Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Tohle znají všichni, kdo se po městě pohybují. Aby to bylo spíše rájem, uspořádala organizace CEE Hacks pod taktovkou Tomáše Studeníka už třetí Smart Mobility Hackathon opět ve ŠKODA AUTO DigiLab v Praze, opět však s trochu jiným zaměřením. Zeptali jsme se Tomáše Studeníka, proč toto téma a co si od něj organizátoři a sponzoři slibují.
Proč jste zvolili opět toto téma?
Mobilita je jednak jednou ze základních lidských potřeb, čím dál tím aktuálnější. Všichni se chceme pohybovat po celém světě, rychleji a snáze, jednak je to stále větším problémem zejména pro města, kde už dnes žije přes padesát procent lidské populace. Stává se kritickým problémem, který stále více lidí žijících ve městech zná. Může být buď peklem, nebo rájem, což vidíme i na příkladu Prahy, ale i v jiných městech, světových metropolích. Najít chytré řešení s využitím technologií a dat pro vyřešení dopravních problémů je tedy jedním z nejzákladnějších témat života zde.
Co si od tohoto hackathonu slibujete?
Tento běh Smart Mobility Hackathonu dala dohromady šedesátku nejtalentovanějších studentů z celého světa, od Berkeley ve Spojených státech až po Izrael, Německo, Singapur, ale i pražské ČVUT. Jedině nové nápady od lidí, kteří ještě nejsou pohlceni zajetými kolejemi všedního života dokážou přinést impulzy, na jejichž základě mohou vzniknout nové technologie, služby, které se dostanou za nějakých deset let do produkčního života, na trh a změní situaci, jak se dnes se po městě dopravujeme.
Co si mohou naopak slibovat vítězové?
Vítěze se vždy snažíme namotivovat, aby měli radost ze zajímavého a povedeného. Jednak si z tohoto hackathonu může vítězný tým odnést pět tisíc eur, jednak zde máme spoustu partnerských cen. Mohou se projet v Lamborghini, dostanou možnost udělat si v Praze vlastní komunikační kampaň, dostanou lístky na Colours of Ostrava, nebo dokonce all inclusive zájezd pro celý tým na EcoMotion Week, který se koná v červnu v Izraeli.
Jaká jsou tedy témata, která mají účastníci tohoto hackathonu řešit?
Vzhledem k tomu, že jde už o třetí ročník, museli jsme i my přinést něco trochu nového, trendového, takže zaměření je na elektromobilitu. Už není tématem vymyslet jen samotný elektromobil, ale spíše vymyslet, jak může fungovat ve městě, to znamená například ve sdílené flotile, řešení pro firmy, zaměřujeme se i na design pro dobrou zákaznickou zkušenost uvnitř auta, budeme řešit i to, jak získat po cestě městem co nejlepší jídlo. Máme zde ale i samořiditelné elektroletadlo s kolmým startem. Takže i na to mohou napojit svoje nápady jako na možný dopravní prostředek budoucnosti, když už to pořád vidíme třeba ve Star Wars, jak se lítá všude, vertikálně a ve všech vrstvách, avšak v reálu toho moc není. Navíc budou studenti moci pro Prahu vymyslet i zastávku budoucnosti, protože i ta toho může poskytnout mnohem víc než samotný přístřešek, protože když se dobře informačně vybaví, bude se moci lépe zapojit do městského multimodálního systému.
Přijdou některé nápady skutečně do praxe?
Vždy vykrystalizuje zhruba polovina, nějakých deset nápadů, které jsou opravdu dobré. Opravdovou šanci na uskutečnění jich mívá tak pět. To dává desítku nových produktů či služeb, kterých se nakonec byznysoví partneři z minulých běhů Smart Mobility Hackathonu chytily. Některé nápady byly dokonce patentovány a na předchozích hackathonech vznikly dokonce i nové firmy.
Kdo jsou hlavní partneři Smart Mobility Hackathonu?
Smart Mobility Hackathon Prague 2019 se odehrává pod záštitou ministra dopravy ČR, primátora hlavního města Prahy, který také předal cenu vítěznému týmu v neděli 14. dubna 2019 na Staroměstské radnici, dále hejtmana Kraje Vysočina, Svazu průmyslu a dopravy ČR a Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Byznysovými partnery akce byly společnosti ŠKODA AUTO DigiLab, Eurowag, Shell, innogy, Aures Holdings, Plzeňský Prazdroj, BigBoard městský mobiliář, DoDo či Zuri.
Tým Herfat Father za emočního plánovače tras gulliver, která umožňuje uživatelům plánovat cesty podle aktuální nálady s využitím geolokace, hashtagů z sociálních sítích, dat o počasí, aktuálního vytížení podniků a časového nebo rozpočtového omezení uživatele.
Tým Maasters – aplikace PrediCar na předpověď ceny ojetých vozů
Tým Herfat Father za emočního plánovače tras gulliver
Tým Aigent – optimalizace řešení sdílených aut pro města s využitím velkých dat
Tým CAL – řešení predikce ceny ojetých vozů prostřednictvím analýzy velkých data
Týmy BiOs a Buffer0verFlow – za řešení kontroly teplot v chladících zařízeních a dat expirací produktů na čerpacích stanicích
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: