V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Jen pár opravdu velkých perel... AVI dnes už není ani tak formát ale kontejnerV textu není použito slovo formát u .AVI či .mp4, ale v závorce "uvnitř" u RGB_uncompressed/AV1. Ilustrativní použití souborů(kontejnerů) .AVI a .mp4 to mělo pouze umístit na časové ose (pravda asi asociativní jen pro ty co oba konce zažili).
Ano původně to Microsoftí konkurence pro Apple mov, ale už někdy před 25 se na to začala nabalovat podpora komprese pomocí kodeků, Jak správně píšeš o kousek dál.Kdo byl čí konkurencí nedovedu odhadnout .mov(QuickTime) přišel snad až roky po .avi (Audio Video Interleaved), ale autoři IFF z Electronic Arts zmiňují jako inspiraci pro FourCC Apple. IFF by měl být předlohou pro RIFF(Microsoftu),AIFF(Applu).
Jinak pokud se nepletu tak třeba ffmpeg má u H.265 volbu pro lossless encoding, ale nikdy jsem nezkoušel jestli je to opravdu bezztrátové.V tomto paperu kde tuto vlastnost posuzovali s ohledem na vhodnost využití pro ukládání lékařských snímků (kde si asi kompresní artefakty kvůli misdiagnostice nemohou dovolit) to srozumitelně popisují (v podstatě bypass řady kroků) s výsledným compress ratio o něco lepším než komprese 7z (s úspěšným bit-match po decodingu). Takže bych tomu lossless věřil. Na druhou stranu pouhých 1:2+ nejspíš limituje využití jen na některé workflow (kapacitní limity).
Tiskni
Sdílej: