abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:11 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za prosinec 2025 a leden 2026 (YouTube). Zajímavé, že i v roce 2026 celou řadu problémů vyřeší falšování řetězce User-Agent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:11 | Komunita

    Bylo rozhodnuto, že Linux From Scratch (LFS) končí s podporou System V init. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů už budou pouze se systemd.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2026.1.0 "Like a Version" svobodného softwaru ScummVM (Wikipedie) umožňujícího bezproblémový běh mnoha klasických adventur na zařízeních, pro které nebyly nikdy určeny. Přehled novinek v poznámkách k vydání a na GitHubu. Změněno bylo číslování verzí. Předchozí verze byla 2.9.1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:55 | IT novinky

    Internetový prohlížeč Firefox bude mít nové ovládací prvky pro umělou inteligenci, které umožní uživatelům vypnout vestavěné AI funkce přímo v nastavení prohlížeče. Jednotlivě půjde vypnout nebo zapnout automatické překlady stránek, generovaní popisného textu k obrázkům v otevřených PDF dokumentech, samoorganizaci tabů do skupin, náhledy odkazů s krátkým shrnutím a boční panel s chatbotem. Tyto možnosti v nastavení prohlížeče

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 14:44 | IT novinky

    Desktopové prostředí KDE Plasma 6.6, která je právě ve fázi beta, nahrazuje stávající SDDM novým Plasma Login Managerem, který je ale pevně navázán na systemd. Plasma Login Manager využívá systemd-logind a další součásti systemd, které nejsou dostupné v operačních systémech bez systemd, jako je například FreeBSD, případně jsou linuxové distribuce Gentoo, Void Linux anebo Alpine Linux. Pro uživatele zatím stále ještě existuje možnost používat SDDM.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 14:33 | Komunita

    Na webu komunitního setkání CSNOG 2026 jsou dostupné prezentace v PDF, jejich videozáznamy a fotografie z lednové akce ve Zlíně. CSNOG 2026 se zúčastnilo téměř 300 zájemců o vystoupení věnovaných správě sítí, legislativním a regulačním tématům nebo projektům z akademické sféry. Letos byly prezentace rozdělené do dvou treků, ve kterých se představilo 35 přednášejících. Setkání komunity CSNOG organizují společně sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ.

    VSladek | Komentářů: 0
    včera 11:33 | IT novinky

    Americká vesmírná společnost SpaceX miliardáře Elona Muska koupila další Muskovu firmu xAI, která se zabývá vývojem umělé inteligence (AI). Informovala o tom na svém účtu na síti 𝕏. Musk tímto krokem propojí několik ze svých služeb, včetně chatbota s prvky umělé inteligence Grok, sociální sítě 𝕏 či satelitního internetového systému Starlink. Tržní hodnota společnosti SpaceX dosahuje jednoho bilionu dolarů (20,6 bilionu Kč), hodnota xAI pak činí 250 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    2.2. 23:22 | Bezpečnostní upozornění

    Byl odhalen supply chain attack na Notepad++: útočníci kompromitovali hosting Notepad++ a vybrané dotazy na aktualizace přesměrovávali na servery pod jejich kontrolou. Doporučuje se stáhnout instalátor a přeinstalovat.

    a1bert | Komentářů: 6
    2.2. 13:22 | Zajímavý projekt

    Francouzská veřejná správa má v rámci vládní iniciativy LaSuite Numérique ('Digitální sada') v plánu od roku 2027 přestat používat Microsoft Teams a Zoom a přejít na videokonferenční platformu Visio, hostovanou na vlastním hardwaru. Konkrétně se jedná o instance iniciativou vyvíjeného open-source nástroje LaSuite Meet, jehož centrální komponentou je LiveKit. Visio nebude dostupné pro veřejnost, nicméně LaSuite Meet je k dispozici pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    2.2. 12:11 | IT novinky

    Eben Upton oznámil další zdražení počítačů Raspberry Pi: 2GB verze o 10 dolarů, 4GB verze o 15 dolarů, 8GB verze o 30 dolarů a 16GB verze o 60 dolarů. Kvůli růstu cen pamětí. Po dvou měsících od předchozího zdražení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
    Celkem 746 hlasů
     Komentářů: 25, poslední včera 19:50
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    1.6.2012 22:33 zxtlpn | skóre: 8 | blog: zxtlpn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Mně ti je až trochu líto, že to psaní cvičíš takovou dobu, i zkoušíš nějaký úchylný alternativní layouty, a přitom výsledky pořád nic moc. Teď jsem si vyzkoušel nějaký ty testy, který tady linkuješ, a na první pokusy jsem dal 90+ WPM s normální QWERTZ, a to že jsem psaní netrénoval několik měsíců. Mimochodem jsem zjistil, že se mi na té své netbookové klávesnici nepíše zase tak dobře, jak jsem si myslel. :3
    |🇵🇸 avatar 1.6.2012 22:49 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    1. Mě to baví. Na téhle klávesnici je to prostě radost (kdo nezažil, nepochopí).
    2. Tam jsou hardwarová omezení, moje prsty se prostě příliš rychle pohybovat nebudou.
    3. Colemak, jak jsem psal mnohokrát, nepoužívám primárně kvůli rychlosti, nýbrž díky inteligentnímu návrhu. Napsat třeba "first" je nádhera.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    David Ježek avatar 2.6.2012 00:29 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    1. pro to mám pochopení; 2. no to je spíš věc cviku a klávesnice. já kupříkladu po letech hledání našel "rychlou klávesnici", obyčejnej logitech K120 a "Model M variace" se na něj ani nechytala. 3. sorry, já jsem Čech, píšu 99% textů česky (a co do objemu poměrně hodně textu) a z té alt-gr onanie bych se zbláznil. colemak je rozhodně hezká věcička, ale když máš za sebou nějakých 25+ let na qwertz jako já, tak už jseš prostě línej měnit zvyky :-).
    |🇵🇸 avatar 2.6.2012 00:57 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    ad 2) Na nízkozdvihových nebo po zvyku na vyhovující mechanickou se obecně píše rychleji, ale já mám na mysli fyzické omezení. Člověk s mým tvarem těla se ani zdaleka nepřiblíží světovému rekordu ve sprintu (na druhou stranu nemám problém s delšími vzdálenostmi). S prsty a psaním podobně.

    ad 3) Proto mám na cestě pedály. Krom toho jsem chvíli zvažoval českou úpravu wide-Colemaku, to by bylo hodně zajímavé. Ale i obyčejné AltGr nebo Ohákování mi přijdou lepší než neustálé natahování prstů.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    2.6.2012 12:43 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Pedály ke klávesnici? Dafuck? :-D
    |🇵🇸 avatar 2.6.2012 13:00 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Šmejdskou variantu něčeho takového.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    2.6.2012 13:11 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Pánové, vás bych nejradši posadil ke klavíru a donutil zahrát aspoň Schumanna pro děti :-D Vzdálenosti, který musí ruka zvládnout za stejný čas na počítačový klávesnici, jsou proti tomu směšný... Proto osobně nevidim rozdíl mezi qwertz, dvorakem, colemakem, apod., protože to je všechno v dosahu ani ne jedný oktávy :-D
    |🇵🇸 avatar 2.6.2012 13:29 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Psaní více než cca 13 normostran textu denně lze považovat za rizikovou práci. (Měl jsem k tomu dva odkazy, ale jeden nemůžu najít, u druhého už neexistuje cíl.)
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    pavlix avatar 2.6.2012 14:10 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Psaní více než cca 13 normostran textu denně lze považovat za rizikovou práci.

    Intenzivní hraní na piano rovněž.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    |🇵🇸 avatar 2.6.2012 14:43 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Ostatně se nelze divit, že zdravotní potíže u pianistů také nejsou nic extra výjimečného.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    2.6.2012 15:38 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    No, tak jsem si zkusil odkazovaný keyhero, a naměřil jsem v průměru něco jako 60~70 wpm (rekord 76, nejhorší padesát něco), a to na laptopové klávesnici qwertz, bez nějakýho predchozího klávesnicovýho tréninku (krom toho klavíru). Takže ono na tom asi něco bude... Štve mě ale u keyhero, že tam není kurzor, jsem hodně zvyklej používat conrol+šipky, end, atd. při opravování chyb. Těch dělám dost, určitě podstatně víc než ty...

    Je ale pravda, že učit se na piano je určitě silně nepraktický, pokud máš jen zájem o psaní na PC :-D Na druhou stranu, pokud, jak říkáš, máš nějaký "hardwarový" problém s prsty, klavír něbo nějaký podobný cvičení by mohlo pomoct to trochu rozhýbat ;-)
    |🇵🇸 avatar 2.6.2012 17:14 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Ono je to spíš krátkými prsty (navíc s plovací blánou) a pomalejšími reakcemi (IMO je problém v síťové/nervové infrastruktuře). U klavíru je podstatná taky alternace/nezávislost rukou, což bude krapet problém.

    Tréninkem to lze samozřejmě zmírnit, ale myslím, že existují vhodnější tréninkové metody.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    2.6.2012 13:00 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    To není vůbec špatný nápad.
    2.6.2012 12:59 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    „zkoušíš nějaký úchylný alternativní layouty“

    Já taky zkouším alternativní layouty, jen si je vymýšlím sám. Můj cíl je inteligentní a rychlé psaní v C++, v češtině včetně typografických znaků, angličtině, tabulek číslic a matematických symbolech. Bez přepínání klávesnice a vše rovnou napsatelné.

    Základem je QWERTY, kterou se zatím snažit mít co nejvíce kompatibilní.

    Protože jsem zjistil, že český layout převzatý z psacích strojů je na exkrement. Už jenom současné programování a psaní českého textu je k upřepínání se mezi dvěma klávesnicemi. Typografické znaky pro správnou češtinu najsou na QWERTZ vůbec. Matematické znaky rovněž ne, neobsahuje ani matematické mínus (–2), nebo ±.

    Neumím psát na storji, ale odmítám se učit psát na nějaké QWERTZ, která zvládne jenom zlomek potřebných znaků a se zbytkem si neví rady a nutí mě prznit české texty. Stejně tak jako neumí ani základní znaky pro C/C++ – &|^~#.

    Osobně velmi chápu potřebu zlikvidovat standardní český layout pro toho, kdo chce více psát a nechce skřípat zubama.

    Rychlost se dá časem vždycky nahnat. To je to poslední. Když je to dobře navrhnuté, má to potenciál překonat standardní QWERTZ. Ale hlavně mi přijde úchylné, když se v Česku prosazuje layout klávesnice, který není schopen psát správně a typograficky správně česky. I proto ho ignoruji.
    2.6.2012 15:00 zxtlpn | skóre: 8 | blog: zxtlpn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Typografické znaky pro správnou češtinu najsou na QWERTZ vůbec. Matematické znaky rovněž ne, neobsahuje ani matematické mínus (–2), nebo ±.

    S tímhle jediným silně souhlasím, a je to problém v podstatě všech běžně nainstalovaných layoutů.

    Česká QWERTZ na Linuxu hravě zvládne všechny znaky pro programování. Osobně zas neumím psát programy na anglickém QWERTY. Je to o zvyku.

    Navíc nevím, jak vy, ale já při programování mnohem více přemýšlím než píšu. Jinak by to, myslím, byla docela dobrá věc pro automatizaci. To spíš chápu argument, kdy člověk píše z profese články a hrozí mu na konvenčních layoutech mnohem více poškození rukou.

    |🇵🇸 avatar 2.6.2012 15:05 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    S tímhle jediným silně souhlasím, a je to problém v podstatě všech běžně nainstalovaných layoutů.

    Myslím, že třeba NEO (pro němčinu) je distribuováno s X.Org.

    Česká QWERTZ na Linuxu hravě zvládne všechny znaky pro programování. Osobně zas neumím psát programy na anglickém QWERTY. Je to o zvyku.

    Problém jsem měl, když jsem občas potřeboval používat MS Windows — na tamní české QWERTZ byl namátkou třeba zpětný apostrof nebo stříška jinde než na linuxové variantě.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    pavlix avatar 2.6.2012 16:34 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Česká QWERTZ na Linuxu hravě zvládne všechny znaky pro programování. Osobně zas neumím psát programy na anglickém QWERTY.
    Ono asi dost záleží na tom, která z českých QWERTZ.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    2.6.2012 16:58 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Česká QWERTZ na Linuxu hravě zvládne všechny znaky pro programování. Osobně zas neumím psát programy na anglickém QWERTY. Je to o zvyku.
    +1. Programování na anglickém rozložení si neumím představit.
    Jendа avatar 2.6.2012 20:06 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Dobrý, jsem rád, že opravdu nejsem jediný, kdo programuje na české klávesnici.
    |🇵🇸 avatar 2.6.2012 20:13 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Máš malou představivost.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    Jendа avatar 2.6.2012 20:05 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Já teda na defaultní české QWERTZ z X.org &|^~# mám.
    2.6.2012 21:11 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Mluvíme o standardním layoutu české klávesnice. Nikoli o proprietárních rozšířeních na Linuxu, Windows, Macu, či nějakého čínského tabletu.

    A pokud mluvíme o proprietárních rozšířeních českého normovaného layoutu klávesnice, pak zaniká i smysl prvního příspěvku této diskuse.

    Všichni co používají Linux nebo Windows nebo něco jiného – nepíší na standardním layoutu české klávesnice. Nikdo z nich.

    Stejně tak velmi pochybuji, že by daný kolega udělal těch 90 wpm, kdyby měl kombinovat české znaky, programátorské znaky a matematické znaky.

    Proto nevidím jediný smysl, proč si neupravit layout klávesnice, když normovaný standardní český layout klávesnice fakticky téměř nikdo nepoužívá.

    Tedy na normované české klávesnici QWERTZ bez proprietárních rozšíření ála momentální nálada XOrg nelze programovat v C, ani nelze psát správné matematické symboly ani psát správně česky. Ergo NEEXISTUJE žádný český standardní layout klávesnice (ani QWERTZ podle normy), který by umožňoval alespoň tu maličkost, že by se na něm dalo správně a typograficky správně psát česky.

    Tudíž všichni co tu jsou používají nestandardní layouty. Ani jeden z vás nepíše na standardním QWERTZ českém layoutu.

    Proto se divím většině příspěvků v této debatě.
    2.6.2012 21:22 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Mám pocit, že nikdo tady nepsal, že by používal ten "standardní" layout, o kterém mluvíš. Co to vůbec má být za standard a kdo ho schválil?
    Všichni co používají Linux nebo Windows nebo něco jiného – nepíší na standardním layoutu české klávesnice. Nikdo z nich.
    A v čem je teda vlastně problém? :-D
    |🇵🇸 avatar 2.6.2012 21:31 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Jeden z problémů je, že se liší. Např. ^ ve WinXP a X.Org. Další problém je, že jejich samotný návrh.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    3.6.2012 15:19 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    „Mám pocit, že nikdo tady nepsal, že by používal ten "standardní" layout, o kterém mluvíš. Co to vůbec má být za standard a kdo ho schválil?“

    http://shop.normy.biz/d.php?k=16548

    „A v čem je teda vlastně problém?“

    Nikde, jenom ten, že fakticky vůbec nikdo nepoužívá standardní českou klávesnici. Všichni co tu jsou používají nestandardní, proprietární layout klávesnice. Pokud tu je někdo, kdo používá český standardní layout QWERTZ (s důrazem na slovo standardní), pak nechť se ohlásí.

    Pak je ten problém, že standardní klávesnice toho mnoho napsat neumožňuje. Takže je nutné je proprietárně rozšiřovat – a to dopadne na každém systému jinak.

    Byl bych raději, aby se zgruntu přepsal celý layout klávesnice, a to co to nejlepší použitelnosti, než používat zmrvený QWERTZ, byť nalepený různými nalepováky, které z něho stále nedělají dobře použitelný layout.

    Sám o sobě už jsem si klávesnici dost doplnil. Nad každým doplněním jsem hodně přemýšlel, takže znaky nejsou přes ruku. S cílem psát češtinu (včetně typografie), řečtinu, ruštinu, matematické symboly a všechny znaky pro C/C++ jasně a jednoduše a přímo.

    I proto jsem rád, že někdo se zabývá podobným problémem a uvědomuje si, že standardní layout je ptákovina na entou, který se hodí spíše pro anglické texty a i tam to drhne.
    =^..^= AmigaPower® avatar 2.6.2012 22:10 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Svět se zbláznil, držte se QWERTY :-D
    kotyz avatar 3.6.2012 11:23 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Příloha:
    Dneska z PETky, zejtra z tašky... :-D
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    =^..^= AmigaPower® avatar 3.6.2012 11:33 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    ...doba plastová :-D
    kotyz avatar 3.6.2012 12:04 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Příloha:
    Jo, ta je ještě lepší ;-)
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    3.6.2012 17:26 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Hmm, tak dám nějakých 70-75 WPM při psaní cca 8 prsty, cca 98% chybovost, ale to je problém mozku a ne prstů.
    We lived, we danced, we raced, we run, from the oblivion to come, Dressed for the last dance of a hundred thousand suns.
    Jendа avatar 3.6.2012 20:35 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    cca 98% chybovost, ale to je problém mozku a ne prstů.
    To je hodně vážný problém mozku.
    3.6.2012 22:11 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Efektivní psaní (výroční zpráva 2)
    Chtěl jsem říct 98% přesnost (2% chybovost).
    We lived, we danced, we raced, we run, from the oblivion to come, Dressed for the last dance of a hundred thousand suns.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.