Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Vhledem k tomu, že text článku (od Leoše Literáka), který vyšel minulý podzim, je vyčerpávající (a do posledního slova stále aktuální), omezím se pouze na pár zajímavých drobností a novinek.
UPDATE: Způsob odměňování článků doznal k 1. prosinci 2003 změn. Viz aktualizovaný odstavec Odměny.
Výběr nejzajímavějších článků za každý měsíc rovněž vychází v našem online magazínu Abíčko, který je posléze zařazován na CD distribuovaná s časopisem PC World.
Veškeré doplňující informace, podrobnosti a mechanismy týkající se nových autorů vám rád sdělím emailem.
Naším cílem je poskytovat co nejlepší služby našim návštěvníkům. Rychle rostoucí návštěvnost je důkazem, že se nám to daří. Přesto nechceme usnout na vavřínech a sebekriticky přiznáváme, že v oblasti počtu nových článků máme co dohánět.
Stát se naším autorem je snadné. Napište mi email a dohodneme se na vhodném tématu. Není třeba, abyste měli na základní škole jedničky ze slohu a gramatiky. Důležitější jsou vaše znalosti. Zaslaný text stejně prochází redakční kontrolou a případně i úpravou. Nemusíte být ani linuxový guru s mnohaletými zkušenostmi. Stačí, když rozumíte určité oblasti a dovedete se vyjádřit. Pokud si nejste jisti, zda to zvládnete, nabízíme vám naši pomoc - společně text připravíme tak, aby se dal publikovat. A pokud byste rádi zkusili napsat nějaký článek, ale nemáte žádné téma, rádi vám nějaké nabídneme.
Náš server se specializuje na poskytování rad a pomoci, odtud také vyplývá oblast článků, o které máme zájem. Jde převážně o návody, tipy pro používání, tutoriály a recenze. Týká se hardwaru i softwaru. Články mohou být psány pro začátečníky i pokročilé. Máme zájem i o seriály.
Minimální délka textu je pět kilobajtů. Obrázky jsou vítány. Text musí být původní (skutečně jste jej napsali vy) a nesmí být jinde publikován (s výjimkou soukromých stránek). Zasláním textu dáváte provozovateli právo publikace v libovolné formě (například web, Abíčko atd.) a zavazujete se, že bez jeho souhlasu nebudete text publikovat jinde po dobu dvanácti měsíců (je velice nefér nechat si zaplatit za stejný článek od více serverů).
Za články vyplácíme autorské honoráře. Odměna za jeden článek činí 100, 200, 400 nebo 600 Kč. Honorář se stanovuje podle kvality, délky a úrovně zpracování. Výši odměny navrhne po posouzení článku šéfredaktor a nabídne ji autorovi. Pokud ten souhlasí, článek vyjde a bude vyplacen dohodnutý honorář. Nesouhlasí-li autor s výší nabízené odměny, může buď článek podle doporučení upravit (rozšířit, apod.) nebo stáhnout. Před první výplatou je nutné autora zaregistrovat u finančního úřadu, proto potřebujeme znát jeho jméno, příjmení, adresu a rodné číslo. Samozřejmě je nutné znát i číslo účtu. Honoráře se vyplácejí souhrnně na začátku dalšího měsíce.
Formátování bylo přesunuto do samostatného článku.
Máte-li nějaké dotazy nebo pokud chcete psát články, napište mi email. Rád vám odpovím na jakékoliv otázky či nejasnosti.
Nástroje: Tisk bez diskuse
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                