abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 16:33 | Nová verze

    Svobodná historická realtimová strategie 0 A.D. (Wikipedie) byla vydána ve verzi 28 (0.28.0). Její kódový název je Boiorix. Představení novinek v poznámkách k vydání. Ke stažení také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Multimediální server a user space API PipeWire (Wikipedie) poskytující PulseAudio, JACK, ALSA a GStreamer rozhraní byl vydán ve verzi 1.6.0 (Bluesky). Přehled novinek na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:11 | Nová verze

    UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.2 a 20.04 OTA-12.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.2. 18:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.0 otevřeného operačního systému pro chytré hodinky AsteroidOS (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    19.2. 16:00 | Zajímavý software

    WoWee je open-source klient pro MMORPG hru World of Warcraft, kompatibilní se základní verzí a rozšířeními The Burning Crusade a Wrath of the Lich King. Klient je napsaný v C++ a využívá vlastní OpenGL renderer, pro provoz vyžaduje modely, grafiku, hudbu, zvuky a další assety z originální kopie hry od Blizzardu. Zdrojový kód je na GitHubu, dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    19.2. 13:33 | IT novinky

    Byl představen ICT Supply Chain Security Toolbox, společný nezávazný rámec EU pro posuzování a snižování kybernetických bezpečnostních rizik v ICT dodavatelských řetězcích. Toolbox identifikuje možné rizikové scénáře ovlivňující ICT dodavatelské řetězce a na jejich podkladě nabízí koordinovaná doporučení k hodnocení a mitigaci rizik. Doporučení se dotýkají mj. podpory multi-vendor strategií a snižování závislostí na vysoce

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    19.2. 12:22 | Humor

    Nizozemský ministr obrany Gijs Tuinman prohlásil, že je možné stíhací letouny F-35 'jailbreaknout stejně jako iPhony', tedy upravit jejich software bez souhlasu USA nebo spolupráce s výrobcem Lockheed Martin. Tento výrok zazněl v rozhovoru na BNR Nieuwsradio, kde Tuinman naznačil, že evropské země by mohly potřebovat větší nezávislost na americké technologii. Jak by bylo jailbreak možné technicky provést pan ministr nijak nespecifikoval, nicméně je známé, že izraelské letectvo ve svých modifikovaných stíhačkách F-35 používá vlastní software.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 37
    19.2. 06:00 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 162 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.2. 05:55 | IT novinky

    Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, zveřejnilo Domain Report za rok 2025 s klíčovými daty o vývoji domény .CZ. Na konci roku 2025 bylo v registru české národní domény celkem 1 515 860 s koncovkou .CZ. Průměrně bylo měsíčně zaregistrováno 16 222 domén, přičemž nejvíce registrací proběhlo v lednu (18 722) a nejméně pak v červnu (14 559). Podíl domén zabezpečených pomocí technologie DNSSEC se po několika letech stagnace výrazně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    18.2. 18:33 | IT novinky

    Google představil telefon Pixel 10a. S funkci Satelitní SOS, která vás spojí se záchrannými složkami i v místech bez signálu Wi-Fi nebo mobilní sítě. Cena telefonu je od 13 290 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (2%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (26%)
    Celkem 921 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník
    Mé další desktopy

    KDE neon (opět)
    KDE neon (opět)


    Mageia 8 s LXQt a Artwiz
    Mageia 8 s LXQt a Artwiz

    Mageia 8 s GNOME/Wayland
    Mageia 8 s GNOME/Wayland

    Nejoblíbenější desktopy

    fluxbox, conky, adesklets
    fluxbox, conky, adesklets

    ntb>> debian lenny
    ntb>> debian lenny

    Nic
    Nic

    Rpg desktop
    Rpg desktop

    Když ho miluješ, není co řešit
    Když ho miluješ, není co řešit

     další »

    Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem

    Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem

    Mageia chronicky má zpoždění v balíčkování některých aplikací, takže jsem pár věcí přehodil na Flatpaky. Jinak čistá instalace, nikoli upgrade ze 7 a systém se chová lépe. Ale ty Flatpaky, to je sranda: jeden program si přitáhne závislost na GNOME 3.38, další zase na GNOME 3.36 a další na GNOME 40. A tyhle všechny tři dílčí platformy sežerou ~1GB na disku (ne že by to vadilo, jen je to zajímavé). Nicméně mít díky tomu aktuální Kdenlive (mimochodem nově má profil pro export do 4k AV1 :-)) a Rawtherapee/darktable či Audactiy stojí za to.

    David Ježek | 29. 4. 2021 | Zhlédnuto: 525× | Oblíbenost: 0

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    tralala avatar 29.4.2021 14:25 tralala | skóre: 9 | blog: tralala
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Neboli by lepsie manjaro/arch s nativne cerstvymi aplikaciami? Pripadne OpenSuse Tumbleweed/Leap ? Pre mna bola Mageia vzdy pohrobok Mandrake, ake su vyhody/nevyhody? Este niekedy davno som Mageiu zvazoval, ale bal som sa, ze nebude dalsia verzia :)
    David Ježek avatar 29.4.2021 14:35 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Výhody a nevýhody Mageiy se průběžně mění. To je vlastně také její nevýhoda. Některá vydání jsou skvělá, jiná mi běžela tak problematicky, že jsem raději přešel jinam. Osmička vypadá dobře, ale přetrvávají některé nevýhody: obecně balíčkářů je málo, takže často se čeká na nové přelomové verze programů VELMI DLOUHO (namátkou třeba Rawtherapee, LibreOffice, to jsou takové stálice na dlouhé čekání). Tohle tedy efektivně řeší Flatpak (u těch pár aplikací, kde by mě to mohlo tu a tam vadit). Naproti tomu bezpečnostní záplaty vydává Mageia poměrně rychle. Drží se LTS jader a ESR Firefoxu, což mě vyhovuje, ale neřekl bych, jestli je to klad či zápor. Prostě to tak je. Kladem je, že to jejich staré urpmi funguje dobře a prověřeně. Také mi třeba teď osmička běží DALEKO svižněji než aktuální Ubuntu (oboje mají stejné GNOME na Waylandu). Nevýhodou jistě je, že když se chceš Googlu zeptat "jak udělat věc XYZ", tak pro Ubuntu najde 100 návodů a 20 youtube videí jak na to, pro Mageiu často nic, nebo jeden zastaralý postup. Ale poslední rok-dva mě tohle přestalo trápit prostě proto, že buď už ty činnosti nedělám, nebo se přesunuly na web. Podotýkám že Tumbleweeb jsem provozoval také, cca něco přes 1 rok. Ale tam mě prostě vadí ta překombinovanost, jen to nastavení priorit repozitářů chce, aby měl člověk ideálně Ph.D. z Matfyzu :-). Mageia je podstatně blbuvzdornější, ale za nedělá z uživatele blbce jako kolikrát Ubuntu (poznáš ten princip už při instalaci: můžeš si vybrat jestli chceš desktop KDE, GNOME nebo "jiný" a pak je instalace vlastně už jen o 1 kliknutí, nebo si tam zaškrtneš, že chceš výběr jednotlivých balíčků a můžes se těmi tisíc balíčků klidně probírat ručně - Mageia ti dává tu možnost, Ubuntu ne. Tumbleweed si ji vlastně občas vynucuje). Vyhovuje mi pojetí Mageiy. A dokud bude existovat a bude stabilní, tak proč ji nepoužívat. Jo, mám teď GNOME 3.38 a nepočítám, že by GNOME 40 někdo zabalíčkoval v dohledné době, ale to mi vlastně taky nevadí, prostě si počkám.
    k3dAR avatar 1.5.2021 13:07 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    [...]nedělá z uživatele blbce jako kolikrát Ubuntu (poznáš ten princip už při instalaci: můžeš si vybrat jestli chceš desktop KDE, GNOME nebo "jiný" a pak je instalace vlastně už jen o 1 kliknutí, nebo si tam zaškrtneš, že chceš výběr jednotlivých balíčků a můžes se těmi tisíc balíčků klidně probírat ručně - Mageia ti dává tu možnost, Ubuntu ne.[...]
    Ubuntu melo historicky alternate iso instalacku, bez preferovaneho desktopu a kde sis mohl vybrat co si chtel, s 20.04 je sice zahrabana, ale v podobe mini.iso je stale ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    2.5.2021 00:18 /
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Ale tam mě prostě vadí ta překombinovanost, jen to nastavení priorit repozitářů chce, aby měl člověk ideálně Ph.D. z Matfyzu
    Tak ja mam jen SOU a openS mi plne vyhovovalo prave diky jednoduche sprave Yastu teda hlave te casti spravy instalace baliku.
    výběr jednotlivých balíčků a můžes se těmi tisíc balíčků klidně probírat ručně - Mageia ti dává tu možnost, Ubuntu ne
    Nekdy takovy vyber muze vest k tomu, ze ani nenabootujes, kdyz na neco zapomenes, se mi stavalo. Ubuntu ma v bezne instalacce dve moznosti, ta druha "firefox, bezne nastroje kalkulacka, sprava disku, gedit apod ale neinstaluje kanc. balik, thunderbird, prehravace medii ani totem a ani dokonce task-manager a uz vubec ne "zabavne hry". Zrovna pred chvili jsem to zkousel. Me to plne vyhovuje.

    29.4.2021 22:54 /
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Ne, je to vse jako prast a uhod.
    29.4.2021 22:51 /
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    A tyhle všechny tři dílčí platformy sežerou ~1GB na disku (ne že by to vadilo, jen je to zajímavé). Nicméně mít díky tomu aktuální cokoliv stojí za to.
    A tomu nazoru sam pevne veris?

    Taky bych chtel aplikaci ve Windows aby mi natahla pulku 95, 98, XP, :-(
    David Ježek avatar 30.4.2021 10:35 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Věřím. Je mi jedno, pokud 3 aplikace zasviní z 12 GB volného místa na systémový partišně 1 GB svými soubory, když to zanmená, že budou v aktuální verzi a bezchybně funkční. Ostatně proto mám tu partišnu o velikosti ~dvojnásobku toho, co potřebuji pro systém se všemi aplikacemi.
    30.4.2021 19:58 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    On je to v době, kdy SSD 512 GB stojí pár korun, takový problém, když kompletní aplikační výbava zabere místo 2 GB třeba 10?
    30.4.2021 22:10 /
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Pokud to nekdo vidi takhle tak asi ne, me konkretne se prici principem, ze misto jednoho celku slepim vice bazmeku dohromady jen jako provizorium, takova reseni se proste jednoho dne sesypou, mozne to teda je ale je to prasecina.
    1.5.2021 07:54 VoDo | skóre: 12 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Hehe stejnej bordel je i se snap, zrovna jsem koukal do ubuntu proc to zabira 10GB jojo snap bordel, to mas kraviny na gnome 3.28 pak dalsi na 3.36 a pak dalsi balast jen proto aby mohl byt nainstalovano gnome-spftware :) slo to vsechno pryc. Tady je proste videt jak je linux zaostalej. Tyhle snapy a flatpaky pry vznikly kvuli dependency hell takze se namisto par balicku pri instalaci programu natahne vsechno najednou aby se to nemuselo tahat pozdeji :)
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    k3dAR avatar 1.5.2021 13:29 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    nebudu obhakovat snap/flatpak, nicmene si uvedom ze Widows tohle delaji bezne ;-) druha vec je ze kvuli tomu ze 1 distro s 1 konkretnim (i kdyz pro nej "vychozim") desktopem pouziva(?) snapy delat zaver "linux zaostalej" je znamka zaostalosti leda toho kdo to pise ;-) protoze (necham stranu hromadu dalsich dister), s Xubuntu zadnej snap "bordel" nemam, jedina aplikace ktera by byla v snap je chromium, kterej nemam duvod pouzivat ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    1.5.2021 15:33 /
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    nicmene si uvedom ze Widows tohle delaji bezne
    ne, nedela. ale rad si to necham popsat. Pokud mas na mysli aplikace ze storu tak ty nic navic netahaji, vyuzivaji system naplno. Pokud mluvis o aplikacich Program Files taktez vyuzivaji system v sobe maji jen to co je jejich a nebo co system neobsahuje.

    Kdyz uz teda mluvis o Windows, coz o to i tam se najde nake prase, treba prechazi odnekud z Redhatu ale jsem si jistej ze by ho tam ty zkuseni nechali napachat skody, tak ze by se to dostalo do sestaveni pro bezne lidi natoz do Enterprise verze ;-)
    k3dAR avatar 1.5.2021 22:35 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    u Win aplikaci (ne ze storu) je bezne ze si sebou tahaji knihovny ktere potrebuji v konkretni verzi, to ze je system neobsahuje je dalsi vec, ze ty knihovny proste taha kazdej program i kdyby stejnou verzi uz mel nainstalovanej jinej program, pak to tak vypada ze instalacky jsou desitky ci spis stovky mb velke... ;-) samozrejme ze si aplikace nedotahne sebou casti Windows (jako snap gnome), ale to je date tim ze to licence ani neni mozne ze ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    1.5.2021 23:46 /
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Myslim, ze si rozumime ;-) Problem, ze ty linuxove aplikace mimo system tahaji i to co nepotrebuji a uzivatel ty data taky nijak nevyuzije a to nemluvim o tom, ze poradne neumi vyuzit ani system. Takovy Dolphin ve flatpaku budiz prikladem.
    k3dAR avatar 1.5.2021 13:25 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    To snad mas(mels?) rezim kompatibility XP, totiz znamena ze Windows si na pozadi spustej kompletni XP ve virtualu ;-) (nevim zda to platilo jen pro W7 ci i W10)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    David Ježek avatar 1.5.2021 14:33 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Režim kompatibility != virtualizace.
    k3dAR avatar 1.5.2021 14:45 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    mozna se pletu, rozumne info ted nenachazim, ale pamatoval sem si ze XP rezim kompatibility proste vyuzival XP image kterej poustel na pozadi s pouzitim virtualizace... z toho co na me ted vyzkocilo se zda ze to se pouzivalo pouze pri doinstalovani "Windows XP Mode", coz sem pred temy X lety urcite neinstaloval tak nevim ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    1.5.2021 15:58 /
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Mas pravdu.
    Windows XP Mode just hit RTM status this week and will be made available for download later this month in its final version. Once installed, this optional Windows 7 feature will let anyone run their XP-only applications which wouldn’t otherwise work on the new operating system. Designed primarily for small businesses who sometimes run mission-critical apps that are not updated to work with new versions of Windows, XP Mode adds a virtualization layer comprised of the Windows Virtual PC engine a licensed copy of Windows XP Service Pack 3 running as a virtual machine, both of which will be made available for download. Larger businesses will likely use MED-V which will offer XP Mode in its new version due to be released in beta 90 days after the Windows 7 public release.

    Programs running in XP Mode will can be launched right from the Windows 7 desktop and even integrate with Windows 7 features like the Taskbar’s “jump lists” which show recently used files and common tasks. In order for XP Mode to run, PCs are required to have at least 2 GB of memory and a system that has chip-level virtualization from either Intel or AMD
    src:https://web.archive.org/web/20100612020845/http://on10.net/blogs/sarahintampa/Windows-XP-Mode-for-Windows-7-Goes-RTM/

    from-src:https://channel9.msdn.com/Blogs/coolstuff/Whats-Compatible-with-Windows-7
    David Ježek avatar 1.5.2021 22:16 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    ok, ale já to bral jako reakci na obecné "půlku 95, 98, XP".
    1.5.2021 22:42 /
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    Splest se muze kazdy, taky jsem to nevedel, ale ja z toho ctu ze v tom je jen core system s SP3 nez ze by tam byl kompletni obraz co vznikl pri bezne instalaci. Nicmene to tam bylo uz dodane se systemem a nemuselo se to stahovat zvlast. Ti co plati za data pochopi.
    NUKE GAZA! 🎆 avatar 30.4.2021 13:00 NUKE GAZA! 🎆 | skóre: 37 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem

    jestli tam je jako zase tamnta včela tak ji nemužu najít vubec :O :O

    David Ježek avatar 30.4.2021 14:31 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mageia 8 s GNOME/Wayland a Flatpakem
    je to ta pětašedesátá zleva.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.