Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Já jsem se ho pokusil nainstalovat (Fglrx + XGL + Kde) a byl jsem překvapený jak se to sekalo. A to i přesto, že mám rozchozené DRI.
Vaše zkušenosti mi pomohou rozhodnout se, zdali dále experimentovat, nebo se vykašlat na XGL a pracovat v KDE bez něj
V nejaky preverzi xorg-7.2, odstranili uz vadu, ktera zpusobovala bily textury v berylu a s novou mesou 6.5.2 (o ktery se kupodivu nikdo v ruznych zpravickach ani nezminil, ani se zatim v projektech nepouziva :-/), slape bezvadne AIGLX. To funguje kapanek jinak. Na opengl vubec nesaha, XV bezi normalne (akorat si teda nejak nehraje s orotovanou kostkou a rychlyma presunama okna...
), quake3 taky. Efekty porad svizny, zatez procesoru pri nich minimalni a kdyz se nic nedeje, tak jeste mensi. U toho 9200 to zacne teprve trochu drhnout (presun okna s wobbly a video se pocukava, kdyz necham vyskakovat ruzny popup okna se sidekickem), kdyz mam nakupepenych pres sebe vic oken. Holt opensource ovladace mely vzdycky problem s pocitanim prekryvajicich se textur a hloubky. Take prvni vykreslovani krusaderu po spusteni vypada tak nejak podivne pomaleji (efekt zoom). S 9200 a opensource je to AIGLX tedy vcelku pouzitelny, kdyz prehlidnu ruzne vady na krase v podobe zpomalovani efektu pri nakupeni hodne oken. S fglrx (ted nevim, jestli uz s AIGLX beha) by to mohlo byt v pohode a na X300 o tom vubec nepochybuju. Staci jen najit ty spravny (novy a spravne opatchovany) verze...
Tiskni
Sdílej: