O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
predstavujem si to nejak ze jeden operacny system bezi pod dvomi a viac servermi, tj. vacsi vypoctovy vykon pre tento jeden OSTakhle to nefunguje, alespoň pro dnes běžně používané OS a programy na nich běžící. I ty paralelní a multithreadové jsou většinou navrženy s předpokladem, že komunikace mezi vlákny má nízkou latenci a extrémní propustnost. I ta nejlepší síťová řešení (např. InifiniBand) jsou o řád pomalejší než lokální RAM, low-cost ethernet o několik řádů. Většina aplikací se ti tak zabije na synchronizaci vláken. Pokud máš aplikaci, která je na toto připravena, používá se Open MPI. Podle úlohy, pokud jsou ty paralelní části nezávislé, by na tvých dvou počítačích mohlo být jednodušší řešit to prostě ručně. (disclaimer: s uvedenými věcmi mám zkušenosti na úrovni „četl jsem o tom“ a „jednou jsem to použil jako uživatel“. Nikdy jsem to neadminoval ani nedělal žádné pokročilejší věci)
Tiskni
Sdílej: