Byly vyhlášeny výsledky The Game Awards 2024 (YouTube). Hrou roku se stal Astro Bot (YouTube) běžící pouze na PlayStation 5.
Na GOG.COM probíhá Winter Sale 2024. Při té příležitosti lze každý den do konce roku získat zdarma jinou počítačovou hru, viz kalendář uprostřed stránky Winter Sale 2024. Otevření balíčku se hrou vždy ve tři odpoledne. První hrou je The Whispered World: Special Edition.
Nezisková organizace Internet Security Research Group (ISRG) vydala Výroční zprávu za rok 2024 (pdf). Organizace stojí za certifikační autoritou Let's Encrypt, projektem Prossimo, jehož cílem je používání paměťově bezpečného kódu v kritické internetové infrastruktuře a službou Divvi Up řešící telemetrii respektující soukromí uživatelů.
Vývojáři PeerTube, tj. svobodné alternativy k videoplatformám velkých technologických společností, představili mobilní aplikaci PeerTube (Google Play, App Store). Zdrojové kódy jsou k dispozici na Framagitu.
Google představil Gemini 2.0, tj. novou verzi svého modelu umělé inteligence (YouTube).
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Byla vydána nová verze 3.27 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.6 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Byla vydána (𝕏) listopadová aktualizace aneb nová verze 1.96 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.96 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
OpenMandriva ROME, tj. průběžně aktualizovaná (rolling) edice linuxové distribuce OpenMandriva, byla vydána ve verzi 24.12.
================ =================== |OpenVPN klient| --|domácí router|--> internet ---> |hardwarový router| --->_______místní síť_______________ ================ =================== | | | | | | | | ================ počítače v síti |OpenVPN server| ================ OpenVPN klient: obecně jakákoliv ip, která není v cílové síti, např. 192.168.55.23/24 hardwarový router (neumí vpn): vnější adresa veřejná, vnitřní 192.168.1.1/24 OpenVPN server: 192.168.1.2/24 počítače v síti: 192.168.1.0/24 (Neřeším teď samotné ip adresy vpn tunelu)Problém je, že pokud se chci z vpn klienta dostat na nějaký počítač v síti, pak se na něj nedostanu z jednoho prostého důvodu. Pakety nemají cestu zpátky, protože počítače v síti mají jako výchozí bránu hardwarový router. Teoreticky bych mohl udělat to, že kýžené pakety budu routovat z routeru zpět na openvpn server. Jenže to nemůže fungovat z toho důvodu, že pakety projdou prvním směrem z openvpn serveru, ale zpátky už cestují přes router do openvpn serveru tzn. se zahodí. Jako možné řešení je přidat všem klientům v síti routu pro vpn klienty na vpn server. To sice funguje, ale je to dost nepraktické a "ošklivé". Dalším možným řešením by bylo vyjmout openvpn server z místní sítě a vše na něj a z něj routovat přes hardwarový router - to ale bohužel nemohu, protože tento server slouží i jako dhcp server. Mohl bych použít virtuální ethernety, ale to je ještě prasáčtější řešení, než v případě routování jednotlivých klientů.
Teoreticky bych mohl udělat to, že kýžené pakety budu routovat z routeru zpět na openvpn server. Jenže to nemůže fungovat z toho důvodu, že pakety projdou prvním směrem z openvpn serveru, ale zpátky už cestují přes router do openvpn serveru tzn. se zahodí.A presne to fungovat bude (Ano, funguje. Mam to takhle nastavene, brana routuje VPN subnet na LAN IP VPN serveru). Z jakeho duvodu by se pakety mely zahazovat? Kde?
1. OpenVPN server -> klient 2. klient -> router -> OpenVPN serverTady je jasné, že že se stavová spojení nepodaří navázat. (router si hlídá handshake)
Tady je jasné, že že se stavová spojení nepodaří navázat. (router si hlídá handshake)Neplet si router a firewall - zatimco firewall filtruje provoz a pro to obvykle pouzivat sledovani spojeni (connection tracking) a tvori si tabulku spojeni pro navazana spojeni, tak router POUZE routuje, tzn. predava pakety a nezajima ho, jestli je ten packet soucastni nejakyho spojeni. Pokud je tedy HW router i Firewall, tak by bylo nutne nastavit neco na zpusob iptables zapisu
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i eth0 -o eth0
, kde eth0 je mistni sit, cili, pokud neco prijde z eth0 a ma to odchazet na eth0, tak to proste predat a nezajimat se.
Jinak dalsi moznost by byla, ze by ten OpenVPN pridelovat par adres tem VPN klientum ze stejneho rozmezi jako hlavni DHCP server. Rekneme hlavne DHCP server by daval 10-150, VPN by daval 151-200 a nebo ,jak pise bigbrambor, pouzit primo bridgovani (pokud se nepletu, v tom pripade se pouziva tap misto tun), coz by bylo ve tvem pripade zrejme to nejlepsi.
Jinak pokud bys chtel ten VPN server dat mezi HW router (DHCP) a mistni sit, tak bys na VPN serveru spustil akorat dhcprelay a ten by pak vsechny DHCP pozadavky z mistni site predaval na HW router a zaroven by VPN server sam routoval do VPN.
1/ jak pises, az na to ze pres firewall to projde, akorat budes mit vsude br0 misto eth0, a klient se do site dostane, protoze jde o komunikaci jiz navazaneho spojeniNo četl jsem, že standardní iptables firewall (používá ho shorewall) nemůže fungovat na linkové vrstvě v bridgování. Např. bych potřeboval omezit počet nějakých paketů za sekundu, povolené porty apod. ve směru tap0->eth0. Nicméně jsem našel obrázek http://ebtables.sourceforge.net/br_fw_ia/PacketFlow.png, podle kterého bych řekl, že by to fungovat mělo (iptables filter tabulka). Jak to tedy je?
Tiskni Sdílej: