridici autobusu. Osobne bych do zadneho nesedl, kdyz vidim co delaji na silnicich, mel bych strach o svuj zivot.
A uplne na zaver, dnes jsem jel do Opavy nejaky ten usek za kamionem. Tipnete si kolik si to metl. 100 km/h a trmacel jsem se za nim tak dlouho jen protoze neubiral pres vesnice.
Existuje mnoho slušných řidičů kamionů...Taktiež existuje mnoho slušných a vysokoškolsky vzdelaných Rómov.
Taktiež existuje mnoho slušných a vysokoškolsky vzdelaných Rómov.Nerikam ze nejsou, ale zatim jsem zadneho v zivote nevidel/nepotkal. A i ti kteri byli obecne povazovani za extremne slusne, se v nakonec ukazali naprosto stejne jako vsichni ostatni.
Taktiež existuje mnoho slušných a vysokoškolsky vzdelaných Rómov.Slušných nepochybuji, znám takové, ale o Romovi s vš. titulem jsem nikdy neslyšel.
Nepublikoval jste tohle uz nekde?Ne. Je to čerstvě napsáno.
Mam pocit ze jsem clanek s prakticky stejnym obsahem uz nekde cetl.To je klidně možné, též jsem četl hodně podobných článků (resp. každý se zabýval částí problematiky, tohle je taková syntéza všech relevantních věcí).
Hm, co se tyka nametu na dalsi dily, kdyby byl nahodou potreba, co neco o "ekologickych poplatcich" nebo o tocivych momentech a tom jak spravne predjizdet?"Ekologické" poplatky mám v plánu. O předjíždění jsem už kdysi něco málo napsal (ne o tom, jak provést ten manévr, ale o mýtech, které zde panují).
Tuhle jsem docela skripal zuby kdyz jsem koukal co kolega predvadi se svoji trivalcovou felicii.Felicie tříválcové motory nikdy neměla (používaly se motory 1.3 MPI 40 kW, 1.3 MPI 50 kW, 1.6 MPI 55 kW a 1.9 D 47 kW). Tříválec dostaly až Fabie, a to ne úplně od začátku. Byly/jsou to motory jak zážehové (1.2 HTP), tak vznětové (1.4 TDI). To jen pro úplnost
Jen pro úplnost měly Felicie ještě motory s jednobodovým vstřikem Bosch MonoMotronic A pro některé zahraniční trhy (tuším Rusko) se dokonce vyráběla i verze s karburátorem (LEKR myslím, neboli licenční Pierburg 2E3).
snad ještě méně než nechvalně známých Fabií s litrovým motorem, které se dělaly po krátké období před nástupem HTPPodle toho, jak jezdila Fabie s motorem 1.2 - nemusely se tyhlety do kopce tlačit?
Jenže ten obecný předpis si každý mohl vykládat jinak.Známý autoškolník mi v době, kdy se tohle měnilo, říkal, že správně (podle současných předpisů) je blikat doprava při nájezdu i sjezdu z kruháče. U víceproudých se bliká ještě když přejíždíš z pruhu do pruhu. Že si to každý vyložil jinak, to je věc druhá, ale od toho teoreticky máme dopravní policii.
Známý autoškolník mi v době, kdy se tohle měnilo, říkal, že správně (podle současných předpisů) je blikat doprava při nájezdu i sjezdu z kruháče.To je věc názoru. Podle názoru mnoha lidí se mělo blikat doleva a při výjezdu pak doprava nebo vůbec, podle toho, jak byl výjezd napojen.
Že si to každý vyložil jinak, to je věc druhá, ale od toho teoreticky máme dopravní policii.Dopravní policie může pouze kontrolovat dodržování pravidel, ne určovat jejich výklad - to může pouze soud a to ještě jen pro ten jeden konkrétní případ a podle obecných zásad soudního řízení. Tedy pokud je někdo obviněn z přestupku, pak samozřejmě při nejasnosti platí ten výklad, který je pro řidiče příznivější.
To je věc názoru. Podle názoru mnoha lidí se mělo blikat doleva a při výjezdu pak doprava nebo vůbec, podle toho, jak byl výjezd napojen.Asi to byla věc názoru, to jo, ale z Ministerstva dopravy. Jaký je názor mnoha lidí je v takovém případě vcelku podružné.
Dopravní policie může pouze kontrolovat dodržování pravidel, ne určovat jejich výkladViz výše...
já nevím, co furt řešíte, a co oni řešili; tehdejší vyhláška hovořila jasně, blikalo se před změnou směru jízdy a poučka doplňovala, že pouze tam, kde je možno si vybrat - tj. neblikalo se do zatáček a stejně tak ani při nájezdu do kruháče, protože tam prostě jinam jet nelze, stejně jako v té zatáčceNo vidíš a tady se právě rozcházíš i s názorem zkušebních komisařů. Při nájezdu na kruháč se blikat muselo, stejně jako musíš blikat do křižovatky ve tvaru T, kde odbočuješ doprava a odbočení doleva ti zakazuje nějaká značka.
Aspoň budou připraveni na praxiheh, všechno zlé je k něčemu dobré? - problém je, že u zkoušek budou vyžadovat teorii, nikoliv praktické zkušenosti jakou nepředloženost očekávat od jiných řidičů
Ve spoustě vesnic (a nejen vesnic) taky značky nejsou a bere se to, že širší je hlavní.jo, v tej naší vesnici jsem na odbor investiční (neb v působnosti odboru dopravy to samozřejmě není) vznesl prosbu, zda by nemohli jednu průtahovku označit formálně za hlavní, právě protože to tak řidiči často berou (tedy krom toho, že to dává smysl z hlediska hustoty provozu aj.), a hádej, jak jsem dopadl ...
Z nějakého odhadování značek zezadu se nedá tvar křižovatky určovat, co vy víte, jestli tam není jen reklama nebo jestli značka není přeškrtnutá.přeškrtnutý trojúhelník nebo přeškrtnutá stopka není přípustná, a reklamu toho tvaru na rohu křižovatky jsem ještě neviděl ... ale samozřejmě nelze na to 100% spolehnout, je to prostě jen vodítko, co může řidič předpokládat, když to vidí
Pokud není, musíte předpokládat, že na hlavní silnici jsou všichni ostatní…ano, a právě s tím byly "správné" odpovědi v tom testu v rozporu :-/
hádej, jak jsem dopadlŽádoucí je počkat si, až tam z vedlejší pojedou policajti (nebo ještě někdo z příslušného odboru úřadu) a vzít jim to těsně před čumákem (bezpečně, ale efektně). Brzy se tam značky objeví.
přeškrtnutý trojúhelník nebo přeškrtnutá stopka není přípustná, a reklamu toho tvaru na rohu křižovatky jsem ještě neviděl ... ale samozřejmě nelze na to 100% spolehnout, je to prostě jen vodítko, co může řidič předpokládat, když to vidíTy značky mohou být orezlé a pak nejsou platnými značkami. Když je tam nějaký tmavě hnědý trojúhelník postavená na špičku, proč by se podle toho měl někdo řídit? Podstatné samozřejmě je, že řidič se řídí pouze podle těch značek, které jsou pro něj směrodatné podle zákona. Ostatní mohou sloužit jako "hint", ale to je asi tak všechno.
Žádoucí je počkat si, až tam z vedlejší pojedou policajtity jsem tam viděl za celou dobu dvakrát, večer při venčení psa, tak to bych se teda načekal, krom toho v obou případech jeli ve směru, kde se konkrétně u nás nic zprava nepřipojuje
(nebo ještě někdo z příslušného odboru úřadu)bohužel nikdo významný tam (AFAIK) nebydlí
přeškrtnutý trojúhelník nebo přeškrtnutá stopka není přípustnáNic takového jsem v zákoně nenašel. Navíc v rozporu se zákonem (§ 78) je umístěna snad většina značek, takže proč by správci komunikací neporušovali i toto…
Aha, ono je to až ve vyhlášce, beru zpět.přeškrtnutý trojúhelník nebo přeškrtnutá stopka není přípustnáNic takového jsem v zákoně nenašel.
Navíc v rozporu se zákonem (§ 78) je umístěna snad většina značekMého otce chtěli včera ráno pokutovat za porušení zákazu zastavení u nás v ulici. Potíž byla v tom, že tam zastavil předevčírem odpoledne a to tam ta značka ještě nebyla, objevila se tam až večer nebo v noci, další zákazy zastavení okolo (v opačném směru a v okolních ulicích) tam byly sice už od čtvrtka, ale i tak nebyla dodržena zákonná lhůta. Otec samozřejmě odmítl vyřešení v blokovém řízení a tak se to bude řešit na úřadě. Mimochodem, tyhle zákazy se u nás objevují často, tak v 10 % podle zákona, v 90 % v rozporu s ním. Zatím to ale nikdo nechtěl řešit pokutou, tohle byl první případ. Už jsem kvůli tomu kdysi prudil na dopravním odboru MÚ, bohužel bez efektu - situace se nezlepšuje. Úřad to svádí na ty, kteří požádali o zvláštní užívání komunikace - jenže je to právě úřad, který má kontrolovat dodržení podmínek vydaných povolení (jejichž obsah mi mimochodem odmítli poskytnout, což je opět v rozporu se zákonem). Ještě jednou se tam ty značky objeví protiprávním způsobem a půjdu do toho opravdu tvrdě. Tím myslím získání přístupu k vydaným povolením třeba i soudní cestou, a také trestní oznámení kvůli podezření ze spáchání trestného činu § 158 Zneužívání pravomoci veřejného činitele nebo § 159 Maření úkolu veřejného činitele z nedbalosti (úředníci totiž zjevně neplní své povinnosti).
Vymluvy - v evropskych mestech jsou kruhaky casto mnohem mensi nez u nas (a navic, nepochybuji o tom, ze mame stejne normy).Těžko mohou být "mnohem menší", protože existuje předpis na šířku jízdního pruhu. U nás se běžně staví kruháky tak, že je to nadoraz (protože není zvětšen obrys původní křižovatky). Čili si nedokážu představit, že by existoval kruhák se šířkou jízdního pruhu třeba 2,5 metru.
Nejde o sirku pruhu, spis o velikost toho vnitrniho kruhu.Ta se u nás leckdy blíží nule. U toho bruselského je sice malý průměr kruhu, ale zůstává široká vozovka okolo. To právě u mnohých českých kruháků není (i když ty nejhorší případy byly většinou dělané jen jako provizorium, viz Dražkovice).
Dávaj blinkry i před kruháčem jako by to byla křižovatka, takže auta za tím předním vědí, kam jede, a podle tohe se chovají.Tak doufám, že tohle u nás nezavedou. Zažil jsem to na Zélandu a moc mě to nenadchlo. Podle mě tohle může fungovat jen na malých kruháčích. Když je kruháč velký, tak je to výrazně horší, než to co se používá u nás. Pokud totiž nevíš, kde auto, kterému (ne)máš dát přednost vjelo na kruháč, tak jsi víš kde. Nehledě k tomu, že jsou i kruháče s více než čtyřmi silnicemi. Lze samozřejmě zablikat i před opuštěním kruháče. Nevím jak v Dublinu, ale na Zélandu to moc řidiců nedělalo a nepochybuji o tom, že u nás by to dopadlo stejně. Možná jsou jen v Dublinu lepší (slušnější) řidiči než u nás. V každém případě dělat to správně klade na řidiče vyšší požadavky, než náš stávající způsob a i ten, aspoň podle mě, dost řidičů nezvládá.
(5) Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle § 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy.
Ke zbrzdění dopravy na většině silnic stačí i malý počet kamionů, protože se obtížně předjíždějí.Protože na silnici je dost řidičů osobních aut, kteří neumí předjíždět.
Mam to nakreslit?Už jsem tak učinil rukou smělou neumělou. Je to v příloze příspěvku.
Ako sa moze zaradit kamion predomnou "natesno" ???Může. Když pravým zadním rohem "lízne" levý přední roh předjížděného.
Myslis ze sa da spravit na kamione "mysicka"?Jde. S kamionem lze absolvovat i "losí test" v plné rychlosti, co dovolí omezovač. Samozřejmě za předpokladu, že není naložen tak, aby se převrátil. Ale s prázdným to jde zcela bez problémů.
Nespolieham sa na to a samozrejme ze pred kazdym "nalepovacim" predbiehanim za kamion sa snazim drzat si co najlepsi odstup a cim skor sa zaradit, ale ono to nieje az take riziko ako to tu kreslite..."Nejlepší odstup"? Větší odstup = delší čas "bez ochrany". Kratší odstup = méně času na reakci při brzdění kamionu. Je to vyvažování mezi dvěma riziky. Platí zásada "nejedu, kam nevidím". Klidně mohu předjíždět za kamionem (ale na natěsno), pokud na základě vizuální kontroly vím, že je protisměr dostatečně dlouho volný a nemůže se tam nic objevit (třeba z nějaké boční silnice). Pak mohu předjíždět i pomalu za kamionem. Ale stejně to většinou nedělám, protože je lepší si počkat, až kamion předjíždění dokončí a předjíždět (rychleji, bezpečněji) až potom, kdy hladce předjedu i ten přední kamion.
Predo mnou ide kamión rýchlosťou 70km/h. Začne predbiehať iný kamión a zvyšuje svoju rýchlosť na 90km/h - zaradím sa za ním a držím si mierny odstup aby som stihol v prípade že si to kamionista rozmyslí bezpečne ubrzdiť a zaradiť sa za kamión ktorý predbiehame (t.j. +/- 3 - 5m). V tom si ale vodič kamónu ktorý predbieha všimne (ako si to bol nakreslil) že oproti sa rúti druhý kamión (čo je imho blbosť lebo kamion sa neodváži a nedovolí predbiehať "do zákruty" (väčšinou sa to deje na rovných cestách a pri 101 percentnej istote že to stihne - žiadne len-tak-tak), a ak by aj samozrejme že ho nebudem bezhlavo nasledovať podľa hesla, keď ide kamión idem samozrejme aj ja...). Má niekoľko možností možnosti a vyberie si samozrejme podľa teba tú najhoršiu a spraví myšičku. Samozrejme predbiehaný kamión je blbec a rýchlosť nezníži ale ju udržuje stabilne na 70 km/h pri ktorých sme ho spolu s kamiónom predo mnou začali obiehať (alebo ju povedzme mierne zvýši - sv*niar ). Ok.
Takže kamión urobí myšičku 5m pred prichádzajúcim kamiónom ktorý sa na mňa valí v rýchlosti 70km/h (kedže zbadal že kamionista sa na neho rúti a stíha to len tak tak - spomalil z 90 km/h na 70 km/h (19 m/s) lebo pud sebazáchovy neoklameš a navyše vezie dosť drahý náklad - povedzme autá). Takže kamión spravil myšičku 5m pred prichádzajúcim kamiónom (imho ďalšia blbosť - náves sa nestihne zaradiť prichádzajúci kamión by ho pri tejto "modelovej" situácii zachytil...) a akceleruje ďalej - uvažujme dĺžku kamióna s ťahačom 17m (za niečo kratšie by som sa neodvážil nalepiť a spolu s ním predbiehať) čiže ja zbadám kamión ktorý ide oproti (za predpokladu že nevykukujem spoza toho ktorý predbieham) vo vzdialenosti približne 30 - 35 metrov predo mnou čiže pri mojej rýchlosti okolo 90 km/h a oproti idúcemu kamiónu s rýchlosťou 70 km/h mám čosi viac ako sekundu až sekundu a pol(podľa vzdialenosti a faktu či kamion oproti nezačne brzdiť), ale ja samozrejme nečakám na to čo spoza myšičkového kamióna vybehne, ale sa bleskovo zaradzujem pred obiehajúci kamión lebo ten ktorý spravil myšičku zvyčajne akceleruje ďalej a vytvára priestor (minimálne 10 - 25 m/s !!!) a ak by aj sa aj to nestalo stále ma ešte môže pustiť kamión ktorý som predbiehal - ale na to sa nesmie spoliehať.
Na záver len toľko: Nechválim sa tým, a nerobím to bezhlavo a zakaždým keď sa to dá, ale za normálnych okolností je tento manéver ak je dobre zvládnutý a na odpovedajúcom aute bezpečný. Človek musí vedieť odhadnúť riziko (noc/deň, stav vozovky, znalosť cesty na ktorej sa to odohráva (či bude zachvíľu zákruta, či niesu na ceste nerovnosti, či je dostatočne široká ak by sa niečo nevyvýjalo dobre a pod.)) - tieto všetky predpoklady musí šofér brať do úvahy (schválne nevravím dobrý šofér lebo ak si myslíš že si dobrý šofér je lepšie ak okamžite vystúpiš z auta (hoc aj za jazdy ) - narobíš menej škody a utrpenia sebe aj iným).
čo je imho blbosť lebo kamion sa neodváži a nedovolí predbiehať "do zákruty"Do zatáčky ne, ale přes horizont ano. Mockrát jsem viděl situaci, kdy předjíždějící kamion vytlačil ze silnice protijedoucí auto. Asi dvakrát jsem to byl já, kdo musel ven na trávu (naštěstí bylo kam), když jsem se vyhoupl na vrchol kopce a proti mně se hnaly dva kamiony vedle sebe (ovšem totéž se mi stalo i s osobáky, není to jen věc řidičů kamionů).
lebo ten ktorý spravil myšičku zvyčajne akceleruje ďalej a vytvára priestorPokud už je na omezovači, nemůže dál akcelerovat.
Nechválim sa tým, a nerobím to bezhlavo a zakaždým keď sa to dá, ale za normálnych okolností je tento manéver ak je dobre zvládnutý a na odpovedajúcom aute bezpečný. Človek musí vedieť odhadnúť riziko (noc/deň, stav vozovky, znalosť cesty na ktorej sa to odohráva (či bude zachvíľu zákruta, či niesu na ceste nerovnosti, či je dostatočne široká ak by sa niečo nevyvýjalo dobre a pod.)) - tieto všetky predpoklady musí šofér brať do úvahySamozřejmě. A já k tomu přidávám zásadu vizuální kontroly. Nejen v tomto případě, ale i obecně. Prostě: nemám dokonalý přehled = nejedu tam. Tečka.
lebo kamion sa neodváži a nedovolí predbiehať "do zákruty" Kolik si toho zatim najezdil?Kamion sa neodvazi sa predbiehat kamion do zakruty... Najazdil som zatial nieco cez 125 000 km...
Tak to uz jsi velkej klukK tym tvojim bludom, taraninam, dristom, tuzbam a urazkam sa velmi neoplati reagovat snad asi len jedno: ak kamion dupne alebo skoci na brzdu tak sa bude smykat takych dobrych 50 - 70m ak nieje plne nalozeny, alebo pretazeny (ako nase kamiony zvyknu byt vo vacsine pripadov) a ver tomu ze nezastane v tej sekunde v ktorej dupne - budu skripat brzdy, naves zacne predbiehat tahac ... a tych 3 - 5 m mi na zacatie brzdenia (budem potrebovat brzdit niekolko krat kratsie ako kamion!) bude stacit... a o tom ako by ho to stocilo keby viezol tekuty naklad a slapol by v 90 km rychlosti na brzdu radsej ani nepisem... A este jedna vec, nechces ma stretnut na cestach? Myslis ze ta budem ohrozovat? Jazdim uplne normalne, s prehladom a hlavne sa snazim rozmyslat pri soferovani, odhadovat (riziko, vzdialenosti, možné komplikácie, nepredvídané okolnosti) a hlavne niesom samovrah na skode 120 alebo favorit (ktore ma bezne predbiehaju v 120km/h)!Predjizdejici kamion pred zatackou uz jsem videl mockrat, jednou me takovej magor vyhnal ze silnice i se ctyrma deckama v aute mezi Bytcou a Zilinou. Jinak je ten tvuj text plnej zhovadilosti a veci, za kterej bys zaslouzil poslat zpatky na do autoskoly a pokud mozno zpatky trenazer... Namatkou: zaradím sa za ním a držím si mierny odstup aby som stihol v prípade že si to kamionista rozmyslí bezpečne ubrzdiť a zaradiť sa za kamión ktorý predbiehame (t.j. +/- 3 - 5m) Tak pokud na to dupne, tak se pri 3-5 metrech nestihnes ani leknout. lebo kamion sa neodváži a nedovolí predbiehať "do zákruty" To uz jsem rozebiral Samozrejme predbiehaný kamión je blbec a rýchlosť nezníži ale ju udržuje stabilne na 70 km/h Nevim proc by ji mel snizovat... Ten druhy odstavec snad ani nebudu rozebirat. Tohle muze napsat jen prase nebo nekdo, kdo zna silnicni provoz z Need for Speed. Opravdu doufam, ze na silnici te nikdy nepotkam. Bohuzel ale asi potkavam...
K tym tvojim bludom, taraninam, dristom, tuzbam a urazkam ...no jestli tě uráží holá fakta, tak to je pak těžký
ak kamion dupne alebo skoci na brzdu tak sa bude smykat takych dobrych 50 - 70m ak nieje plne nalozeny, alebo pretazeny (ako nase kamiony zvyknu byt vo vacsine pripadov) a ver tomu ze nezastane v tej sekunde v ktorej dupne - budu skripat brzdy, naves zacne predbiehat tahac ... a tych 3 - 5 m mi na zacatie brzdenia (budem potrebovat brzdit niekolko krat kratsie ako kamion!) bude stacit... a o tom ako by ho to stocilo keby viezol tekuty naklad a slapol by v 90 km rychlosti na brzdu radsej ani nepisem...MUHEHE, co jsem teď o kousek vedle napsal
hlavne niesom samovrah na skode 120 alebo favorit (ktore ma bezne predbiehaju v 120km/h)!jasně, panáček si nejspíše koupil nějakou "západní" šunku, tak teď bude machrovat
Ale myslim, ze vim, jak te poznam. Bude za tebou v tesnem zavesu zpoceny a nasrany andel strazny s tvari plnou vrasek
O to ide. Napsals nejaka cisla a ta vypovidaji o tom, ze neumis pocitaturazat ma nebudes! si precitaj moj prispevok este raz, a popripade si to aj nekresli ked nerozumies slovencine - tie cisla su pouzite priblizne ako odpoved na obrazok pred tym (cisla vychadzaju z tej cmaranice pred tym) a samozrejme ze tak ako aj ta cmaranica su pritiahnute za vlasy, ale nenecham sa urazat ze neviem pocitat...
Tak pokud na to dupne, tak se pri 3-5 metrech nestihnes ani leknout.jj, oblíbený omyl, že když je to velké a těžké, tak to musí brzdit výrazně pomaleji než osobák ...
diving effectČesky se tomu nadává "klopný moment", je daný velikostí dvojice sil (kolo-vozovka a odstředivé) a vzdáleností jejich působišť. Účinek a odlehčení/přitížení kol pak závisí na jeho velikosti, rozvoru a rozchodu kol (podle směru zrychlení), ve složitějších případech (více náprav, brzdění/akcelerace v zatáčce) i na tuhosti vypružení.
Takže kamión spravil myšičku 5m pred prichádzajúcim kamiónom (imho ďalšia blbosť - náves sa nestihne zaradiť prichádzajúci kamión by ho pri tejto "modelovej" situácii zachytil...) a akceleruje ďalej - uvažujme dĺžku kamióna s ťahačom 17m (za niečo kratšie by som sa neodvážil nalepiť a spolu s ním predbiehať) čiže ja zbadám kamión ktorý ide oproti (za predpokladu že nevykukujem spoza toho ktorý predbieham) vo vzdialenosti približne 30 - 35 metrov predo mnoueh? nějak jsem ten model nepochopil ... jakože kamion začne uhýbat když mají čela 5 m od sebe? no ale v tom případě neuvidíš protisměr na 30-35 m, protože ho neuvidíš v okažiku, kdy uhne čelo, ale teprve až uhne celý, včetně návěsu, takže připočítávat si těch 17 m délky kamionu k dobru je blbost
ale sa bleskovo zaradzujem pred obiehajúci kamión lebo ten ktorý spravil myšičku zvyčajne akceleruje ďalej a vytvára priestor (minimálne 10 - 25 m/s !!!)tak nevím, poněkud pochybuju o tom, jestli jsi někdy viděl na silnici dva kamiony za sebou ... jednak rozdíl rychlostí předjíždějícího a předjížděného zdaleka nebývá 10-25 m/s (= 36 až 90 km/h!), jednak je tu ta již zmíněná věc, že se předjíždějící může řadit do kolony nebo něco podobného a ihned po předjetí zpomalí, a navíc kamiony jsou schopny se předřadit velice na těsno (méně než metr; zadní obvykle signalizuje přednímu bliknutím, že už je komplet před - prakticky odzkoušeno když jsem jel s dlouhým přívěsem)
Takže kamión spravil myšičku 5m pred prichádzajúcim kamiónom (imho ďalšia blbosť - náves sa nestihne zaradiť prichádzajúci kamión by ho pri tejto "modelovej" situácii zachytil...) a akceleruje ďalej - uvažujme dĺžku kamióna s ťahačom 17m (za niečo kratšie by som sa neodvážil nalepiť a spolu s ním predbiehať) čiže ja zbadám kamión ktorý ide oproti (za predpokladu že nevykukujem spoza toho ktorý predbieham) vo vzdialenosti približne 30 - 35 metrov predo mnou
eh? nějak jsem ten model nepochopil ... jakože kamion začne uhýbat když mají čela 5 m od sebe? no ale v tom případě neuvidíš protisměr na 30-35 m, protože ho neuvidíš v okažiku, kdy uhne čelo, ale teprve až uhne celý, včetně návěsu, takže připočítávat si těch 17 m délky kamionu k dobru je blbostVychadzal som z nakresu vyssie, samozrejme ze sa nezacne zaradzovat 5m pred oprotiiducim, to by nestihol (ako som uz pisal koli navesu). Musi to spravit aspon 10 - 20m pred prichadzajucim, inac to nestiha.
Nie iba v Čechách sa kamióny predbiehaju, na Slovensku jazdia presne za sebou a disciplinovane!ale sa bleskovo zaradzujem pred obiehajúci kamión lebo ten ktorý spravil myšičku zvyčajne akceleruje ďalej a vytvára priestor (minimálne 10 - 25 m/s !!!)tak nevím, poněkud pochybuju o tom, jestli jsi někdy viděl na silnici dva kamiony za sebou ...
jednak rozdíl rychlostí předjíždějícího a předjížděného zdaleka nebývá 10-25 m/s (= 36 až 90 km/h!)Toto som nepochopil, prečítaj si moj prispevok ešte raz...
jednak je tu ta již zmíněná věc, že se předjíždějící může řadit do kolony nebo něco podobného a ihned po předjetí zpomalíjasné... už to vidím, ten zaním ale začne trúbiť a prekvapivo tiež spomalí a mne stačí 4,5m diera na zaradenie
a navíc kamiony jsou schopny se předřadit velice na těsnotu zase pochybujem o tvojom zdravom rozume a usudku, videl si uz kamiony sa predbiehat?
(méně než metr; zadní obvykle signalizuje přednímu bliknutím, že už je komplet před - prakticky odzkoušeno když jsem jel s dlouhým přívěsem)Jasne, a medzi nimy je po predbiehani tak 15 - 20 mm škáročka, taký su to presný vodiči - nedaj sa vysmiať
Vychadzal som z nakresu vyssie, samozrejme ze sa nezacne zaradzovat 5m pred oprotiiducim, to by nestihol (ako som uz pisal koli navesu). Musi to spravit aspon 10 - 20m pred prichadzajucim, inac to nestiha.no tak o jakých 5 m mluvíš? - proč jsi tedy předtím nenapsal "Takže kamión urobí myšičku 10-20m pred prichádzajúcim kamiónom ..."? - popíráš sám sebe :-p
jestliže "ten ktorý spravil myšičku" má nadále za sebou vytvářet minimálně 10-25 m prostoru za 1 s, pak musí jet o 10-25 m/s rychleji než "ten ktorý nespravil myšičku", což po přepočítání na srozumitelnější km/h dává 36 až 90 km/h rychlostní rozdíl, což jsem při vzájemném předjíždění kamionů snad ještě nikdy neviděl (měli-li by jet předpisově, pak ten předjížděný by musel couvat rychlostí 10 km/h, aby toho maximálního rozdílu 90 km/h dosáhliToto som nepochopil, prečítaj si moj prispevok ešte raz...ale sa bleskovo zaradzujem pred obiehajúci kamión lebo ten ktorý spravil myšičku zvyčajne akceleruje ďalej a vytvára priestor (minimálne 10 - 25 m/s !!!)jednak rozdíl rychlostí předjíždějícího a předjížděného zdaleka nebývá 10-25 m/s (= 36 až 90 km/h!)
proč by měl okamžitě zpomalovat, jestliže ten před ním pouze vyrovnal rychlost? - samozřejmě ten zadní časem trošku zvolní, aby si opět vytvořil bezpečný odstup, ale zcela jistě to neudělá skokově ihned po zařazení toho předníhojednak je tu ta již zmíněná věc, že se předjíždějící může řadit do kolony nebo něco podobného a ihned po předjetí zpomalíjasné... už to vidím, ten zaním ale začne trúbiť a prekvapivo tiež spomalí
a mne stačí 4,5m diera na zaradenie... kterou ovšem v typickém případě mezi sebou kamiony těsně po předjetí nemají
nejen kamiony, třeba i autobusy, nebo jak uvádím z vlastní zkušenosti i osobáky s velkým přívěsem ... holt jsem asi všechno popisované potkal zrovna právě v těch cca 20-30 kkm, co mám oproti tobě navíc, baj woko, a tebe to teprv čeká v následujících tisících kilometrech, pokud je přežiješ :-p (nicméně ještě lepší než koukat na to zpoza volantu osobáku je nějaký kamion si stopnout a pozorovat to pár tisíc km jako spolujezdec) btw, k smíchu seš tady jenom ty, na jednu stranu je ti sekunda nebo sekunda a půl strašně mnoho času, za který dokážeš dokonale promyslet a provést kaskadérský manévr, a na druhou stranu ti odstup 1 m při téměř vyrovnaných rychlostech připadá jako vybájený? - OMG ...a navíc kamiony jsou schopny se předřadit velice na těsnotu zase pochybujem o tvojom zdravom rozume a usudku, videl si uz kamiony sa predbiehat?(méně než metr; zadní obvykle signalizuje přednímu bliknutím, že už je komplet před - prakticky odzkoušeno když jsem jel s dlouhým přívěsem)Jasne, a medzi nimy je po predbiehani tak 15 - 20 mm škáročka, taký su to presný vodiči - nedaj sa vysmiať
Asi takto: pokud předjíždíš za kamionem, před který nevidíš, seš debil,(...)A to z jakého důvodu?
Zas nadruhou stranu, když jedu za kamionem, jsem relativně v bezpečí. To by do něj leda musel narazit jinej kamion...
Řekl bych, že i srážka s čímkoli menším ho zbrzdí natolik, že vy skončíte v něm.
Bude zákaz kamionů znamenat, že se bude jejich prostřednictvím přepravovat méně nákladu (že se např. přesune na železnici)? To je zcela iluzorní. Čili nafty se spálí stejně, jako by zákaz neexistoval.Není to iluzorní. Přeprava nákladu kamionem se tím prodraží, takže některé věci se už nevyplatí přepravovat vůbec, některé se vyplatí přepravit jinak a některé se dál vyplatí vozit kamionem, i za tu zvýšenou cenu. Že pohyb v cenách za přepravu není iluze se můžeme v ČR dnes a denně přesvědčovat po zjednodušení kontrol na hranicích se vstupem do EU a se zavedením mýta v Rakousku a Německu, protože když se začala doprava přes ČR více vyplácet, nahrnulo se na naše silnice mnohem víc kamionů.
Daleko raději bych viděl mýtné, a nejlépe odstupňované podle zatížení jednotlivých silnic a to i v čase.Což samozřejmě s aktuálním systémem udělat nejde (tedy časové rozlišení ano a udělat by se mělo - toto je věc vlády). Musely by být zpoplatněny všechny silnice a mýtné stanoveno přesně opačně, než je nyní (tj. na dálnicích nejnižší, silnice I. třídy vyšší atd.).
... a mýtné stanoveno přesně opačně, než je nyní (tj. na dálnicích nejnižší, silnice I. třídy vyšší atd.).Hlavně by se měly silnice v soubězích s dálnicemi dovybavit bránami, aby se tam nevyplácelo dálnice objíždět.
Za první republiky šla podobná doprava po železnici takřka výhradně a snad nechcete tvrdit, že první republika byla socialistická plánovaná ekonomikaTenkrát kamiony asi moc nebyly...
Že je pro rychloobrátkové spotřební zboží v dnešní době kamion jasná volba, o tom asi nikdo polemizovat nebude - naproti tomu, zboží dlouhodobé spotřeby a obecně, zboží, které se nekazí, je doslova zločin dopravovat po silnici. Tam by měla silnice fungovat jen jako "poslední míle".Jo - jeden náklaďák, který to doveze na nádraží. Druhý, který čeká ve dne v noci v pohotovosti, až ČD někdy v zavolají, že zboží je k vyzvednutí. Ve dne v noci protože vyzvednout se to AFAIK musí do tří hodin, jinak smluvní pokuta.
Zajímavé na tom je to, že v USA se tento systém vyplácí už při vzdušných vzdálenostech okolo 500 km. Zajímalo by mě, co tady v Evropě děláme špatně, že tady dráha oproti USA vozí velký prd...Že je pro rychloobrátkové spotřební zboží v dnešní době kamion jasná volba, o tom asi nikdo polemizovat nebude - naproti tomu, zboží dlouhodobé spotřeby a obecně, zboží, které se nekazí, je doslova zločin dopravovat po silnici. Tam by měla silnice fungovat jen jako "poslední míle".Jo - jeden náklaďák, který to doveze na nádraží. Druhý, který čeká ve dne v noci v pohotovosti, až ČD někdy v zavolají, že zboží je k vyzvednutí. Ve dne v noci protože vyzvednout se to AFAIK musí do tří hodin, jinak smluvní pokuta.
Zajímalo by mě, co tady v Evropě děláme špatně, že tady dráha oproti USA vozí velký prd...Tipl bych si, že železniční dopravu...
Podle slov jednoho kamioňáka tento jezdí běžně o 15 t přetížený pod pohrůžkou, že příště zavolají jinému dopravci...Tohle je ale v podstatě jeho problém a hlavně jeho chyba. Pokuta za jízdu přetíženým autem je dost velká a navíc ji platí řidič, nikoliv zaměstnavatel. Takže bych řekl, že to je spíš výjimka, protože spousta řidičů si to nelazjne (Druhý případ je ten, že dostane už naložený návěs a že je přetížený zjistí až, když ho váží policie.) Dokud všichni (většina) přepravci neřeknou, že přetížení jezdit nebudou, tak firmy dále budou auta přetěžovat.
Pokuta za jízdu přetíženým autem je dost velká a navíc ji platí řidič, nikoliv zaměstnavatel.AFAIK je za to vysoká pokuta a 4 body, navíc se nesmí pokračovat v jízdě. Pravdou ovšem je, že málokdy člověk vidí, že by někde vážili kamiony (výjimečně to vidím na I/38 na obchvatu Čáslavi, ale opravdu jen zřídka.
je možné, že přepravci nakoupí menší náklaďáky (na něž se zákaz nevztahuje) a v pátek odpoledne pojedou místo 1 kamionu 3 menší autaTo už se tu v diskusi řešilo.
Před časem vzbudilo docela slušný rozruch zavedení "prodloužených" kamionů, které tu budou jezdit na základě udělené výjimky.Pokud vím, je to jinak: na základě výjimky se jezdí už dnes od Rokycan do Mladé Boleslavi. Rozruch způsobují tlaky na paušální povolení provozu těchto souprav.
Problém není ani s průjezdem křižovatkami, zatáčkami apod. I řidič normálního kamionu musí plánovat, kudy pojede, protože existuje mnoho míst, kde se ani běžný kamion nevejde (nejen kvůli délce, ale i šířce a výšce). Protože se bude jednat o pravidelnou dopravu, bude trasa pevně dána a kromě mimořádných situací nebude důvod, aby jel tento kamion jinudy.Toto mi připadá jako naivní optimismus. Na našich silnicích I. tříd je až příliš mnoho míst, kde není do protisměru dostatečně vidět a řidič té potvory by kvůli tomu musel jet buď příkopem, nebo protijedoucí přímo ohrozit vybočením do jejich pruhu. Tyto soupravy mohou jezdit už dnes, ale právě z těchto důvodů před nimi musí jet doprovodné vozidlo. Pokud toto má padnout, měly by se rozšířit všechny oblouky, křižovatky, kruháče, podjezdy (třeba na I/43 se pod ně tak-tak vejde normální kamion) alespoň na silnicích I. tříd. Kdo by to platil - že by ti, co by rozšířenou infrastrukturu chtěli využívat? Kdepak, zaplatí se to ze společného, čímž stát tyto firmy nepřímo zadotuje a podpoří zvětšování externalit z dopravy... Doporučuju tabulku povolených délek a hmotností podle státu a obrázky s obalovými křivkami velkých kamionů v tomhle pdf. Zbytek číst netřeba, je to PR pro druhou stranu.
Pokud vím, je to jinak: na základě výjimky se jezdí už dnes od Rokycan do Mladé Boleslavi.Ano, jezdí.
Rozruch způsobují tlaky na paušální povolení provozu těchto souprav.Obecně vzato, proč by toto privilegium měl mít jen někdo? Paušální povolení by bylo zcela v pořádku, ale za předem stanovených podmínek, například pevného naplánování tras (s využitím jen takových silnic, kde je průjezd bezpečně možný) nebo stanovení podmínek na kvalifikaci řidičů.
Na našich silnicích I. tříd je až příliš mnoho míst, kde není do protisměru dostatečně vidět a řidič té potvory by kvůli tomu musel jet buď příkopem, nebo protijedoucí přímo ohrozit vybočením do jejich pruhu.Právě proto říkám, že by to mělo mít své podmínky. On leckde na našich silnicích by správně neměly jezdit ani běžné kamiony a někde jakákoli vozidla vůbec (jde o křižovatky, kde by si měl řidič pro vjezd z vedlejší silnice zajistit osobu způsobilou a náležitě poučenou, která mu bude ukazovat - jinak tam nelze bezpečně vjet).
Doporučuju tabulku povolených délek a hmotností podle státu a obrázky s obalovými křivkami velkých kamionů v tomhle pdf.Ano, patříme mezi tu většinu států s nejnižšími povolenými délkami.
Obecně vzato, proč by toto privilegium měl mít jen někdo? Paušální povolení by bylo zcela v pořádku, ale za předem stanovených podmínek, například pevného naplánování tras (s využitím jen takových silnic, kde je průjezd bezpečně možný) nebo stanovení podmínek na kvalifikaci řidičů.Pokud se nepletu, tak je to možné už teď. Akorát to dopravci radši vozí ve dvou kamionech, než v jednom s doprovodným vozidlem.
Právě proto říkám, že by to mělo mít své podmínky.Jako podmínku bych dal doprovodné vozidlo se seznamem pár "vyjmenovaných úseků", kde by jet nemuselo.
On leckde na našich silnicích by správně neměly jezdit ani běžné kamionyTo jo, spousta silnic by potřebovala značky na omezení délky vozidel a signalizaci nízkých podjezdů už u křižovatek s významnějšími silnicemi. Pak to dopadá tak, že ze Svitav do Rychnova nad Kněžnou jedete 5 hodin, protože všechny spojnice obsadí uvíznuté kamiony...
Ano, patříme mezi tu většinu států s nejnižšími povolenými délkami.Ty hmotnosti jsou zajímavější, doporučuju se (spolu s přetěžováním) zamyslet nad vlivem na stavební stav silnic u nás a u našich jižních sousedů.
Ty hmotnosti jsou zajímavější, doporučuju se (spolu s přetěžováním) zamyslet nad vlivem na stavební stav silnic u nás a u našich jižních sousedů.Stavební stav silnic je dán kvalitou zpracování. Záplata na záplatě záplatující záplatu záplaty vydrží málo
Jednak je na mnoha místech nevyhovující spodek, který nezachrání ani sebelépe zpracovaný svršek.Nicméně s tím se kromě totálního rozkopání, vyhrabání do metrové hloubky a novým vybudováním podloží (asi stejným způsobem jako pro rychlovlaky) nic dělat nedá. A to, co popisuju, by bylo moc drahé, takže můžu říct, že s tím se nic dělat nedá.
aby zmizely zbytečné ostré zatáčky… většinou ale zůstává vše při starém, jak to bylo v polovině 19. století
Ty, kdo projektovali cesty v 19. století, omlouvá aspoň to, že nemohli tušit, co a jak tam bude jezdit dnes. Ale třeba tahle lahůdka není starší než nějakých 15 let.
Ale třeba tahle lahůdka není starší než nějakých 15 let.Ani jsem si to nemusel oddálit, abych okamžitě poznal, kde to je. To místo znám velice dobře
A to, co popisuju, by bylo moc drahé, takže můžu říct, že s tím se nic dělat nedá.Ale dá: buď do silnic ty peníze nasypat, nebo snížit povolené nápravové zatížení. Současné ku*vení infrastruktury nebude možné provozovat donekonečna.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.