Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
____________________ | SERVER PLUTO | | bond0 (2x 1Gbit) | ___________________ |___|________________| ____________________ | SERVER JUPITER | ________|______ | SERVER MARS | | | | SWITCH 1Gbit | | | | bond0 (2x 1Gbit)-------|_______________|---------------(2x 1Gbit) bond1 | | | | | | bond1 (2x 10Gbit)--------------------------------------(2x 10Gbit) bond1 | |__________________| |____________________|V současné době to vypadá tak, že servery Jupiter a Mars mezi sebou mohou komunikovat přes vyhrazené IP adresy na bond1. Se zbytkem sítě, např. serverem Pluto, ale musejí zvolit cestu po bond0, kde logicky musí být jiný adresní rozsah. A to je kámen úrazu. Potřeboval bych nějakým způsobem zařídit, aby oba servery měly jeden interface s jednou IP, kterým by komunikovaly jak mezi sebou tak s okolím. Napadly mne tři možnosti:
Řešení dotazu:
Jen tak rychlý nápad bez velkého přemýšlení: co prostě na obou rozhraních nastavit stejné adresy, ale na bond1 bez rozsahu a s explicitní položkou do směrovací tabulky pro druhou adresu? Tj. např.
ip addr add 10.0.0.11/24 brd + dev bond0 ip addr add 10.0.0.11 dev bond1 ip route add 10.0.0.22 dev bond1
(a na druhém stroji naopak).
ip addr add 10.0.0.11(10.0.0.12) dev bond1- ip adresu bond1 druheho severa routovat cez bond1
ip route add 10.0.0.12(10.0.0.11) dev bond1- v aplikaciach, ktore potrebuju ist cez 10Gb pouzivat ip bond1 tu ale predpokladam, ze ak ako dst ip pouzijem ip bond1 druheho server, tak sa automaticky pouzije ako src adresa bond1. alebo sa mylim?
Tiskni
Sdílej: