abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:11 | Nová verze

    Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:44 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 17:22 | Nová verze

    3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 16:11 | Komunita

    V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 11:33 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    14.7. 10:55 | IT novinky

    Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    13.7. 17:55 | Zajímavý projekt

    Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    11.7. 16:44 | Komunita

    Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    11.7. 14:55 | Humor

    McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (26%)
     (7%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 399 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Dotaz: Princip lokalizace souborů v ext2/3/4

    19.4.2011 09:34 morales
    Princip lokalizace souborů v ext2/3/4
    Přečteno: 341×
    Ahoj. Nevíte někdo jak přesně se systém dostane k souboru na souborovém systému ext2/3/4? Dejme tomu, že chci soubor /home/pepa/text.txt. Z toho co jsem pochopil musí systém projet inode tabulku adresáře / aby našel /home, pak /home aby našel /home/pepa a pak už projíždí inode tabulku /home/pepa než najde text.txt. Mám pravdu nebo jsem to špatně pochopil? Používají se nějaké optimalizační metody (nějaké indexy apod.) nebo je náročnost nalezení souboru v adresáři lineární rovnající se N-tému umístění souboru? Jde mi hlavně o to zjistit, kdy se vyplatí vytvářet nové podadresáře, než mít všechny soubory v jednom.

    Odpovědi

    Heron avatar 19.4.2011 09:54 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Princip lokalizace souborů v ext2/3/4
    Vyhledání cílového adresáře funguje zhruba tak, jak jsi popsal (vyhledání ve stromě, logaritmická složitost).

    Vyhledání v adresáři funguje buď lineárně, nebo (při povoleném rozšíření ext3 a ext4 dir_index) je vyhledání dané položky konstantní v hashovací tabulce.

    Ovšem pokud chceš ukládát skutečně velké množství souborů, obecně se doporučuje mít nějaký adresářový strom takový, aby v každém adresáři bylo jisté maximum položek. Update malého indexu daného adresáře je rychlejší, než update indexu megadresáře.

    Je také nutno upozornit, že výpis obsahu adresáře má vždy lineární složitost, i proto je lepší udržovat adresáře rozumně malé.
    rADOn avatar 19.4.2011 16:49 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Princip lokalizace souborů v ext2/3/4
    Záleží to na filesystému a na tom jak je nastavený. Třeba reiser3 neměl s milionem souborů v adresáři žádný problém, naopak na ext2 to bylo nemožné. xfs a ext4 mají tolik ladících knoflíků, že je nejspíš možné přimět je k čemukoliv.
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    19.4.2011 22:45 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Princip lokalizace souborů v ext2/3/4
    naopak na ext2 to bylo nemožné

    Jen aby nedošlo k nedorozumění, pro jistotu zdůrazním slovo "bylo".

    19.4.2011 17:31 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Princip lokalizace souborů v ext2/3/4
    Adresář je mapa jméno => inode. inode tabulka je mapa inode => (atributy, data). Takže Linux nejdříve projde adresář, najde podle jména inode dané položky (adresáře či souboru) a potom v inode tabulce najde jeho obsah. inode tabulka je extrémně optimalizovaná, tam je složitost hledání většinou konstantní.

    Adresáře mohou být různě indexované, záleží na konkrétním nastavení daného souborového systému, takže to hledání nemusí být lineárně složité, ale může to být v logaritmickém čase.

    Obecně ať už je to nastavené, jak chce, tak hledání ve stromu nebo v ploše je stejně náročné, protože buď je to O(N) pro plochu, O(X * N/X) pro dvě úrovně dělené podle X a tak dále. Rozdělení do podadresářů se vyplácí kvůli jiným výkonnostním důvodům (čtení obsahu celého adresáře, vytvoření nového souboru ap.)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.