Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
+---------------------+ +------------+| | | || 2560 x 1440 | | 1280 x 1024|| DP1 | | DVI1 || | +------------++---------------------+Kdyz nastartuje X server bez configu, monitory jsou obracene, monitor DVI1 je vpravo od DP1. Ve Fluxboxu funguje vse tak jak ma, kdyz dam Alt-F1(xterm), Alt-F2(fbrun) objevi se to na obrazovce, kde jsem s kurzorem. Pokud to pres xrandr(arandr, lxrandr) srovnam, jak potrebuji (dle nakresu), Alt-F1, Alt-F2, i neco spusteneho z menu funguje tak ze se vse otevira na monitoru DVI1, i kdyz je kurzor na jine obrazovce, a to je ten problem. To stejne kdyz to dam do /etc/X11/xorg.conf Jakym zpusobem docili aby to fungovalo jako pri obracenych monitorech, neni mozne nejak rict ze monitor DP1 resp. vystup z gfx karty ma byt primarni? Fyzkicke prehozeni monitoru neni mozne - neni misto, a taky to je o zvyku ;) Graficka karta je Radeon HD 6950, kernel 4.19.0-1, radeon firmware nainstalovan. V xorg.conf chybi sekce ServerLayout, ale i s ni to fungovalo stejne,tak stejne jako Kdyz tam byla kazde screen pro kazdy monitor.
Section "Device" Identifier "ATI" Driver "radeon" Option "monitor-DisplayPort-0" "Dell" Option "monitor-DVI-1" "Samsung" EndSection Section "Monitor" Identifier "Dell" Option "DPMS" "true" Option "PreferredMode" "2560x1440" Option "Primary" "true" Option "RightOf" "Samsung" EndSection Section "Monitor" Identifier "Samsung" Option "LeftOf" "Dell" Option "DPMS" "true" Option "PreferredMode" "1280x1024" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "ATI" Monitor "Dell" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 # Virtual 3840 2462 # i toto jsem zkousel EndSubSection EndSection
Section "Device" Identifier "ATI" Driver "radeon" Option "monitor-DisplayPort-0" "Dell" Option "monitor-DVI-1" "Samsung" EndSection Section "Monitor" Identifier "Dell" Option "DPMS" "true" Option "PreferredMode" "2560x1440" Option "RightOf" "Samsung" Option "Primary" "true" Option "Position" "1280 0" EndSection Section "Monitor" Identifier "Samsung" Option "DPMS" "true" Option "PreferredMode" "1280x1024" Option "LeftOf" "Dell" Option "Position" "0 416" EndSectionMonitory jso srovnane na spodni okraj. Jedine co je blbe je prechod z velkeho monitoru na mensi v levem hornim rohu, musim sjet o tech 400 pixlu nize abych se dostal na ten druhy mensi monitor (nevim jestli to pujde vyresit, ale clovek si na to zvykne)
Tiskni
Sdílej: