Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.
Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.
MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si
… více »Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.
Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).
Pomalu, ale jistě se z Linuxu stává zajetá herní platformaDovolim si nesouhlasit. Nebo spis trochu schladit to nadseni: Sice vychazi na Steamu(GOG.com, itch.io, atd...) uz dost her, ale porad to nejsou Ackove tytuly od jednicek v oboru (vetsinou - Dota, nebo Witcher III je svetla vyjimka). Nevim, ze by Bethesda planovala dalsi dil The Elder Scrolls i s nativni podporou Linuxu. A nebo treba Dragon Age. O Linuxove verzi se kdysi davno mluvilo a ... nic. A kolik MMO klientu je vytvoreno nativne pro Linux? Bude nativni klient pro WOWko? A co Drakensang Online. Aion? ... atd. (Mimochodem, ironii je ze Drakensang i Aion je bud rovnou postaveny, nebo alespon vyuziva multiplatfomni GUI toolkit QT - jen tak naokraj) To ze hry rozjedete pod wine se nepocita, protoze - co vim - zadna ze jmnovanych her name oficialni podporu pro wine. A pokud nekde maji navod jak hru pod wine rozjet, je tam hned ze startu uvedeno, ze se jedna o neoficialni fanouskovskoy projekt. To ze se dost objevuje novych her od mensich ne tak uplne znamych ci proflaknutych studii, si vysvetluji dvema vlivy: 1) spis jako snahu vyuzit (prozatimni) opatrnosti velkych hernich spolecnosti a zajistit si misto na pripadnem pristim trhu, ci uz ted ziskat o nekolik stovek zakazniku (hracu/fanousku) vic. Proste vyuzivaji volneho mista na Linuxovych systemech v tomto smeru a taky toho, ze cisti Linuxari nejsou jeste tak "rozezrani" jako jejich Widloidni kolegove. Proto zde maji sanci se chytit i hry, ktere by na Widlich dneska uz jen zivorily... 2) A nakonec, priliv novych uzivatelu ( zasluhou tech tzv. "user friendly" dister, neutuchajici a neunavna popularizace Linuxu a lamani nesmyslu o Linuxu komunitou a jeho vyvoj, jak po technicke tak po te "art" strance) zvysil i poptavku a tlak na herni prumysl, ktery sice existoval uz driv, ale nebyl zas az tak vyrazny, ci pro nej vyvojove herni tymy nemely zas az takovy zajem. Znate ty kecy o tom jak se nevyplati vyvyjet pro system jehoz uzivatelska zakladna ma tak 1% a ze multiplatformni vyvoj se vubec nevyplati a linux je roztristeny a kdesi cosi... Myslim, ze jsme to vsichni slysely uz nescetnekrate. A uprimne SteamOS neni neco po cem dychti kazdy, stejne jako konzole (a nebo naopak hrani na PC). Asi tak. Zvysujici se nabidka her na Linuxovou platformu potesi a vede k jistym optimistickym vyhlidkam, ale nemyslym, ze je jeste cas slavit. Nezapominal bych, ze se vsechno muze jeste porad zvrtnout...
ale porad to nejsou Ackove tytuly od jednicek v oboru
Tyhle AAA tituly od jedniček v oboru jsou AAA leda podle rozpočtu (a v důsledku tuposti obsahu, protože minimalizují rizika). S tím se taky pojí, že jsou to až na výjimky stejné hry jako na konzolích. Což je důvod, proč jsem s hrami před zhruba 10 lety sekl. Fakt nemám zájem podporovat ani trendy analogické holywoodským blockbusterům, ani ojebávání zákazníků.
Naštěstí nezávislí vývojáři a menší/střední studia jakžtakž navazují na diverzitu zvlášť z 90. let (v dobrém i zlém).
Tiskni
Sdílej: