V repozitáři AUR (Arch User Repository) linuxové distribuce Arch Linux byly nalezeny a odstraněny tři balíčky s malwarem. Jedná se o librewolf-fix-bin, firefox-patch-bin a zen-browser-patched-bin.
Dle plánu by Debian 13 s kódovým názvem Trixie měl vyjít v sobotu 9. srpna.
Vývoj linuxové distribuce Clear Linux (Wikipedie) vyvíjené společností Intel a optimalizováné pro jejich procesory byl oficiálně ukončen.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
KWin je technologicky zastaralý kompozitor, používá některá výchozí nastavení z dob, kdy byly GPU ovladače výrazně problematičtější, než dnes ...Mám tu 9 rokov starý počítač s Intel Quad Core i5 2500 Sandy Bridge s integrovanou GPU. Pred pol rokom som si všimol, že pri jednej hre (postavenej na SDL) mi stúpa teplota nad 90°C a v logu sa objavili hlášky o thermal throtling. KDE kompozitor mám zapnutý a používal OpenGL 3.1. Po dlhšom skúmaní som zistil, že chladič odpadol od procesora. Pri nejakom baštrngovaní v počítači som musel drgnúť do chladiča a ten sa uvoľnil. Kým som tomu stroju nedal zabrať hrou, čo asi potrebovala N krát za sekundu premaľovať okno, tak to bolo fuk (Firefox, YouTube, LibreOffice, eclipse Java IDE, ... - nemali žiaden problém). Muselo to tak byť dlho, možno aj roky. Kúpil som pastu a teplota ostáva pod 50°C pri hre 55°C. Záver: nech je KDE kompozitor technologicky, aký chce, myslím si, že na HW limity nenaráža.
# cat /sys/kernel/debug/dri/0/amdgpu_pm_info Clock Gating Flags Mask: 0x3fbcf Graphics Medium Grain Clock Gating: On Graphics Medium Grain memory Light Sleep: On Graphics Coarse Grain Clock Gating: On Graphics Coarse Grain memory Light Sleep: On Graphics Coarse Grain Tree Shader Clock Gating: Off Graphics Coarse Grain Tree Shader Light Sleep: Off Graphics Command Processor Light Sleep: On Graphics Run List Controller Light Sleep: On Graphics 3D Coarse Grain Clock Gating: Off Graphics 3D Coarse Grain memory Light Sleep: Off Memory Controller Light Sleep: On Memory Controller Medium Grain Clock Gating: On System Direct Memory Access Light Sleep: Off System Direct Memory Access Medium Grain Clock Gating: On Bus Interface Medium Grain Clock Gating: Off Bus Interface Light Sleep: On Unified Video Decoder Medium Grain Clock Gating: On Video Compression Engine Medium Grain Clock Gating: On Host Data Path Light Sleep: On Host Data Path Medium Grain Clock Gating: On Digital Right Management Medium Grain Clock Gating: Off Digital Right Management Light Sleep: Off Rom Medium Grain Clock Gating: On Data Fabric Medium Grain Clock Gating: Off Address Translation Hub Medium Grain Clock Gating: Off Address Translation Hub Light Sleep: Off GFX Clocks and Power: 1750 MHz (MCLK) 739 MHz (SCLK) 613 MHz (PSTATE_SCLK) 1000 MHz (PSTATE_MCLK) 900 mV (VDDGFX) 33.57 W (average GPU) GPU Temperature: 33 C GPU Load: 0 % MEM Load: 0 % UVD: Disabled VCE: DisabledZdar Max
root@Sad-Silke /sys/kernel/debug/dri/0 # cat amdgpu_pm_info Clock Gating Flags Mask: 0x30be9c4f Graphics Medium Grain Clock Gating: On Graphics Medium Grain memory Light Sleep: On Graphics Coarse Grain Clock Gating: On Graphics Coarse Grain memory Light Sleep: On Graphics Coarse Grain Tree Shader Clock Gating: Off Graphics Coarse Grain Tree Shader Light Sleep: Off Graphics Command Processor Light Sleep: On Graphics Run List Controller Light Sleep: Off Graphics 3D Coarse Grain Clock Gating: On Graphics 3D Coarse Grain memory Light Sleep: On Memory Controller Light Sleep: Off Memory Controller Medium Grain Clock Gating: Off System Direct Memory Access Light Sleep: On System Direct Memory Access Medium Grain Clock Gating: On Bus Interface Medium Grain Clock Gating: On Bus Interface Light Sleep: On Unified Video Decoder Medium Grain Clock Gating: Off Video Compression Engine Medium Grain Clock Gating: Off Host Data Path Light Sleep: On Host Data Path Medium Grain Clock Gating: Off Digital Right Management Medium Grain Clock Gating: Off Digital Right Management Light Sleep: On Rom Medium Grain Clock Gating: On Data Fabric Medium Grain Clock Gating: On Address Translation Hub Medium Grain Clock Gating: On Address Translation Hub Light Sleep: On GFX Clocks and Power: 400 MHz (MCLK) 400 MHz (SCLK) 0 MHz (PSTATE_SCLK) 0 MHz (PSTATE_MCLK) GPU Temperature: 33 C GPU Load: 0 % VCN: DisabledPřímo spotřebu nehlásí ale dle powertopu je cca 8.5 W. SCLK občas vyskočí na 635 MHz, MCLK drží na 400 MHz. Přijde mi, že přímo v KDE, resp. KWinu problém nebude.
GFX Clocks and Power: 300 MHz (MCLK) 399 MHz (SCLK) 613 MHz (PSTATE_SCLK) 1000 MHz (PSTATE_MCLK) 750 mV (VDDGFX) 31.54 W (average GPU)Ale mám spuštěných hafec tabů a aplikací, těžko říci, jak se to chová, když bych měl čistou plochu. Každopádně ta spotřeba je podle mně ok a i odpovídá tomu, jak nehlučná je ta GPU, když není zatížena. Řekl bych, že při paření cs 1.6 na tom ta gpu bude stejně :D. Ale když spustím třeba Tomb Raider, tak to jde hodně nahoru.
power_dpm_force_performance_level
nastaven na low
. KWin, OpenGL 3.1, různé efekty (stíny, průhlednost Konsole, …). Jsou zobrazeny Firefox, IntelliJ IDEA, několikrát Konsole.
Frekvence „stojí“, spotřeba je většinou trochu nižší než údaje níže.
GFX Clocks and Power: 300 MHz (MCLK) 214 MHz (SCLK) 214 MHz (PSTATE_SCLK) 625 MHz (PSTATE_MCLK) 800 mV (VDDGFX) 6.72 W (average GPU)
drm/amdgpu
).
Máš na mysli RX 5500 TX PULSE?
GFX Clocks and Power:
625 MHz (MCLK)
500 MHz (SCLK)
300 MHz (PSTATE_SCLK)
100 MHz (PSTATE_MCLK)
725 mV (VDDGFX)
16.0 W (average GPU)
GPU Temperature: 55 C
GPU Load: 70 %
MEM Load: 11 %
ps. aj podľa testu Unigine_Superposition-1.1 bolo využite GPU pamete cca 3400MB pri 1920x1200 pri nastavení šáderov keď to ešte nesekalo. Takže 8GB sa neoplatí.
Díky za odpověď. Já budu v brzké budoucnosti pořizovat nové pc a právě si docela lámu hlavu, jakou mám koupit GPU. Tak tahle karta je pro mě teď možnost. Ještě jednou dík.
Tiskni
Sdílej: