V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.
Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Ministerstvo vnitra odhalilo závažný kyberincident v IT systému resortu. Systém, do kterého se dostal útočník bez oprávnění, byl odpojen a nedošlo k odcizení dat [𝕏].
Zdravím,
narazil jsem na zajímavou situaci, která sice v mé mysli dřímala už nějakou dobu, teď ji však řeším prakticky.
Plánuji postavit storage server, budou tam dva 640GB disky, které bych rád rozdělil na 3 partišny (každý) s tím, že první bude 20GB RAID1 na samotný OS, druhá 120GB RAID1/RAID10 na důležitá data a třetí 1TB RAID0 pro běžné, méně důležité věci. Nad druhou a třetí particií plánuji nahodit LVM.
Popsaná situace je snad docela běžná, když jsem však v duchu začal disky dělit, něco mě napadlo. Co když - v budoucnu - bude třeba jeden disk (v rámci jeho kolapsu) vyměnit a nový disk bude menší? Nemyslím tím 640GB versus 320GB, ale situace, kdy si výrobce nalepí na obal "640GB", ale 640,000,000,000 bajtů mít nebude.
Zkusil jsem tuto teorii na třech 80GB discích, které doma vlastním - Fujitsu, Seagate a Samsung. Zatímco Fujitsu na notebooku měl shodnou velikost se stolním Seagate (156301488 LBA sektorů), Samsung měl 156368016, což je v přepočtu na MB asi o 32 více. Napadlo mě - co bych asi dělal s RAIDy a LVM, kdybych měl najednou nějaký mirror nacpat do menší velikosti. S LVM by to snad šlo bez problému, pvmove PE trochu víc k začátku disku, zmenšení RAIDu a jede se (snad) dále. Přesto bych takové situaci chtěl předejít.
Proto se ptám; jak to řešíte vy? Necháváte na konci disku ~100MB nevyužitého místa pro tyto případy? Setkali jste se s něčím podobným? Pokud ano, jak moc velikostní odchylky souvisejí s kapacitou disků?
Předem díky za odpovědi.
No vyřeším to asi tak, že konec poslední partišny bude někde před 640,000,000,000. bajtem (zaokrouhleně) - velikost je sice různá, ale ještě jsem neviděl disk, který by šel pod hranici své specifikované velikosti.
Asi je pravda, že pak přijde na řadu terovej disk, ale pro všechny případy - těch ~40MB mě nezabije, obzvlášť na LVM s 32MB velikostí PE.
Díky všem za podněty.
Tiskni
Sdílej: