Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
HW:
Sun Fire s AMD opteron 2x4 jádra, AMD64, 16GB RAM, Debian 6.0
Na serveru (MySQL) mám dva SATA disky v SW RAID 1 (mirroring) - SDA a SDB. Před časem jsem si všiml, že systém je zpomalený (velký IO wait 25%, load 30, pomalá MySQL). Pomocí iostat jsem došel k závěru, že SDA není vpořádku, vysoké hodnoty %util (čekání CPU na tento disk) kolem 70% a další hodnoty, oproti SDB. Navíc měl SDA nějaké vadné sektory a tak jsem se jej rozhodl z RAIDu odpojit. Po odpojení se vše vrátilo do normálu, load max 5, %util u SDB kolem 20%.
Vzal jsem tedy nový disk s tím, že původní SDB (vpořádku) přesunu na SDA a nový disk připojím jako SDB a provedu rekonstrukci RAIDu. Původní "vadný disk" SDA jsem vyřadil. Tak jsem to udělal, ale problém je v tom, že problém s výkonem je přesně ten samý jako původně - vysoký load, IO wait apod., jen s tím rozdílem, že problémy dělá současné SDA, tedy původní SDB, které bylo vpořádku a stíhalo servírovat všechny požadavky několik dnů.. Když jsem současné SDA z RAIDu vyhodil, tak to zase jede normálně.. Kde je problém?
Otázka.. Rozkládá SW RAID 1 požadavky mezi jednotlivé disky nějak? Je normální, aby ve frontě požadavků na jednom disku bylo v průměru 0.7 a na druhém 60?
Přidám sem výstupy iostat, hned co doběhne rekonstrukce RAIDu..
Děkuji za jakýkoliv tip,
Dalibor
Rozkládá SW RAID 1 požadavky mezi jednotlivé disky nějak?
Kdysi jsem se díval do zdrojáků, protože mne zajímalo, proč při čtení dlouhého souvislého bloku není rychlost vyšší než u jednoho disku. Bylo to tak, že si driver u každého "disku" pamatoval pozici, ze které z něj naposledy četl, a při čtení z pole zvolil disk, u kterého byla tato pozice nejblíž (ve smyslu logické geometrie blokového zařízení) pozici, ze které se má číst. Ale je samozřejmě možné, že se to od té doby změnilo.
Při zápisu pochopitelně rozkládání zátěže nepřipadá v úvahu.
Tiskni
Sdílej: