Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Math 24.8. Math je modul editoru vzorců v kancelářském balíku LibreOffice a poskytuje možnosti rozvržení pro zobrazení matematických, chemických, elektrických nebo vědeckých vzorců ve standardní písemné notaci. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace.
Společnost Backblaze zveřejnila statistiky spolehlivosti pevných disků používaných ve svých datových centrech za rok 2024. Ke konci roku 2024 vlastnila 305 180 pevných disků. Průměrná AFR (Annualized Failure Rate), tj. pravděpodobnost, že disk během roku selže, byla 1,57 %. V roce 2023 to bylo 1,70 %. V roce 2022 to bylo 1,37 %.
Intel vydal 34 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20250211 mikrokódů pro své procesory řešící 5 bezpečnostních chyb.
Byla vydána nová verze 1.24 programovacího jazyka Go (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Jiří Eischmann upozorňuje, že GNOME nemá české překladatele: "Posledních minimálně 15 let byly překlady GNOME do češtiny ve výborném stavu. U každého vydání jsem jen hlásil, že je vše přeložené, poslední roky to platilo i pro drtivou většinu dokumentace. Poslední rok se to ale začalo zadrhávat. Přispěvatelé, kteří to dlouhé roky táhli, odešli a není nikdo, kdo by to po nich převzal. Proto jsme se rozhodli jít s pravdou ven: GNOME momentálně nemá české překladatele a pokud se toho neujme někdo nový, překlady začnou postupně upadat."
Otevřený zvukový bezztrátový kodek FLAC (Free Lossless Audio Codec, Wikipedie) byl vydán v nové verzi 1.5.0. Hlavní novinkou je podpora vícevláknového kódování. V prosinci loňského roku byl FLAC formálně specifikován v RFC 9639.
Evropská unie hodlá iniciovat investice do rozvoje umělé inteligence v hodnotě 200 miliard eur, v přepočtu zhruba pět bilionů korun. V projevu na summitu o umělé inteligenci v Paříži to v úterý řekla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Umělá inteligence podle ní může přispět mimo jiné ke zvýšení konkurenceschopnosti.
Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.3 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovky v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
Lennart Poettering se na Mastodonu rozepsal o novince v systemd, na které pracuje: systemd bude umět nabootovat z obrazu disku staženého pomocí HTTP v rámci initrd.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2025.2. Nově lze zálohovat také na Google Drive a Microsoft OneDrive.
Potřeboval bych prosím poradit, jak udělat v emulátoru Hatari Harddisk a zda na něj jdou nainstalovat hry ? Jako jestli stačí pak na ten hdd zkopírovat ty diskety nebo se to musí instalovat? Tak abych nemusel měnit diskety.
Děkuju
Zkopirovani souboru z obrazu diskety tezko pomuze, protoze ne vsechny informace na disketach maji podobu souboru. Navic hry na disketach jsou programovany tak, aby cetly data z disket. Z HDD pobezi jen hry, ktere to podporuji, nebo byly dodatecne upraveny.
Jenže hatari neumí víc jak 2 disketovky . Ambestar je na 3 diskety a budu to muset kvuli tomu přehazovat. Taky nemůžu najít nikdy hatari.cfg. Ani v /usr/share/doc není žádnej example. Prostě nikde nicnení. A když ho vytvořím v /home/martin/.hatari/hatari.cfg a dám v gui hatari saveconfig tak se mi to nesejvne. :-/
Vím, že to bude dost blbá rada (pro bývalého ataristu), ale co takhle e-uae + hwa? Jinak Amberstar běží i v DOSBoxu.
Nejsu bývalí atarista, ale Amigista . A ty odkazy, ten návod na e-uae na Ubuntu wiki a balíčky na hoboring.esero.net dělám já. A balíček pro Amberstar mi právě nejde udělat, pač to hází v Linuxovém e-uae error "Software faiuluere 05605606065 GURU MEDITATION"
. Pro Dosbox mám mám Amberstar taky, ale všechny verze her co byly na Amigu byly vždy mnohem lepší než PC-DOS verze.
Ještě tu budu trochu otravovat. Já si kompiluji Hatari v home adresáři (konkrétně v ~/Emulators/atarist) a spouštím ho taky odtud (do systému ho neinstaluji). Cfg se ukládá v pohodě.
Takže odpověď konkrétně na Amberstar je zde. Doporučuji si při instalaci pohrát v nastavení Hatari "Floppy disk". Jednak může pomoci zaškrtnout volbu "Slow floppy access", a když ani to nepomůže, tak ejectnout disketu, dát při instalaci OK a pak disketu znovu vložit. BTW, já jsem bývalý atarista
Mě to prostě nejde. Na stárnkách hatari sem našel image hardisku 80MB. Když ho mám tak to startuje strašně pomalu furt Memory test a pomalu to nabíhá. Ale i tak, Ambestar nejde nainstalovat, mám ho stáhlej z thalionu z oficiálních stránek, je to instalačka, ale když to chce disk B tak at tam dám jakejkoliv tak to furt řve, že to chce disk B.
Tak už to frčí! Musel sem mít TOS 1.0 a ne 2.0 jak sem měl . Ted se tě chci zeptat, když si ten atarista, jestli nevíš jak se jmenuje ta 3D hra alá wolfenstein. Kdysi sem o ní četl v časopise, ale nepamatuju si jak se jmenovala. Byla to taková jediná hra svého druhu na atari. Neznáš ji? Začínala na F nebo S, myslím.
Odkaz na Substation zde. Hra ovšem k běhu vyžadovala Atari STE. Další super hrou pro STE byl pinball Obsession (který ale jel i na Amize a vypadal na ní přeci jen o něco lépe).
Jinak kdysi jsem četl finální úvahu na téma Atari vs Amiga. Nakonec sice vyhrálo technicky Atari díky Falconu a Jaguáru, ale bylo to už jen Pyrrhovo vítězství, neboť Amiga měla mnohonásobně větší uživatelskou základnu a pro Atari téměř nevznikaly nové programy. Amiga vydržela s PC bojovat ještě ze pár let, aby nakonec stejně jako Atari podlehla onomu třetímu v pozadí, kdysi oběma stranami tak vysmívanému.
Jenže Atari Jaguar to je konzole. To není PC. Kdyby se neprodávaly tak draze turbokarty pro Amigu, tak by Amiga dneska ještě existovala.
Jmenoval jsem jej schválně, protože Commodore měl svou Amigu CD32.
Amiga CD32 byla Amiga 1200 s CD-ROM zabalená do jiného obalu. Nic extra Amiga CD32 nepřinesla. Dle mého to bylo šlápnutí vedle. Stejně tak Amiga CDTV.
Jinak kdysi jsem četl finální úvahu na téma Atari vs Amiga. Nakonec sice vyhrálo technicky Atari díky Falconu a Jaguáru, ale bylo to už jen Pyrrhovo vítězství, neboť Amiga měla mnohonásobně větší uživatelskou základnu a pro Atari téměř nevznikaly nové programy.
To je odvážné tvrzení. Amiga byla především herní platforma a jako taková skončila společně s A500. AGA už bylo jenom o vymetání šuplíků pár věrných firem. Mimo to až na výjimky typu scala neměla Amiga žádné smyslupné pracovní využití ani příslušnou softwarovaou základnu. Naopak hlavní devizou ST a výš byla kvanta uživatelských aplikací. Zejména zpracování textu, DTP, hudba. Jenom kolik hudebníků a hudebních a DTP studií na tom jelo ještě celkem nedávno. A těch nových programů, co se objevilo po uvedení Falcona...
Toto je zas odvážné tvrzení od vás . Amiga si myslím měla spoustu aplikací. Počínaje skvělým Deluxe Paint, který na svou dobu uměl na tu dobu nevídané věci, např. animace, blend, smooth apod. Dále 3D progam Imagine. Navíc spousta hudebníků používala Amigu, už jen z toho důvodu, že ve své době měla nejlepší zvuk ze všech počítačů. Námatkou z hudebního programu můžu uvést Octamed. Na tom furt něco skládal brácha a dost mě tím sr..al pač já sem chtěl pařit. Jo a dokonce sem měl na Amize program SAY a tam cokoliv člověk napsal, tak to řeklo syntetickým hlasem. To taky v té době na počítačích vůbec nebylo.
Toto je zas odvážné tvrzení od vásA dále program lightwave 3D, cinema nevímkolikD atd... Ale to všechno umřelo okamžitě, jakmile to přeportovali na PC, kde to všechno běželo řádově rychleji a mělo to k dispozici nesrovnatelně větší rozlišení, barevné hloubky a neblikavé obnovovací frekvence.. Amiga si myslím měla spoustu aplikací. Počínaje skvělým Deluxe Paint, který na svou dobu uměl na tu dobu nevídané věci, např. animace, blend, smooth apod. Dále 3D progam Imagine.
Navíc spousta hudebníků používala Amigu, už jen z toho důvodu, že ve své době měla nejlepší zvuk ze všech počítačů. Námatkou z hudebního programu můžu uvést Octamed.Nemluvil jsem o chudých studentech-muzikantech (jako třeba tehdy já), co neměli na skutečné nástroje a tak páchali čtyřhlasé věci v trackerech. Mluvil jsem o profesionálním nasazení u skutečných hudebníků a nahrávacách studií a programech jako Cubase či Notator. Tam Amiga neměla naprosto co nabídnout a i kdyby měla, tak by se to stejně v těch blikajících TV rozlišeních nedalo používat.
Nemá cenu si nic nalhávat, profesionálních uživatelů nebylo nikdy tolik, aby byli schopni uživit další vývoj sw a hlavně hw domácích počítačů. Gró pro zisky tvořili vždy především domácí uživatelé, zejména hráči her. Na platformu ST/TT/Falcon tedy určitě vznikaly a snad i vznikají nové programy pro profesionální využití, ale hráči odešli spolu s prvním Doomem na PC. A pokud budeme poměřovat počet vzniklých her pro Atari v době vyjítí Falcona, je bilance celkem zřejmá - Amiga jasně vedla. (A ano, vím, že Falcon byl cenově v době uvedení na trh pro domácí hráče overkill.) Mimochodem Amigy se prozměnu - pokud vím - ještě relativně dlouhou dobu používaly v TV studiích (tuším pro titulkování apod.).
A právě proto v době, kdy byl Falcon030 vydán, se ho prodalo ve srovnání s řadou ST tak málo a 040 zůstala jen v prototypu. Profesionální uživatelé prostě neměli šanci platformu uživit, což dostatečně prokázali veškeré pokusy o její resuscitaci. Ti tolik vysmívaní hráči už holt byli jinde. A že o hráče v té době už firmě Atari nešlo není pravda - pročpak by se jinak Falcon pokoušel zachovávat kompatibilitu s řadou STe? Atari byla prostě vždycky především herní firma a zůstala jí dodnes.
Whoops prokázali > prokázaly (pokusy).
právě proto v době, kdy byl Falcon030 vydán, se ho prodalo ve srovnání s řadou ST tak málo a 040 zůstala jen v prototypu.Falcona se prodalo málo, protože přišel na trh na začátku obrovského boomu PC a na trhu byly úplně jiné podmínky, než v roce 1985. A i kdyby se jich prodávalo víc, tak by to na osudu F040 a Atari jako takového nic nezměnilo, protože měli naprosto katastrofální marketing.
A že o hráče v té době už firmě Atari nešlo není pravda - pročpak by se jinak Falcon pokoušel zachovávat kompatibilitu s řadou STe?Třeba proto, že šlo o jednu počítačovou řadu a tudíž zpětná nekompatibilita by vypadala dost hloupě a pohřbila by ho hned zkraje.
Atari byla prostě vždycky především herní firma a zůstala jí dodnes.Atari bylo/je několik divizí. Od čistě herní, coin-upové a konzolové, po počítačovou. A ST rozhodně nebylo koncipované primárně jako herní mašina. To, že se jí na pár let stalo, bylo jenom díky tomu, že proti tehdejší konkurenci v podobě osmibitů bylo výkonově i grafickými možnostmi jinde. Teprve až když začal Atari užírat z koláče Commodore s Amigou, tak vydal STE, které díky vylepšeným audiovizuálním možnostem mělo tento trend zastavit, což se mu moc nepovedlo. Přes to všechno bylo ST hlavně pro lidi, co méně hrají a více pracují. Ne nadarmo se mu říkalo Macintosh pro chudé.
Výborně to je ona. Vždycky sem si ji chtěl zkusit zahrát. Doufám že Hatari umí teda emulovat to STE. Už se těším až přijdu domů a testnu ji. Jaký další podobné hry na Atari ST vznikly? O žádných jiných sem neslyšel. Jen o téhle. Dostala i v časopise dobré hodnocení.
STE na Hatari jede, dokonce i částečná emulace Falcona (ale na ten je tu spíš Aranym). Výlučnou hrou pro Atari ST byl vynikající SunDog. Další hry viz zde.
A další excelentní hrou pro STE/Falcon byla Zero 5.
Aranym není emulátor Falcona. Řekněme, že o tom něco málo vím ;)
To byla jen taková zkratka či oslí můstek. Chtěl jsem tím jen říct, že aplikace vytvořené pro Falcon bude snadnější spustit na tomto virtuálním stroji než v Hatari (kde je podpora Falcona WIP).
Jo a ještě jedna věc co se týče vytvoření toho HDD image v hatari . Příkaz k tomu, je popsán v /usr/share/doc/, ale stejně potřebujete mít k dispozici nějakej soubor z atari. V nejnovější verzi Hatari je, co sem se dočetl, dostupný skript k vytvoření HDD image.
Ten skript tam skutečně je a funguje. Jen není nově vytvořený disk ihned použitelný, je třeba do něj nainstalovat zavaděč (což není úplně triviální, jak jsem pochopil). Lepší je použít onen HDD image z webu Hatari.
Jinak jsem objevil tuto stránku, kde je množství her upravených pro chod z HDD. (Je to v sekci "Patches".)
Koukal sem na to, ale některý ty hry mají divnou koncovku .msa
Nějaké povídání o formátu MSA je na dotyčných stránkách v sekci "Extras": "All our menus are stored in ZIP/MSA format. I'm sure everyone knows that ZIP is a compression utility. MSA (Magic Shadow Archiver) is an Atari based archiver which stores a whole ST disk as one file. This file can then be used to create an ST disk or used with an ST Emulator. Here we have attached various different programs that deal with the MSA format on ST. Choose the one that suits you best."
Tiskni
Sdílej: