UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch OTA-9 Focal, tj. deváté stabilní vydání založené na Ubuntu 20.04 Focal Fossa.
Firma Murena představila (PeerTube, YouTube) novou verzi 3.0 mobilního operačního systému /e/OS (Wikipedie) založeného na Androidu a LineageOS bez aplikací a služeb od Googlu.
Byla vydána nová verze 5.12 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi a zpracování digitálních fotografií primárně ve formátů RAW RawTherapee (Wikipedie). Vedle zdrojových kódů je k dispozici také balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).
Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.
Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.
Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.
Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
v systemu 4 core a jen jeden je vytizen na 100%Krátkodobě to je běžná věc. Dlouhodobě to je problém snad pouze pokud platíte za využití CPU nebo pokud máte špatné chlazení. Ale může to signalizovat, že se daný proces zacyklil a neodvádí reálnou práci, kterou po něm chcete. To samozřejmě problém je. Server má být co nejvíce vytížený, pokud po něm chcete nějakou práci. Optimálního vytížení dosáhnete vybalancováním zatížení CPU, vstupně výstupních operací a využití paměti. Tím dosáhnete optimální propustnosti a nižšího loadu. Vyšší load ale nemusí být ještě nutně problém, je to spíš sekundární ukazatel. Je spousta úloh, kde je 100% vytížení dokonce všech jader CPU žádoucí - zpracování videa, obrázků, zvuku, kompilace, komprese, deduplikace, zpracování statistik, umělá iteligence...
Především je potřeba si uvědomit, že pokud proces "něco dělá" (ve smyslu zátěže CPU), je naprosto normální a žádoucí, že zatěžuje procesor naplno (pokud se o něj nemusí dělit s někým dalším). Není-li tomu tak, znamená to, že část času na někoho nebo na něco čeká (např. vstup od uživatele, data ze sítě, hardware, zámky nebo jiné zdroje).
Z jiného úhlu pohledu to ale také znamená, že proces je limitován procesorem, takže s rychlejším procesorem by mohl běžet rychleji. A pokud zatěžuje jenom jedno jádro naplno, zatímco ostatní jsou volná, mohl by fungovat efektivněji, kdyby byl program přepsaný tak, aby zátěž uměl rozložit mezi více (logických) CPU - což ale ne u každé úlohy jde a i když to jde, nemusí to být jednoduché.
Takže první otázka, kterou byste si měl položit, když takový stav vidíte, je jestli je očekávané a správné, že daný proces v danou chvíli zatěžuje procesor. Pokud ne, pak se ptát proč se tak děje. Pokud ano, tak jestli je pro vás ten program "dost rychlý" nebo jestli je pro vás to omezení procesorem problém.
Tiskni
Sdílej: