Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Canonical pro své zákazníky, předplatitele Ubuntu Pro, prodloužil podporu Ubuntu LTS z 12 let na 15 let (Legacy add-on). Týká se verzí od 14.04 (Trusty Tahr).
Ahojte,
potreboval by som pomoc s BTRFS pri inštalácii Debianu na oddiel s BTRFS, jedná sa mi že to potrebujem pochopiť čo som zatiaľ čítal tak z toho niesom nejako múdry.
O čo ide, vo virtuálke skúšam Debian s BTRFS len s tým rozdielom oproti doteraz, že by som disk nedelil zvlášt na / a /home ako som doteraz robil.
Dočítal som že by som mal mať jednu partíciu /boot veľkosti asi 500MB s ext2 alebo ext4 kde bude grub, potom swap a zvyšok na /, že sa potom vytvoria subvolume / a /home a tu som skončil lebo to nechápem ako po inštalácii toto mám spraviť.
Ďakujem za rady.
Řešení dotazu:
/ jako brtfs a jen si tam vytvoří /home subvolume, tak ani fstab upravovat nemusí.
Takže něco jako:
cd / mv home home.old btrfs sub create home rsync -a home.old/ home/ # rm -rf home.old # po otestovaníJeště by bylo ideální přiohnout
adduser tak, aby home pro nového usera vytvářel také jako subvolume a nikoliv jako adresář.
Som to skúšal podľa tohoto návodu ale nepochopil som, že čo vlastne robím.
Teraz mám vlastne /boot, swap a /, v ktorom je /home. Teraz mám premenovať pôvodný home a vytvoriť subvolume pre nový /home, prekopírovať (presypať)dáta z pôvodného home do nového a následne vymazať pôvodný home a je to hotové?
To že to nebude v fstabe nebude problém?
btrfs sub create home a přesuňte tam data původního home. Nic dalšího dělat nemusíte.
Subvolume se dá chápat i jako lepší adresář. Kdykoliv si myslíte, že budete potřebovat s daným "adresářem" dělat věci jako snapshoty, send apod., tam místo mkdir projekt můžete psát btrfs sub create projekt.
/mnt/pool a potom si na různé subvolume mountovat různě kam potřebujete (a třeba s různými volbami - compress apod.). Dá se to používat skutečně flexibilně a časem zjistíte, co je pro vás nejlepší.
V začátcích bych si nekomplikoval život, udělal bych si btrfs / a různé adresáře jako třeba /home bych udělal jako subvolume. Hrajte si s tím, osahejte si to, zkuste používat snapshoty k běžné práci a uvidíte.
To práve neviem čo by som stým chcel robiť.
Preto vysvetlím prečo som to začal riešiť. Doteraz som mal klasicky delený SSD disk na / a /home, swap som mal zvlášť na druhom klasickom disku a všade (okrem swapu) som mal EXT4, a prišla chvíľa že mi už došiel priestor na / a už som musel sem tam niečo premazať (naposledy latex) tak preto sa poobzerávam po niečom čo by vyriešilo problém s miestom a chybným rozdelením na oddiely.
Som si vedomý že určite nevyužijem všetky funkcie BTRFS a po pravde ani všetkým nerozumiem čo to je a načo to je.
rm -rf /* je nesmaže.
Na druhou stranu subvolume nedělají snapshoty (či send) rekurzivně, takže je vhodné to používat jen tam, kde to opravdu využijete. Osobně používám na domácím počítači subvolume jen pro /home (aby jej apt-btrfs-snapshot nesnapshotoval) a na serveru pak pro adresáře, kde jsou LXC virtuály (hlavně kvůli možnosti snadno vytvářet zálohy a kopie či je přesouvat na jiný server pomocí send+receive).
Na druhou stranu subvolume nedělají snapshoty (či send) rekurzivně, takže je vhodné to používat jen tam, kde to opravdu využijete. Osobně používám na domácím počítači subvolume jen pro /home (aby jej apt-btrfs-snapshot nesnapshotoval) a na serveru pak pro adresáře, kde jsou LXC virtuály (hlavně kvůli možnosti snadno vytvářet zálohy a kopie či je přesouvat na jiný server pomocí send+receive).Já mám jednotlivé uživatelské domovské adresáře jako subvolume, to mi umožní dělat jednotlivé snapshoty jednotlivých uživatelů (kteří si potom do snapshotů mohou sáhnout, kdykoliv si něco smažou). U snapshotu celého /home by tato možnost byla taky, ale zase by nebylo možné odstranit konkrétní snapshoty jednotlivých uživatelů, pokud by tam byla velká data. Z tohoto důvodu mi přijde praktičtější mít raději víc subvolume (per user, per project, per service, per container), protože to potom poskytuje pružnější možnosti při jejich mazání, send nebo "klonování". Ano, rekurzivně se snapy nedělají, s tím je třeba počítat.
Tiskni
Sdílej: