Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
convert -resize 700x600! obzazpuvodni. png novyobraz.pngjsem zmenšil obraz PNG asi na čtvrtinu. Přesto má asi třikrát více kolobajtů, než původní. Přitom bych očekával, že bude mít méně kB, než předtím. Čím to je a jak to ovlivním?
convert -resize 700x600! -quality 95 puvodni.png novy.png, vůbec není množství kB menší. A ať už místo 95 dám co chci, je to pořád stejné - pohybuje se to mezi 830KB - 900 KB.
#!/bin/bash mkdir zmensene for soubor in *.png ; do convert $soubor -resize 700x600! -quality 80 zmensene/$soubor doneMám v adresáři 62 obrazů, různě velkých a potřebuji z nich udělat všechny stejně velké, přičemž názvy musí být zachované. Pendrek ten skript ale funguje. V podadresáři "zmensene" sice mají všechny obrázky upravenou velikost, jak potřebuji, ale místo 62 obrázků je jich tam 123, protože se některé opakují. Taky se u většiny z nich zkomolily názvy, například "nedit4-t.png" se zkomolí na "nedit4-t12.png" a tak různě. Taky se různě popřehazovaly názvy. Prostě mi tam nadělal zmatky a binec. Podadresář "zmensene" i s obsahem jsem vymazal a skript spustil znovu. Zase úplně stejný výsledek. Ten skript bude zmetek a nejsem schopný ho opravit.
-depth 8
, protože defaultně vytvářejí 16-bitové PNG.
for soubor in *.pn* ; domísto
for soubor in *.png ; doMohlo to být tím? Další věc velikost souborů. Po zmenšení obrázků se velikost souborů zvětší, místo zmenší. Asi to bude pravda, že to bude kvůli zvýšení počtu barev. To bych v Gimpu opravit mohl, ale raději bych to udělal pomoci příkazového řádku, abych to mohl udělat hromadně pro více obrazů jedním příkazem nebo skriptem. A zase aby názvy souborů zůstaly zachované i v upravených obrazech.
for soubor in *.pn* ; domísto
for soubor in *.png ; doUž si to nepamatuji. Ale teď jsem přidal do skriptu přepínač -depth 8, opravdu pomohl, soubory mají asi třikrát menší objem dat, než ty zmenšené předtím, ale pořád to není ono, pořád je velikost dat o něco větší, než u nezmenšených obrázků.
Mohlo to být tím? Další věc velikost souborů. Po zmenšení obrázků se velikost souborů zvětší, místo zmenší. Asi to bude pravda, že to bude kvůli zvýšení počtu barev.A kvůli tomu aby jsme tady nemuseli hádat z křišťálové koule jako nějací věštci, jestli je to zvětšením bitového prostoru nebo převodem z palety na PNG24 jsem nahoře napsal ten příkaz identify (též z balíku ImageMagick), který zobrazí vlastnosti obrázku a mezi nimi i barevnou třídu a bitovou hloubku. Ale ne. Místo toho se tady furt bude vařit guláš. A úplně nejlepší by bylo poskytnout jeden vzorek ať si to může každý zkusit sám, zda-li mu to na jeho vlastním ImageMagicku bude též tvořit větší obrázky (klidně to totiž může být strukturou obrázku).
[david@localhost img]$ identify cb001-t.png cb001-t.png PNG 1092x793 1092x793+0+0 DirectClass 8-bit 132.975kb [david@localhost img]$Zmenšený obraz s použitím přepínače -depth 8:
[david@localhost zmensene]$ identify cb001-t.png cb001-t.png PNG 700x600 700x600+0+0 DirectClass 8-bit 144.902kb [david@localhost zmensene]$Zmenšený bez přepínače -depth 8:
[david@localhost zmensenepng]$ identify cb001-t.png cb001-t.png PNG 700x600 700x600+0+0 DirectClass 16-bit 368.328kb [david@localhost zmensenepng]$Příloha původní obraz.
$convert 161157-cb001-t-27641.png -unique-colors txt:- | head -n 1 # ImageMagick pixel enumeration: 14845,1,255,rgba $ convert 161157-cb001-t-27641_zmensene.png -unique-colors txt:- | head -n 1 # ImageMagick pixel enumeration: 20839,1,255,rgbaA pokud budeš kvantovat (zmenšovat počet barev), tak by bylo ještě vhodné pouvažovat o GIFu (pro málo barev má kapánek lepší algoritmy).
$ convert jambarevny.png -unique-colors txt:- | head -n 1 # ImageMagick pixel enumeration: 1831,1,65535,RGB $ convert jamcerny.png -unique-colors txt:- | head -n 1 # ImageMagick pixel enumeration: 47,1,65535,RGBPříloha.
convert obraz.png -unique-colors txt:- | head -n 1tady. Když si ten černý obraz zobrazím v Konqueroru, nevidím hodně barev, vidím jenom černou a bílou, dokonce ani mezistupně šedé nevidím. Teď jsem si ten obraz při zobrazení v Konqueroru zkusil i zvětšovat, abych se přesvědčil, jestli tam nemám rozmazané místa. Rozmazaného nic sice nevidím, ale jsou tam trochu nepatrné fleky. Tak ta velikost souboru bude asi kvůli tomu. Ty fleky jsou ty artefakty?
-rw-rw-r-- 1 petrvlasic petrvlasic 26678 2010-08-13 16:35 jambarevny.png -rw-r--r-- 1 petrvlasic petrvlasic 3169 2010-08-14 13:09 jambaw.png -rw-rw-r-- 1 petrvlasic petrvlasic 42726 2010-08-13 16:34 jamcerny.png $ identify jamcerny.png jamcerny.png PNG 417x476 417x476+0+0 8-bit DirectClass 41.7KiB 0.010u 0:00.000 $ identify jambaw.png jambaw.png PNG 417x476 417x476+0+0 8-bit PseudoClass 2c 3.09KiB 0.010u 0:00.000Právě z toho důvodu počítačovou grafiku nikdy (a nebo fakt jen v nejnutnějších případech) neukládáme do JPEGu.
Tiskni
Sdílej: