Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Zdravím, ako niektorý viete, chcel by som prejsť na Linux (Ubuntu), ale taktiež by som si chcel na Linuxe spraviť VM na ktorom by som mal Win7, kvôli aplikáciam, ktoré sú iba na Windows a niektorým hrám. Preto by som sa chcel spýtať či je možné na VM (kvm/qemu) cez GPU passtrough získať výkon skoro rovnaký ako na bare metal.
Ďalšia otázka, podstatne dôležitejšia, je že či sa dá nastaviť aby môj linux využíval GPU (aby som mal vysoký výkon na playonlinux aplikácie a pod) a v prípade zapnutia VM (Win7) by GPU nahradil iGPU v linuxe a GPU by začala fungovať vo VM (som ochotný strpieť prebliknutie obrazovky a pod ;D ), vo Windowse sa dalo mať 2 GPU spustené, tak, že GPU mi vykreslovala obraz na monitore a iGPU mi vykreslovala "virtuálny monitor (obraz za mojim monitorom), ktorý nebol vidieť" celý návod je možné nájsť v príspevku (dole) na http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2147305/enabling-intel-integrated-graphics-alongside-discrete-graphics-card-quick-sync.html
Tak by ma zaujímalo či sa nedá niečo takéto aj na linuxe, že by ma to prípadne hodilo do "iného monitora" kým by GPU riadila VM, kľudne môžem v tom okne ostať, ide mi len o to, že chcem GPU výkon v linuxe, ale po zapnutí VM ho presmerovať na VM, a aby iGPU riadila linux kým bude VM zapnuté.
DUAL BOOTu sa chcem vyhnúť preto aj robím VM, keby som mal dual boot tak VM je pointless, chcem sa vyhnúť reštartom.
CPU: Intel i5 4670
GPU: Asus EAH6850
iGPU: Intel HD 4600
RAM: 8GB (rozmýšľam nad upgradom na 16)
Ďakujem! ;)
Není nejjednodušší(dosažitelné) řešení zapojit např. výstup integrovaného GPU(HostOS) na MB do jednoho vstupu LCD a výstup z dedikované GPU(GuestOS) do druhého vstupu LCD? Přepínat obraz HostOSu/GuestOSu na ovladacích prvcích LCD.
Po dřívějích (2012) pokusech s GFX passthrough pod XENem a KVM
http://forum.cnews.cz/viewtopic.php?f=3&t=20194&p=326084&hilit=asrock+970#p306611>
http://forum.cnews.cz/viewtopic.php?f=6&t=18292&start=25#p308864
jsem naposledy (2014) zkoušel kombinaci QEMU/KVM/vga_vfio (modifikované Kubuntu 14.04)
http://forum.cnews.cz/viewtopic.php?f=6&t=18292&start=25#p335764
https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=162768
Nepodařilo se mi docílit přiřazení .rom s VGA BIOSem GuestOSu vyhražené GK, takže boot probíhal naslepo, přičemž samotná instalace GuesOSu(Windows) probíhala dočasně nad emulovanou GK. K dlouhodobému posouzení herní použitelnosti (lagy/FPS/...) jsem se vzhledem i k nativně relativně slabému HW (Ath II X4) nevěnoval.
https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI#t=468
/sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switcha případně co v něm je. Xka sice umí používát více GPU najednou, ale buď musí být každé přiřazené samostatnému screenu (to jsem nikdy nezkoušel) nebo se vytvoří jeden velký virtuální monitor přes Xinerama. Jaká je situace teď bych musel ověřit, ale 3D akcelerace s Xinerama IMHO funguje jen pokud jsou všechny "sdružené" GPU nVidií a používá se uzavřený ovladač.
/sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch
Nedokážem nájsť
a prečo nefunguje? dá sa to nejako obísť? blokuje to aj ArchLinux (že by som prešiel)?
Teoreticky by sa dalo spraviť nejakú virtuálnu obrazovku ofscreen, ktorú by vykreslovala iGPU, a keby sa dalo za behu systému nejako "odstreliť" GPU tak by som sa hodil do toho virtuálneho monitoru a GPU by bola vo VM... na Windowse sa dalo prepínať medzi virtálnymi monitormi, ktoré vykreslovala iná GPU
Protože ten hardware je prostě jinak zapojený. Xka se nedají bez restartu přehodit z jednoho GPU na jiné.a prečo nefunguje? dá sa to nejako obísť? blokuje to aj ArchLinux (že by som prešiel)?
Pro vykreslování obrazu offscreen používaly původní verze Bumblebee nástroj VirtualGL. Tím by se podobného efektu nejspíš dalo docílit, ale bylo by to pomalejší než "nativní" řešení, protože by se obraz musel kopírovat z jednoho GPU do druhého přes PCI-e.Teoreticky by sa dalo spraviť nejakú virtuálnu obrazovku ofscreen, ktorú by vykreslovala iGPU, a keby sa dalo za behu systému nejako "odstreliť" GPU tak by som sa hodil do toho virtuálneho monitoru a GPU by bola vo VM... na Windowse sa dalo prepínať medzi virtálnymi monitormi, ktoré vykreslovala iná GPU
Výrobce v anglické verzi manuálu k motherboardu na stránce 2-29 zmiňuje volbu VT-d v BIOSu, takže teoretická šance tu snad je. Jedině praxe může ukázat zda je tomu tak i ve skutečnosti.
https://www.asus.com/cz/Motherboards/Z87C/HelpDesk_Manual/Například zde je docela zajímavě zpracované HowTo k dané problematice (jsou zmíněna úskalí group atpd).
http://vfio.blogspot.cz/2015/05/vfio-gpu-how-to-series-part-1-hardware.html
Tiskni
Sdílej: