Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Současné vývojové jádro bylo 4.12-rc4 vydané 6. srpna. Linus řekl: „Každopádně nic nijak zvlášť nevybočuje a zatímco doufám, že se situace bude dále uklidňovat, vše vypadá vypadá, že jede v zajetých kolejích. Takže testujte, teď už by to mělo být docela bezpečné.“
Seznam regresí pro jádro 4.13 ze 6. srpna ukazuje 10 známých problémů.
Stabilní aktualizace: 4.12.5, 4.9.41 a 4.4.80 byly vydány 6. srpna.
Verze 4.12.6, 4.9.42, 4.4.81 a 3.18.64 byly v době psaní tohoto článku v procesu revidování, vyšly 11. srpna.
Daniel Vetter píše o škálování komunity kolem vývoje jádra a o tom, proč si myslí, že model Githubu u největších projektů nefunguje. „GitHub bohužel nepodporuje tenhle způsob práce, přinejmenším ne nativně ve svém uživatelském rozhraní. Dá se toho samozřejmě dosáhnout pomocí obyčejných nástrojů gitu, ale znamená to návrat k patchům v e-mailové konferenci, žádostem o začlenění přes e-mail a jejich ruční aplikaci. Tohle je dle mého názoru jediný důvod, proč nemůže komunita z přechodu na github těžit. Pak je tady drobný problém, že několik hlavních správců je velmi hlasitě proti githubu obecně, ale to ve skutečnosti není technický problém. A nejde jen o jádro Linuxu, jde o všechny velké projekty na githubu, které mají problém se škálováním, protože jim github neposkytuje možnost škálovat do více repozitářů a zároveň udržovat jeden hlavní strom.“
Můj strašák je navrhnout, abychom to uvolnili. Změníme slib z „pokud to funguje na vydaném jádře, bude to fungovat na všech jádrech vydaných v budoucnu“ na „pokud to funguje na N po sobě jdoucích jádrech, bude to fungovat na všech v budoucnu vydaných jádrech,“ potom se povedeme nekonečné diskuze o hodnotě N, ale pravděpodobně se shodneme na N=2. To by mělo poskytnout výraznou svobodu jaderným vývojářům a uvalit (doufejme) malé břímě na vývojáře aplikací. I tak by měli testovat svůj kód (všichni bychom měli), tak ho musí testovat dvakrát.
The kernel's genpool subsystem. Jonathan Corbet. 3. srpna 2017
Jádro je obrovský program. To znamená, mimo jiné, že mnoho problémů, s nimiž se setká některý jaderný vývojář, již vyřešil někdo jiný jinde ve stromu. Problém je, že tato řešení nejsou vždy dobře známá nebo zdokumentovaná. Nedávno se zkušený vývojář přiznal, že se nikdy nesetkal s alokátorem paměti „genpool“. Tento malý subsystém se neobjevuje v jaderné dokumentaci a pravděpodobně nebude znám ani ostatním. Za účelem řešení obou těchto problémů následuje přehled o genpoolu (nebo „genalloc“) a o tom, co dělá.
V jádře existuje celá řada mechanismů pro alokaci paměti, každý zaměřený na uspokojení specifických nároků. Někdy však jaderný vývojář musí implementovat nový alokátor pro konkrétní rozsah paměti určené pro zvláštní účely, přičemž tato paměť často bývá uložená někde na zařízení. Autor ovladače tohoto zařízení jistě může pro tuto činnost napsat malý alokátor, ale tak by se jádro zaplnilo desítkami špatně otestovaných alokátorů. V roce 2005 vzal Jes Sorensen jeden z těchto alokátorů z ovladače sym53c8xx_2 a zveřejnil jej jako generický modul pro vytváření ad–hoc alokátorů paměti. Kód byl začleněn do vydání 2.6.13 a od té doby se značně změnil.
Akce začíná vytvořením fondu (pool) použitím jedné z následujících funkcí:
#include <linux/genalloc.h> struct gen_pool *gen_pool_create(int min_alloc_order, int nid); struct gen_pool *devm_gen_pool_create(struct device *dev, int min_alloc_order, int nid, const char *name);
Volání gen_pool_create() vytvoří fond. Granularita alokací je nastavena pomocí min_alloc_order, jedná se o číslo zlogaritmované se základem 2 – podobně jako u alokátoru stránek, ale odkazuje na bajty namísto stránek. Takže pokud je v min_alloc_order předáno číslo 3, pak budou všechny alokace násobkem osmi bajtů. Zvýšení min_alloc_order
zmenšuje paměť potřebnou ke sledování paměti ve fondu. Parametr nid
specifikuje, který uzel NUMA má být použit k alokaci pomocných struktur – může to být také -1, pokud na tom volající funkci nezáleží.
„Spravované“ rozhraní devm_gen_pool_create() sváže fond s konkrétním zařízením. Kromě jiného automaticky fond vyčistí v okamžiku, kdy dojde k zničení daného zařízení.
Fond je zrušen pomocí:
void gen_pool_destroy(struct gen_pool *pool);
Stojí za zmínku, že pokud jsou v daném fondu pool
stále vyčleněné alokace, zvolí tato funkce poměrně extrémní krok a vyvolá BUG(), což shodí celý systém. Byli jste varováni.
Čerstvě vytvořený fond nemá žádnou paměť k alokaci. V takovém stavu je celkem k ničemu, takže jedna z prvních věcí, co je potřeba udělat, je obvykle přidání paměti do fondu. To se dá udělat dvěma způsoby:
int gen_pool_add(struct gen_pool *pool, unsigned long addr, size_t size, int nid); int gen_pool_add_virt(struct gen_pool *pool, unsigned long virt, phys_addr_t phys, size_t size, int nid);
Volání gen_pool_add() umístí size bajtů paměti od začátku addr (ve virtuálním adresním prostoru jádra) do daného fondu pool
, přičemž nid
je opět ID uzlu pro pomocné alokace paměti. Varianta gen_pool_add_virt() paměti přiřadí explicitní fyzickou adresu, což je nutné pouze v případě, kdy se fond bude používat k alokacím DMA.
Funkce pro alokaci paměti z fondu (a její vracení) jsou:
unsigned long gen_pool_alloc(struct gen_pool *pool, size_t size); void *gen_pool_dma_alloc(struct gen_pool *pool, size_t size, dma_addr_t *dma); extern void gen_pool_free(struct gen_pool *pool, unsigned long addr, size_t size);
Jak by se dalo čekat, gen_pool_alloc() alokuje size
bajtů z daného fondu. Varianta gen_pool_dma_alloc() alokuje paměť k užití s operacemi DMA, vrací přidruženou fyzickou adresu v prostoru, na který ukazuje dma
. To bude fungovat pouze v případě, že byla paměť přidána pomocí gen_pool_add_virt(). Všimněte si, že se tato funkce odchyluje od vzoru typického pro „genpool“, a sice místo obvyklého použití unsigned long
pro adresy jádra vrací void *.
To vše se jeví poměrně přímočaré, některým vývojářům se to opravdu zdá přímočaré až příliš. Koneckonců výše uvedené rozhraní neposkytuje žádnou kontrolu nad tím, jakým způsobem alokační funkce vybírají, který konkrétní kus paměti vrátí. Pokud je to zapotřebí, budou se hodit následující funkce:
unsigned long gen_pool_alloc_algo(struct gen_pool *pool, size_t size, genpool_algo_t algo, void *data); extern void gen_pool_set_algo(struct gen_pool *pool, genpool_algo_t algo, void *data);
Alokace pomocí gen_pool_alloc_algo() určují algoritmus, pomocí kterého se vybere paměť k alokaci, výchozí algoritmus se dá nastavit pomocí gen_pool_set_algo(). Hodnota data
je předána algoritmu – většina z nich ji ignoruje, ale někdy je zapotřebí. Samozřejmě je možné napsat algoritmus pro konkrétní případ užití, ale již je k dispozici docela solidní výběr:
Existuje několik dalších funkcí, většinou pro účely jako dotazování se na dostupné místo ve fondu nebo iterace přes kusy paměti. Většina uživatelů by však neměla potřebovat víc než to, co bylo popsáno výše. Snad větší povědomí o tomto modulu zabrání psaní nových jednoúčelových alokátorů paměti v budoucnu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: