Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Zdravim.
Mam takovy zaludny problem s OpenVPN. Nejdive konfigurace - OpenVPN (2.0.9) provozuji
na linuxovem serveru (Mandriva 2008), ktery ma rozhrani eth0 (do internetu) a
eth1 - 192.168.1.0/24 (lokalni sit) a tap0 - 10.8.0.0/24 (VPN).
Na rozhrani eth0 prekladam pomoci Shorewallu rozsah 192.168.1.0/24.
Klienti se do VPN uspesne pripoji, pingnou VPN server 10.8.0.1, ale mezi sebou se nevidi.
Zde je conf serveru:
port 1194
proto tcp
dev tap
ca ca.crt
cert server.crt
key server.key
dh dh1024.pem
server 10.8.0.0 255.255.255.0
duplicate-cn
cipher BF-CBC
comp-lzo
persist-key
persist-tun
log openvpn.log
verb 6
Vypis route na serveru je naledujici:
Směrovací tabulka v jádru pro IP
Adresát Brána Maska Přízn Metrik Odkaz Užt Rozhraní
85.13.85.0 * 255.255.255.224 U 10 0 0 eth0
10.8.0.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 tap0
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 5 0 0 eth1
169.254.0.0 * 255.255.0.0 U 5 0 0 eth1
169.254.0.0 * 255.255.0.0 U 10 0 0 eth0
default host-85-13-85-1 0.0.0.0 UG 10 0 0 eth0
Konfigurace klientu:
client
dev tap
proto tcp
remote xx.13.85.xx 1194
eesolv-retry infinite
nobind
persist-key
persist-tun
ca ca.crt
cert client.crt
key client.key
ns-cert-type server
cipher BF-CBC
comp-lzo
verb 3
a nakonec route z klienta z vne site - z internetu (WinXP):
Aktivní směrování:
Cíl v síti Síťová maska Brána Rozhraní Metrika
0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.1.254 192.168.1.37 20
10.8.0.0 255.255.255.0 10.8.0.2 10.8.0.2 30
10.8.0.2 255.255.255.255 127.0.0.1 127.0.0.1 30
10.255.255.255 255.255.255.255 10.8.0.2 10.8.0.2 30
127.0.0.0 255.0.0.0 127.0.0.1 127.0.0.1 1
192.168.1.0 255.255.255.0 192.168.1.37 192.168.1.37 20
192.168.1.37 255.255.255.255 127.0.0.1 127.0.0.1 20
192.168.1.255 255.255.255.255 192.168.1.37 192.168.1.37 20
224.0.0.0 240.0.0.0 10.8.0.2 10.8.0.2 30
224.0.0.0 240.0.0.0 192.168.1.37 192.168.1.37 20
255.255.255.255 255.255.255.255 10.8.0.2 10.8.0.2 1
255.255.255.255 255.255.255.255 192.168.1.37 192.168.1.37 1
Výchozí brána: 192.168.1.254
===========================================================================
Trvalé trasy:
Žádné
Prosim o radu v cem by mohl byt problem.
Diky moc.
Řešení dotazu:
Bohuzel, nepomohlo.
Tak se omlouvam a dekuju. Toto nastaveni pomohlo k tomu ze se mezi sebou vidi klienti na stejnem rozhrani, tj. u me na eth0 ti kteri se pripojuji z internetu. Ve firme mame OpenVPN na nekolika serverech, ale zadny zatim nepotreboval toto nastaveni aby se mezi sebou klienti videli.
Ted jsem zkusil jen tak presmerovat port 1194 z eth0 (wan) na ip adresu eth1 (lan) a klienti z inetu a v lokalni siti najednou na sebe vidi. Vypada to jako kdyby ten OpenVPN server bezel oddelene na kazdem rozhrani sam a pakety si mezi rozhrani nepredaval, vetsina jinych serveru tohle ale dela.
OpenVPN by měla fungovat jako normální síť. Takže pokud to máte nastaveno jako server = klient, tak na sebe klienti nevidí, jak je to v normální síti. Třeba když se chcete připojit z jednoho klienta na druhý, třeba přes ssh, tak musíte, použít DNAT a pak to funguje ;)
Tiskni
Sdílej: