Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bspwm na rozdiel od i3wm disponuje iným ukladaním dlaždíc. Zatiaľ čo i3wm umožňuje ukladanie nových dlaždíc iba do prava a nadol, bspwm pomocou funkcie preselect umožňuje voliť všetky smery, nahor nadol, vpravo, vľavo. Tiež je možné preddefinovať kde sa má dlaždica rozdeliť, t.j. na ktorej desatine, ako v horizontálnom, tak vo vertikálnom smere. V i3wm sa delia dlaždice vždy na polovicu a až dodatočne je možné upraviť pomer ich veľkostí. Bspwm si pamätá veľkosť a pozíciu dlaždice aj po jej prepnutí do plávajúceho módu. Pekne ju zasunie tam kde bola predtým a nerozhádže pomer veľkostí dlaždíc. V i3wm ak máte upravené veľkosti dlaždíc, plávajúci mód po návrate do dlaždicového konceptu tento layout rozhodí a okná sa usporiadajú 50 na 50.
Je tam toho viacej, ale ťažko to popísať. Ideálne je pozrieť si nejaké video.
Tiskni
Sdílej:
Snáď trochu pomôže. Ale moc by som to nekomplikoval. Základná konfigurácia bspwmrc a sxhkdrc je použiteľná, akurát sa človek musí pohrať s gtk témami a panelom, ktorý bspwm defaultne neposkytuje. i3wm poskytuje relatívne chudobný statusbar, ale bspwm nič. Často sa používa lemonbar, ale ten som nikdy neskúsil. Zatiaľ preferujem polybar, ktorý sa dá v celku ľahko vyladiť. Video a kniha v odkaze predstavujú komplexnú úpravu, ktorá asi pre väčšinu userov nebude žiadúca. Dôležitá časť sa týka nastavenia autoštartu - dôležitých procesov, démonov a podobne. Na Dotfiles sa stretávam podľa mňa s chybnými configuráciami, nepočítajúcimi s opakovaným prihlasovaním, alebo reštartom okenného manžéra bez odhlásenia. Dôsledkom býva spravidla duplikovanie procesov a problémy s tým spojené. Napríklad:
[bspwmrc]
#! /bin/bash
redshift -l 49.16:18.11 &
predstavuje chybný krok, ktorý je veľmi častý. Rozumnejšie je riešenie:
#! /bin/bash
pkill redshift
sleep 5; redshift -l 49.16:18.11 &
Som len obyčajný user, takže neviem , či je to dobrý spôsob, u mňa však funguje. Atď...