Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
V této souvislosti mě zaráží ještě dvě věci. Nikdy jsem neviděl, že by došlo ke snížení využití swapu, jen vytrvale boptná. A pak to, že ač mám 3 GB RAM, využití nikdy nepřesáhlo 2,5 GB - to se raději swapne. Kdyby ta hranice byla někde kolem 2,8 GB, tak se v 99% vejdu..
Řešení dotazu:
ps_mem.py
, a pak co je odswapované vrátit zpět do paměti.
Swapování lze také regulovat pomocí /proc/sys/vm/swappiness
.
free echo "Drop caches" echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches echo 0 > /proc/sys/vm/drop_caches free mem=$(free | grep Mem: | awk '{print $4}') swap=$(free | grep Swap: | awk '{print $3}') if [[ "$mem" -lt "$swap" ]]; then echo "Cannot write swap back to RAM." echo "Not enough memory. Bye..." exit 1 fi echo "Swap off / Swap on" swapoff -a && swapon -a free
/proc/sys/vm/swappiness
nemá nic společného?
A ps_mem.py
by měl být v distru (Ubuntu) nebo je potřeba jej stáhnout z http://www.pixelbeat.org/scripts/?
U toho python scriptu je akorát nepříjemný, že se dožaduje rootovských práv. Mírně se také liší ve výsledcích od KDE System Monitor (odhaduji to na vliv zaokrouhlení)
vm.swappiness = 20
Výchozí hodnota by měla být 60, pokud to distrojádro nepřehodí, nebo pokud se nepletu. Nižší swappiness drží dýl aplikační data v RAM, vyšší je dřív odswapuje. Jde to ale na úkor diskové cache.
A ano občas je fajn udělat swapoff swapon.
vm.swappiness = 20
nevede. Ale soubor /proc/sys/vm/swappiness
obsahuje jen číslo 60, tak to asi berou z něj (viz. tato odpověď)
Zkusil jsem swapoff
. Pravda, pár minut mu ten necelý 1GB trval, ale nakonec to uvolnil. Na RAM byl nárůst jen 0,1 GB. Jsem zvědav, zda to teď přestane drhnout
Jakým způsobem je vhodné vypnout swapp v Ubuntu?
Tiskni Sdílej: