Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
je to jazyk, jehož vnitřní reprezentace (AST) je stejná jako jeho syntax (je mu izomorfní)Zcela jistě platí, že když je to stejné, tak je to i izomorfní. Naopak už to platit nemusí. Krom toho bych pochyboval o správnosti slova izomorfní v té definici.
a+b*cmůže být reprezentován jako
Expr(Plus, Var "a", Expr(Mult, Var "b", Var "c"))a bude to izomorfní reprezentace. Budete však takový jazyk nazývat homoikonický?
Každopádně mezi uvedenými výrazy nevidím velký rozdíl.Tohle ale platí pro většinu programovacích jazyků. Tím pádem to není zajímavé. Na druhou stranu, pokud budeme chtít skutečně izomorfismus mezi konkrétní syntaxí (co píše programátor) a AST, tak ten nebude skoro nikde – např. různé zápisy téhož se naparsují na 1 AST – konkrétním příkladem může být různý počet mezer na konci programu.
Tak řada jazyků nemá výsledný kód izomorfní se zdrojovým kódem - z kompilovaných jazyků to nemá žádný a například jazyky nad JVM to taky nemají (bytekód je kód zásobníkového počítače). A dokážu si představit, že když si člověk nedá pozor, tak se mohou objevit rozdíly mezi zdrojákem a AST i u čistě interpretovaných jazyků. Co jiného, než izomorfismus zdrojového a výstupního kódu by mělo být zajímavé?Každopádně mezi uvedenými výrazy nevidím velký rozdíl.Tohle ale platí pro většinu programovacích jazyků. Tím pádem to není zajímavé.
Na druhou stranu, pokud budeme chtít skutečně izomorfismus mezi konkrétní syntaxí (co píše programátor) a AST, tak ten nebude skoro nikde – např. různé zápisy téhož se naparsují na 1 AST – konkrétním příkladem může být různý počet mezer na konci programu.Nevím, proč by to měl být problém. I více reprezentací může být navzájem izomorfní. Jak to vidím já, tak programy s různým počtem mezer na konci jsou spolu izomorfní.
Nevím, proč by to měl být problém. I více reprezentací může být navzájem izomorfní. Jak to vidím já, tak programy s různým počtem mezer na konci jsou spolu izomorfní.Pokud se dva programy s různým počtem mezer na konci naparsují na stejný AST, tak už parsování nemůže být izomorfismus, neboť nemůže existovat levý inverz.
Nevím, proč by to měl být problém. I více reprezentací může být navzájem izomorfní.Pokud máte na mysli ekvivalentní místo izomorfní, tak ano.
Tak řada jazyků nemá výsledný kód izomorfní se zdrojovým kódemMyslel jsem, že tu jde o izomorfismus mezi AST a zdrojovým kódem.
Pokud se dva programy s různým počtem mezer na konci naparsují na stejný AST, tak už parsování nemůže být izomorfismus, neboť nemůže existovat levý inverz.Homoikonicita se zabývá programem na syntaktické, nikoliv lexikální úrovni.
je to jazyk, jehož vnitřní reprezentace (AST) je stejná jako jeho syntax (je mu izomorfní)a já jsem si pod syntaxí představil konkrétní syntax, tj. zdrojový kód. Ještě bych si mohl představit abstraktní syntax, tj. AST, ale to by ta definice pak byla tautologie.
BTW ten faktoriál mi přijde přehlednější v Erlangu.+1
If a language is homoiconic, it means that the language text has the same structure as its abstract syntax treeExistuji snad jazyky kde tohle neplati? Jaky smysl by melo vytvaret AST ktery nezachycuje strukturu kodu?
a(); b = c + d; e(b);Vznikne z toho strom, ve kterém kořen odpovídá celému bloku kódu a v jeho synech jsou jednotlivé příkazy, nebo z toho vznikne spoják těch příkazů? Podle toho, co potřebuju, je výhodnější buď to první, nebo to druhé. Zdrojáku pochopitelně odpovídají obě možnosti, záleží na tom, jak se na něj dívám.
Homoikonicita (jak ji chápu já) znamená, že AST je jednoduchý, přístupný a editovatelný.To by musel být zcela nevhodně zvolený pojem. Z jeho názvu se zdá, že znamená, že máš více věcí a jsou v něčem stejné, v tomto případě jsem to pochopil tak, že se mají ve struktuře shodovat kód a AST, ale to jsem vždycky považoval za samozřejmost. Jediné, co mě napadá je, že chtějí nějak explicitně vyjádřit absenci preprocessingu, optimalizací a podobných věcí. A protože jim přišlo hloupé se vytahovat absencí funkcionality (byť dobře odůvodněnou), tak tomu chtěli dát nějaký pozitivní název.
Vznikne z toho strom, ve kterém kořen odpovídá celému bloku kódu a v jeho synech jsou jednotlivé příkazy, nebo z toho vznikne spoják těch příkazů?Když z toho uděláš strom, vznikne z toho kupodivu strom. Zda je ten strom reprezentován v paměti pomocí spojových seznamů, je implementační detail. Žádné dvě možnosti v tom nevidím.
Když z toho uděláš strom, vznikne z toho kupodivu strom. Zda je ten strom reprezentován v paměti pomocí spojových seznamů, je implementační detail. Žádné dvě možnosti v tom nevidím.
Ano, AST je strom. Bavím se o tom, jak ten strom vypadá. Je plochý (otec s mnoha syny) nebo vysoký (hlava a ocas)?
Bison:
commands: command | commands SEMICOLON command ;Z tohohle přímočarým způsobem vyjde ten spoják. Na editaci ale není nic moc, protože ho při každé změně musím procházet.
Implementační detail to není, protože se jedná o rozhraní.
Samozřejmě, že skoro každý AST, který přímo vznikne naparsováním zdrojáku (čili bez optimalizací a tak) tomu zdrojáku odpovídá.Ty optimalizace dokonce zmiňuješ, pak je tu ještě ten preprocessing, protože makra jsou třeba v céčku řešena zcela nezávisle na AST. Na druhou stranu bych očekával, že makra pracující s AST projdou preprocesingem a z toho AST během své expanze úplně zmizí, takže by ten výsledný AST taky nemusel vypadat jako původní kód, jen by byl z něj dobře předvídatelný.
VýrazZ mého pohledu je pro takovýhle případ nejčitelnější chaining, tzn:scale(translate(multiply(matrix1, matrix2), vector), 0.5)se dá v Elixiru zapsat takto:matrix1 |> multiply(matrix2) |> translate(vector) |> scale(0.5)Co je pro vás čitelnější?
matrix1.multiply(matrix2).translate(vector).scale(0.5)
Ale o Erlangu vim prd, takže nevim, jestli tam je tohle možný...
defmodule Main do
def factorial(0) do
1
end
def factorial(n) do
n * factorial(n - 1)
end
end
Tiskni
Sdílej: